فاز خریداران آیفون ایکس ۱۶ میلیون تومانی چیست؟!

یک ارتش از آدم‌های شبیه به‌هم که در تلاش برای کسب اولین، بهترین، جدیدترین، داغ ترین، معروفترین، پربیننده ترین و...هستند در برابر انهایی که همه چیزشان را می‌فروشند تا جدیدترین آیفون را دستشان بگیرند. این تناقض از کجا می‌آید؟

فاطیما فردوس: یک ارتش از آدم‌های شبیه به‌هم‌اند که یک‌هفته‌۱۰ روزی می‌شود راهشان به پاساژ‌های چارسو، بازار موبایل، پایتخت و... کج شده است. ارتشی از آدم‌هایی که آمده‌اند برای به رخ کشیدن ثروتشان؛ اتوکشیده، با کمی اخم و نگاهی از بالا به پایین. «این کیفی که دست منه 10 میلیون قیمتشه؛ بوی چرمش رو حس می‌کنی؟ چرا گوشی 15 میلیونی نخرم؟ 15 میلیون که دیگه چیزی نیست. به‌جاش یک گوشی‌ای میاد دستم که می‌تونه چند ماه سرگرمم کنه.»

حدودا 30 ساله، مشتری ثابت و طبعا از تازه‌پولدارهایی که نمی‌دانند با پول‌هایش چه‌کار باید کند تا از دیگران متمایز شوند. کمتر از یک هفته است که آیفون ایکس به بازار آمده و در کنار اینکه ابزاری جدید برای مطرح‌کردن ثروت نوکیسه‌ها شده، با قیمت نجومی‌اش صدای خیلی‌ها را درآورده است. روایت‌ها از پاساژهای چارسو، بازار موبایل و پایتخت است؛ روایت‌هایی از موبایل چند میلیونی و حاشیه‌هایش.

موبایلی که هزینه‌اش در روزهای اول برابر با حقوق یک‌سال یک کارگر بود؛ ۱۶-۱۷ میلیون تومان!

«آیفون بار اولش نیست که گوشی با قیمت بالا معرفی می‌کنه و دو روز بعد قیمتش خیلی میاد پایین؛ ولی دوست دارم جزو اولین نفرایی باشم که گوشی جدید می‌گیرم دستم؛ 15 میلیون با 8 میلیون فرقی نداره که.» میل به «اولین» بودن برای کسی که با گوشی 15 میلیونی برای خودش شان اجتماعی می‌خرد. گروهی که مشخص نیست چقدر رفتارشان در شرایط فعلی جامعه ما نرمال است؟ نوعی مصرف‌گرایی لوکس که تا حد زیادی به تضاد طبقاتی دامن می‌زند و طبقه پایین‌تر تمام تلاشش را می‌کند تا به داشته های طبقه‌های بالاتر دست پیدا کند. جایی که اشیاء اهمیتی نمادین پیدا می‌کنند و افراد با همراه کردن آنها با خود سعی در دیده شدن دارند.

یک ارتش از آدم‌های شبیه به‌هم که در تلاش برای کسب اولین، بهترین، جدیدترین، داغ ترین، معروفترین، پربیننده ترین و...هستند. موجی که در لحظه ارضا، به ناکامی منجر می شود چرا که دنیای سرمایه نوتری در آستین دارد. موجی که در صورت عدم ارضا ناکامی و خشم و حرمان می آفریند و در گذر خود جامعه را زهرآلود می کند.

نفوذ تجمل و رفاه از شهر به خلوت شهروندان

بیشتر از یک‌هفته‌ می‌شود که آیفون ایکس در بازارهای داخلی قیمت خورده و به لیست فروش راسته‌های موبایل فروشی اضافه شده است. موبایلی که در ابتدا با قیمت‌های حدودا 17 و 23 میلیون تومان اعلام شد و در کمتر از 4 روز به 7 میلیون تومان و کمتر رسید و قطعا پایین‌تر هم می‌آید.

