دوستی اش با قالیباف به سالهای دور برمی گردد. زمانی که خودش فرمانده تیپ و فرمانده لشگر 19 فجر استان فارس و قالیباف فرمانده لشکر خراسان بود. از آن سالها ارتباطش را حفظ کرده است و حالا هم مشاور شهردار تهران است.

محمود عزیزی: نبی رودکی نماینده شیراز در مجلس هفتم که این روزها مشاوره پدافند غیر عامل شهردار تهران است یکی از چهره های نزدیک به شهردار تهران است که در انتخابات مجلس نهم یکی از سهیمه های قالیباف در لیست اصولگرایان بود.

با او درباره بروز و ظهور بیشتر رفتارهای سیاسی شهردار 53 ساله پایتخت به نسبت دوران 8 ساله گذشته هم کلام شدیم. بهانه این گفت وگو هم طرح تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران بود که از نگاه منتقدان قالیباف اقدامی برای نزدیک تر شدن قالیباف به اصولگریان است.

رودکی این رفتارها را نه سیاسی که براساس احساس مسئولیت قالیباف به عنوان یک بچه مسلمان و رزمنده می داند و می گوید در سالهای قبل هم در شهرداری اقدام های زیادی انجام شد، اما کسی بدان برچسب سیاسی نزد.

***

بعد از انتخابات سال 92 تحرکات سیاسی شهردار تهران افزایش یافته است. آقای قالیباف بیشتر اظهار نظر می کند،به انتقادها واکنش نشان می دهد، تیم کاری خود را بیشتر از اصولگرایان برگزیده و اصولا تمایلات اصولگرایانه خود را بیشتر بروز می دهد در حالی که سال 84 که ایشان شهردار تهران شد تلاش می کرد بروز و ظهور سیاسی در رفتارش دیده شود.

در مورد آقای دکتر قالیباف با این وصفی که از سال 84 و 92 از برنامه های انتخاباتی ایشان مطرح کردید فکر می کنم ستاد انتخاباتی ایشان در سال 84 برای هماهنگی بین همه اقشار و کسب آراء همه قشرها برنامه هایی رابرای ایشان تنظیم کردند.

در سال 92 نیز به تناسب وضعیت سیاسی، کاندیداها در ائتلاف سه نفره حضور یافت و اگر براساس تعهدات ائتلاف عمل می شد، شاید وضعیت متفاوت می شد. نهایتا در عین حال آنچه وجه تشابه سال 84 و 92 در تبلیغات و رفتارهای تبلیغاتی آقای قالیباف بود ،حاکی از یک نگاه اصولگرایی برای اداره کشور بود.

 یعنی بین سال 84 و 92 تفاوتی در رفتارهای انتخاباتی آقای قالیباف نمی بینید؟

بالاخره برنامه هایی که در سال 84 هم تدوین شد به توصیه ستاد انتخاباتی ایشان بود و اگر برای جذب آراء قشر خاکستری ایشان از یک نوع لباس خاص استفاده کرد، به توصیه ستاد ایشان بود. ایشان یک بار به خود بنده گفت: «ستاد من در آن دوران مورد مشورت من بود.» در سال 92  به هر حال ایشان رفتارهای اصولگرایی خود را  داشت. کما اینکه در سال 84 هم داشت و ما به آن سال خدشه ای وارد نمی کنیم و این بی انصافی است که برخی می خواهند تصویر دیگری از ایشان ارائه دهند.

 قبول دارید که آقای قالیباف با اینکه در سال 84 نامزد جمعیت ایثارگران بود، اما در رفتار انتخاباتی براساس روش این گروه سیاسی عمل نکرد؟مثلا در آن سال مهمترین نماد ایشان، لباس خلبانی بود که در تبلیغات انتخاباتی بسیار روی آن تاکید شد و برای جذب آراء خاکستری بود، اما در عمل موفق نبود. سال 92 این رویه تعدیل شد و رفتارها و نشانه های اصولگرایی بیشتر در موضع گیری های قالیباف نمود داشت. مهمترین نماد این وجه از چهره  قالیباف، اظهار نظر ایشان درباره ورود هاشمی به انتخابات بود . برخی معتقدند این اظهار نظر که بازگشت به هاشمی 20 سال به عقب برگشتن است، اگر چه با هدف جلب آراء اصولگرایان انجام شد، اما در عمل بر ضد خود عمل کرد و حتی آراء خاکستری را از ایشان دور کرد. این تفاوت در رفتار سیاسی  از کجا نشات می گیرد؟

 من فکر می کنم رفتارهای انتخاباتی سال 84 که پوشیدن لباس خلبانی بود، مغایر با رفتارهای اصولگرایی نبود. بالاخره ایشان یک تخصصی داشت و از آن هم برای برنامه های انتخاباتی استفاده کرد. این عمل با اصولگرایی مغایر نبود. در سال 92 هم برداشت هایی که دکتر قالیباف از مواضع آقای هاشمی رفسنجانی بین سالهای 84 تا 88 داشت ایشان را به این نتیجه رسیده بود که درباره بازگشت ایشان موضع گیری کند، والا ایشان به شخص آقای هاشمی در جایگاه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام احترام می گذارد، اما منتقد این بود که کشور برای دوره سیاسی جدید خود بخواهد به 20 سال قبل باز گردد.