در این میان اما گروه‌هایی هستند که بی‌توجه به تفاوت زیاد قیمت آن، میل به اولین نفر بودن دارند و حاضرند با هر قیمتی آن را بخرند و به هر طریقی که هست با آن کالا هویت کسب کنند. هرچند این موارد تنها مربوط به آیفون ایکس نمی‌شود و مصداق آن را هر روزه در بسیاری از کالاهای گران‌قیمت می‌بینیم؛ کالاهایی که برای صاحبشان تشخص و تمایز می آفرینند، آنها را بر سر زبانها می اندازند و تعلق آنها را به بالاترین رده های اجتماعی بازنمایی می کنند.

مزدک دانشور، انسان‌شناس و عضو انجمن جامعه شناسی هم معتقد است که پس از همگانی‌شدن شبکه‌های اجتماعی و پرهیز از فیلترینگ برخی از این شبکه‌ها آنچه مانور تجمل و رفاه در خیابان‌های تهران و دیگر شهرهای بزرگ می‌دیدیم به خلوت شهروندان نیز نفوذ کرد. او به خبرآنلاین می‌گوید: «اوج این نمایش مصرف‌گرایی و تجمل در صفحه بچه پولدارهای تهران خود را نشان داد. صفحه‌ای برای نمایش داشته‌های فرزندان یک طبقه نوکیسه که از طریق غارت و رانت، ثروت‌های میلیاردی کسب کرده‌اند. ساخته شدن پاساژهایی با کالاهای فوق گران‌قیمت، افتتاح رستوران‌هایی با منوی لوکس، حضور ابرماشین‌ها در خیابان‌های پرچاله تهران، سربرافراشتن قصرهای چشم‌نواز در ییلاق‌های تهران و پنت‌هاوس‌های فوق هوشمند در بالای شهر، همه نشان از حضور طبقه‌ای می‌دهد که در فردای انقلاب و جنگ و با عوض شدن انگاره‌های تولید و توزیع برساخته شده است.»

اسکناس‌هایی که احترام می‌آورد

اسم آیفون ده که می‌آید، مغازه‌دارها از جایشان بلند شده و به‌سرعت مشتری‌مدار می‌شوند؛ ظاهرا پول و جایگاه مشتری‌شان احترام می آورد. فروشنده مارک و مدل و تمایز را می شناسد و برای مشتری براساس داشته هایش احترام قائل می‌شود. در حقیقت گویی نه تنها هویت مشتری که رفتار فروشنده نیز در لباس و ساعت و کیف و کفش چند میلیونی خلاصه می شود. خود مغازه‌دارها اما می‌گویند ما به تمام مشتری‌هایمان احترام می‌گذاریم! قیمت‌ها در این بازار بالا پایین زیاد دارد و از 7 تا 10 میلیون متفاوت است. از حدود 10 مغازه‌ای که آیفون ده می‌فروشند هر کدام یک یا دوتا فروش داشته‌اند و مشتری‌ها یا ثابت بوده‌اند یا بسیار پولدار.

«قیمت دستته شما؟ هر قیمتی داری به من بگو من 400 تومن پایین‌تر برای شما حساب می‌کنم. هر دو رنگ هم داریم؛ مونتاژشم تو امریکاس. همه مشتریای آیفون خاصن؛ آدم معمولی که نمی‌تونه اینهمه پول بده. به‌هرحال کلاس پولدارا یه‌جوریه که باید پول بالای این گوشی‌ها بدن. شما هر قیمتی بگی من همون رو تقدیم می‌کنم.» گوینده، مغازه‌دار یکی از همین پاساژهاست و ادعا می کند که تمام مشتری‌هایش خاص و ثابت هستند.

تعدادی از مغازه‌ها هم قبل از ورود آیفون ده، پیش‌فروش داشته‌اند و مشتری‌هایی که برای این اولین بودن هرکاری می‌کنند تا نفر اول صفی باشند که با پولی که دارند و کالایی که تملک می کنند، شناخته شوند.

کالایی‌شدن فضا و ذهن

مانور تجمل و رفاه در شبکه‌های اجتماعی از صفحه بچه پولدارهای تهران آغاز شد؛ گروهی که از مهمانی‌ها، ماشین‌های لوکس، لباس‌ها و .. میلیونی‌شان عکس می‌گرفتند و آن را به اشتراک می‌گذاشتند. مانوری که به‌دنبال آن چند دسته را به‌همراه داشت. گروهی که با آنها همراه می‌شدند و از آنها بودند، گروهی که به هر طریقی می‌خواستند شبیه آنها شوند و گروهی که آنها را نقد می‌کردند.

دانشور در این باره می‌گوید: «اگرچه سالمندان این طبقه به مناسبت نسبت‌ها و سمت‌های اجتماعی از نمایش داشته‌های خود تا حدی محرومند، فرزندان و نسل دوم و سوم آنان که در ایران به عنوان آقازاده شناخته می‌شوند از این امتیاز برخوردارند که از «شادی انباشت» گذر کرده و به «انباشت شادی» بپردازند. رفتارشناسی این طبقه نوکیسه نشان می‌دهد که این افراد نیز همچون همالانشان در دیگر نقاط دنیا تلاش می‌کنند تا به قول بوردیو (جامعه شناس فرانسوی) تمایز خود را نسبت به دیگران نشان دهند و با تملک و مصرف کالا و فضا «خاص بودن» خود را به نمایش بگذارند. آب‌معدنی‌های نروژی، ساعت‌های سوئیسی، ماشین‌های ایتالیایی، کفش‌های جواهرنشان و ... فهرستی بلندبالا از کالاهایی که ارزش مصرفی آنان فقط در نمایش آن است، به کار این تمایزیابی‌ها می‌آیند.»

موبایلم باید مثل همکارای بالاتر از خودم باشه

پاتوقش همین پاساژهای چارسو و پایتخت است؛ پسر ۶-۲۵ ساله‌ای است که به قول خودش کارمند ساده یک شرکت لاکچری است و تفریحش پرسه زدن در این پاساژها. «هر گوشی جدیدی که بیاد ته و توش رو درمیارم و می‌خرم. موبایلی نیست که تو بازار بیاد و از زیر دست من رد نشه. نه که فکر کنین پولم از پارو می‌ره بالا، نه! یک کارمندم با حقوقی که همه کارمندها می‌گیرن؛ ولی برام مهمه لباس و موبایلی که دارم مثل بقیه همکارای بالاتر از خودم باشه. هر چند خیلی وقت‌ها سخت می‌شه و به بی‌پولی می‌خورم ولی گوشی‌های قبلیم رو می‌فروشم تا بتونم بهترش رو بخرم؛ الان هم اومدم اینجا که آیفون ده بخرم و بتونم جزو همون همکارام باشم که آیفون دارن.»

مصداقی از همان گروهی است که درگیر مانور تجملات طبقات بالاتر شده و به هر سختی‌ای که هست می‌خواهد خودش را با آنها همانند کند. روندی که به گفته دانشور، آفریدن فرهنگ تصرف و تملک است. تصرف کالا و نمایش آن ارزشی است که از طبقه بالا فرومی‌چکد و دیگر طبقات را آلوده کرده و آنها را درگیر مانور نمایش تصرف کالا می‌کند.

شکم‌های گرسنه و مانور ماشین‌های میلیاردی

او در این باره می‌گوید: «از آنجا که فرهنگِ مسلط، فرهنگِ طبقهِ مسلط است؛ تمایزیابی همراه با مصرف‌گرایی محدود به این طبقه نمی‌ماند و در طبقات دیگر جاری و ساری می‌شود؛ اما سد مالی که در برابر طبقات فرودست قرار می‌گیرد، مانع دستیابی آسان به این کالاها می‌شود. به دلیل این نابرابری فاحش به دست آوردن مواهب مادی از هر طریق بدل به ارزش می‌شود و فساد در تمامی لایه‌ها گسترده می‌شود. اگر که مسیری برای رسیدن به این خواسته‌ها وجود نداشته باشد نیز خشم و پرخاش جایگزین آن شده و خود را در تنش‌های روزمره بازنمایی می‌کند.»

به گفته این جامعه‌شناس، یکی از دلایلی که خشونت عریان و ضرب و جرح در خیابان‌های شهرهای بزرگ این چنین فراگیر شده، نابرابری دهشتناکی است که در عرصه عمومی به چشم می‌خورد. شکم‌های گرسنه از یک طرف و مانور ماشین‌های میلیاردی از سوی دیگر، بیغوله‌ها و حاشیه‌های مصیبت‌زده در پایین و قصرها و برج‌ها در بالای شهر، لذت و خنده و مصرف در یکسو و کار و زحمت و انگ در دیگر سو، همه باعث خشم انباشته‌ای است که در خشونت خیابانی و خانگی چه بر خود (خودکشی) و چه بر دیگری (همسر و کودک آزاری و ...) بازنمایی می‌شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 726237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    213 7
    پول باد آورده و پوز عالی
    • مازیار A1 ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
      35 4
      شما علاوه بر کمبود شخصیت کمبود انسانیت هم دارید کسی نگفت کمک کن ولی حق نداری به بقیه هم توهین کنی
    • معلمی IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
      11 2
      پولدارهای غم ندار و...که دنیاشون شبیه بهشته
  • سجاد A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    93 17
    آیفون 10 درسته اصلاح کنید. ایکس عدد ۱۰ یونانی است.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    67 97
    باور بفرمائید من هنوز از موبایل نوکیا قدیمی استفاده میکنم و بسیار بسیار هم راضی هستم و هنوز هم بعد از کلی کلنجار نفهمیدم چرا باید یه گوشی موبایل اینقدر بزرگ باشه؟ متعجبم از بزرگی آن و مصرف کننده گوشی های سایز بزرگ
    • بی نام A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
      82 13
      من هم همینطور. با رتبه خوب برای کارشناسی ارشد در تهران قبول شدم، بعضیا یه جور نگام میکردن انگار گناه کردم. هنوز هم همون گوشی رو دارم و راضی هستم. هم اتاقیام اینهایی که گوشی هوشمند دارن تقریبا چند ساعت در روز باهاش ور میرن.
    • بی نام A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
      9 111
      هههههه کلاس تداری دیگر وگرنه ایفون باز بودی
    • بی نام A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
      دور بودن از تکنولوژی لزوما باعث افتخار نیست. شما با یه گوشی دویست تومنی هم میتونی از تکنولوژی بهره ببری. بحث مقاله درباره تجمل گراییه نه تکنولوژی
    • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
      17 46
      تعجب نكن. احتمالا شما مشكل داري
  • علیرضا A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    80 20
    16 میلیون کجا بود الان یکی از فروشگاه های معروف اینترنتی هست، داره 6 تومن میده این گوشی رو ، که یه هزینه کاملاً معقول، با توجه به فروش تازه این گوشی و شروع طرح رجیستریه ضمناً دوستانی که قصد خرید این گوشی رو دارن، و با هزینه ش مشکل دارن میتونن یه چند وقت صبر کنن، قطعاً قیمتش خیلی خیلی پایین میاد
  • بی نام A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    باید برای با کلاس بودن و داشتن شخصیت پول هزینه کنی برای همین من اولین نفرم که همیشه جدید ترین ایوفون ها را می خرم یک عئده ای هستند که یا بی کلاسند یا پولشون نمی رسه میگند ایفون بده حکیت اون گربه هست که نمی تونست دستش به مرغه برسه می گفت بدبو هست
    • کوشا A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
      249 2
      درست گفتی هر کس دنبال چیزیه که نداره ، شما هم دنبال کلاس و شخصیتی ، می خوای با پول بخری ، بخر عزیز دل بخر.
    • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
      166 2
      اون گربه دستش به گوشت نمی رسید نه به مرغ حداقل برو کم مطالعه کن بعدش مگر گوشی موبایل باشه که مثلا ارزشت را بالا ببره وگرنه خودت از خودت چیزی نداری که ارزش داشته باشی هر چند به نظر من ارزش ادم ها به گوشی ایفون نیست
    • بی نام A1 ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
      20 0
      بعضی‌ حرفا ظاهر کلیشه ای‌ دارن ولی‌ وقتی‌ بهشون فکر میکنی‌ میبینی‌ چقدر درست هستن. نو کیسگی، احساس کمبود... آیفون ایکس یه گوشی ۱۰۰۰ دلاریه، یه گوشی مثل بقیه، وسیله‌ای که می‌تونی باهاش تلفن بزنی‌ و پیام بفرستی‌... همون کاری که یه گوشی برای انجامش ساخته شده... چطور می‌شه که یک نفر میخواد از یک اسباب بازی واسه خودش احساس غرور و شخصیت بسازه جای فکر و بررسی و تأسف داره... تأسف بیشتر از این باید خورد که به علت انحصار و رعایت نکردن حق مصرف کننده تو ایران می‌شه یک موبایل ساده رو به این قیمت‌ها فروخت، چون نمایندگی‌ رسمی‌ امکان فعالیت نداره...
  • گیک IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    21 5
    این گوشی هم اکنون در یکی از سایت ها بسیار پرفروش اینترنتی داخل کشور، با قیمت 6میلیون تومان رجیستر شده ارائه میشه، تیتر مقاله شما از ابتدا ایراد دارد.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    214 5
    من که از قبل از ورود اینترنت به ایران کاربرد تمام شبکه‌های کامپیوتری بودم هیچ آفتی رو در این بیست و چند سال بزرگتر از معتادان اینستاگرامی ندیدم
  • وحید A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    58 3
    آنچنان پول رو براحتی درمیارن که دنبال یه راهی میگردن برای خرج کردنش بچه ننر و لوس هم که بار بیاد دیگه بدتر ماشین بازی و برند پوشی هفتگی و مجالس آنچنانی یه طرف ، پولی که این نیازهارو ساپورت میکنه یه طرف دارندگی و برازندگی ما بخیل نیستیم که چرا بعضیا انقدر پولدارن اما اگه نظام مالیاتی درست و پاک در نظامی سلامت کارش رو خوب انجام بده اونوقت آقایون باید برای این پزدادنا مالیات عادلانه ای رو پرداخت کنن اما و اما ... ماادرئک مافیا . ماادرائک رشوه خواری این آفت ها توی نظام ما کمر حکومت رو شکونده .
  • هاشم IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    28 26
    این حق این انقلاب نبود.
  • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    47 1
    بعد میان به حقوق کارمندان بیچاره گیر میدن اینا از کجا آوردن تولیدی اسکناس و پول دارن مگه ؟
  • بی نام IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    177 3
    نه همه اما اکثر افرادی که چنین پولی به چنین گوشی‌ای می‌دن یه سری کمبودهای درونی دارن که با خرید این وسایل قصد مخفی کردن اون رو هم از خودشون و هم از دیگران دارند. البته همه این کمبودها الزاما واقعی نیست و بسیاری از اون‌ها نتیجه تبلیغات و تکنیک‌های بازریابی شرکت‌های تولیدکننده هست. در این تبلیغات سعی می‌کنن یه کمبود رو به شما القاء کنند و متاسفانه افرادی که به صورت عامیانه به اونها جوگیر می‌گیم به راحتی این القائات رو می‌پذیرن و پولشون رو دو دستی در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌دن. نتیجه این می‌شه استیو جابز و امثال وی و همچنین سهامداران این شرکت‌ها پولدار و پولدارتر می‌شن ولی عامه مردم در طبقه متوسط باقی می‌مونن و بعضا فقیرتر هم می‌شن. مقصر هم به نظرم در درجه اول خود این افراد هستند.
  • عبدالکریم A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    23 99
    اینها اگر بدانند که دنیا فانی ست و بایستی توشه ای برای آخرت خود بردارند هرگز چنین نمی کردند ولی بدانند که در آن دنیا این پز دادن ها و به رخ کشیدن ها همگی غذاب دردناکی برایشان خواهد شد
    • بی نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
      24 1
      دوست عزیز هر سخن جایی داره. والا منم مثل شما به خدا و پیغمبر و آخرت ایمان دارم. اما دلیل نمیشه از نعمات دنیوی استفاده نکنم. اگه پول بیکار داشه باشم، چرا استفاده نکنم؟ مهم اینه که از پول حلال باشه و از شکم زن و بچه نزنی. خود خدا هم در قرآن فرموده: قل من حرم زینة الله التی اخرج لعباده و الطیبات من الرزق، قل هی للذین آمنوا فی الحیاة الدنیا، خالصة یوم القیامة ... یعنی این نعمات و ارزاق و زینتها برای مومنین در این دنیا هست. اگرچه بهتر از اون در قیامت براشون فراهمه.
  • بی نام DE ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    16 0
    کیف های لویی ویتو که خیلی معروف و گرون اند اصلا بو ندارند، ببین چه کیف در پیتی بهش 10 میلیون انداخته اند که بو می داده.
  • بی نام DE ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    17 1
    کی گفته آیفون مونتاژ آمریکاست؟ دیزاین اش آمریکاست و بقیه اش تو چین ساخته می شه.
  • بی نام IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    8 1
    اینها ایرادات جدی فرهنگی است که در همه زمینه ها داریم، همین آدمی که آیفون 16 میلیون تومانی دستش میگیره، وقتی به طبیعت میره اونجا رو با کلی زباله و آشغال ترک می کنه و کلا خودخواهی هایشون منجر به خیلی اتفاق های اشتباه میشه. واقعا از نظر فرهنگی مشکلات جدی داریم و بایستی تک تکمون یک مبلغ فرهنگی باشیم از راه های درست و البته بیشتر عمل کردن تا تذکر زبانی .
  • بی نام IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    4 2
    تن آدمی شریف است به جات آدمیت؟؟ نه اتفاقا همین لباس زیباست نشان آدمیت
  • بی نام IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    5 2
    یاد بگیریم که به همدیگه احترام بگذاریم. حتی به رفتارهایی که از نظر ما منفی هستن. اگر من پدرم فوق العاده ثروتمند باشه و ثروتش رو از راه کاملا مشروع به دست آورده باشه، باز هم حق ندارم بهترین ماشین رو سوار بشم یا فرض مثال بهترین گوشی رو بدون به رخ کشیدن به دیگران بخرم؟ همه ثروتمندان که دزد بیت المال و رانت خوار نیستن
  • بی نام IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    20 5
    من یک روز صبح با درد شدید ستون فقرات از خواب بلند شدم بیرون زدگی دیسک بود. شب قبلش هرگز فکر نمیکردم که فردا درد با من همراه همیشگی خواهد شد تا پایان عمر. دنیا در نظرم آنقدر پست شده که طالبانش را که با هزار خدعه و نیرنگ حق دیگران را صاحب می شوند یک مشت آدم احمق و جاهل میدانم. من به فردایی که در آن در محضر خدا باید پاسخگوی اعمالم باشم معتقدم و به نظرم کسی که یک آیفن 17 میلیونی را میخرد بی توجه به نیاز همنوعش که به تکه نانی محتاج است قطعاً از از چهارپایان پست تر است و صد البته اهل دوزخ. شاید ظاهر زندگی این جماعت حسرت برانگیز باشد اما برای کسی که جهان را فرصتی بسیار بسیار کوتاه میداند تا خودش را به خدا اثبات کند، زندگی این جماعت رقت انگیز و پست است. خدایا مرا از هم شکل شدن با این جماعت مصون دار.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
    9 0
    پول مفت دارن اگه پول زحمت کشی بود دلشون نمی اومد اینجوری خرجش کنن
  • دانا A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۲
    2 0
    این گوشی ها برای ما خیلی گرونه اینم بخاطر ارزش پولمون وگرنه همه ما باید قادر به خرید بهتر از این هم باشیم