بعد از انتخابات سال 92 آقای قالیباف نشست هایی با هم طیفهای خود داشته است تا چرایی عدم اقبال به اصولگرایان را بررسی کند؟

تا جایی که خبر دارم، ایشان بیشتر مشغول خدمت و کاراست. .در این مدت هم بحث هایی که با ایشان داشتیم بیشتر کاری بوده است و برای سال آینده که مجلس دهم در پیش است با ایشان صحبتی نداشتیم که برای انتخابات مجلس دهم ایشان برنامه ای دارد یا خیر.

اگر به شما بگویند اظهارنظرها، انتصاب ها مدیران و عملکرد بسیج شهرداری، افزایش همکاری شهرداری و سپاه در امور فرهنگی و عمرانی و ...برای تقویت وجهه اصولگرایی آقای قالیباف است شما رد می کنید؟

 من فکر می کنم ایشان به عنوان یکی از بچه رزمنده ها و فرمانده های دفاع مقدس، روحیه اصولگرایی اش را حفظ کرده و خواهد کرد. ایشان بارها در اظهار نظرهای خودش در سالهای قبل گفته است:«دنبال سیاست نیستم و حالم از آن به هم می خورد، اما اگر تکلیف شود در صحنه خواهم بود.» برداشت من این است اقدام های اخیر ایشان هم نشات گرفته از روحیه اصولگرایی است .

منتقدان ایشان می گویند  موضوع تفکیک جنسیتی در شهرداری که اخیرا خبر ساز شد، چرا پیش از این در سالهای 84 تا 88 که ایشان در شهرداری فعال بود انجام نشد و به یک باره در سال 93 ایشان دست به این اقدام می زند. از نگاه آنها این نوع تصمیم ها بیشتر سیاسی است تا اعتقادی. پاسخ شما چیست؟

البته باید به منتقدان گفت ایشان در سالهای گذشته اقدام های فرهنگی دیگری را انجام دادند. توسعه مساجد، حمایت از کانون های قرآنی تهران، توسعه فرهنگسراها،شورایاریها و محله سراها، مراکز مشاور بانوان، پارک های اختصاصی بانوان و... مجموعه  فعالیت هایی بوده است که در سالهای قبل انجام شده است. در دوره جدید هم ایشان به این نتیجه رسید که تفیکیک جنسیتی را براساس اینکه 10 درصد از مدیران شهرداری بانوان هستند انجام دهد. من از کسانی که این عمل را سیاسی جلوه می دهند تعجب می کنم. چرا هر کس که اعتقادی به کیان خانواده داشته باشد باید از این دست اقدام ها استقبال کند.

 بنابراین شما می گویید رفتار سیاسی آقای قالیباف تغییر نکرده است؟

ایشان اصولگرا است و تغییری در رفتار ایشان رخ نداده است. ایشان اصولگرا است و به  جناح غیر اصولگرا هم وابسته نیست. موضع گیری های ایشان هم چنین امری را تائید می کند.

در لابلای بحث اشاره ای به انتخابات مجلس دهم کردید. شما یکی از نامزدهای انتخاباتی بودید که به دلیل ارتباط با آقای قالیباف وارد لیست نهایی اصولگرایان برای مجلس نهم شدید، اما در کسب رای موفق نبودید. دلیل این عدم اقبال را چه می دانید؟

ما سه نفر از کاندیداهای دوره نهم نماینده آقای قالیباف بودیم. آقای طلایی در اصفهان و بنده و آقای خانی در تهران. ما به لیست نهایی  رسیدیم و با توجه به سابقه  نمایندگی در مجلس هفتم، بنده به دور دوم راه پیدا کردم و  برخلاف بقیه نامزدها، اقبال اجتماعی به نحوی بود که آراء ما دو نفر نسبت به کاهش رای دهندگان، افزایش داشت؛ در شرایطی که در مرحله اول 2 میلیون و 400 هزار رای دهنده بود، اما  در مرحله دوم یک میلیون و 100 هزار رای دهنده در انتخابات شرکت کردند. با این حال در بین 25 نفر دور دوم تهران، آراء بنده و آقای خانی نسبت به دور اول بیشتر بود در حالی که 23 نفر دیگر ، آراء کمتری داشتند و آراء خود بنده از 235 هزار رای به رقم 250 هزار رای رسید.اما چون در مرحله اول چند نماینده تهران انتخاب شده بودند،براساس ترتیب 25 نفر اول به مجلس راه یافتند.ما هم به رای مردم احترام گذاشتیم و آن را پذیرفتیم.

درباره مجلس آینده پیش بینی ها این است که در اختیار طیف اصلاح طلب خواهد بود. ارزیابی شما چیست؟

مجلس آینده ترکیبی از اصولگرایان و اصلاح طلبان خواهد بود.

کدام طیف پر رنگ تر خواهد بود از نگاه شما؟

 اصلاح طلبانی که احتمالا از طرف مردم انتخاب می شوند، اصلاح طلبانی نیستند که در مجلس ششم می گفتد آرمانهای امام را  باید به موزه تاریخ برد. آنها چهره های رادیکالی بودند که امروز هم باید سراغشان را از پاریس و لندن گرفت.فکر می کنم مجلس آینده هم طیفی از نمایندگان اصلاح طلب، معتدل و اصولگرا تشکیل خواهد بود.

/27212

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رامسری IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    63 3
    اکثریت با اصلاح طلبان...انشاالله
  • منصور A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    34 2
    اونوقت مردم چکارن پس؟
  • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    43 3
    وقتی هاشمی رفسنجانی رو رد صلاحیت می‌کنند چه انتظاری دارید حتی یه دونه اصلاح طلب رو برای مجلس تأیید صلاحیت کنند؟
  • بی نام EU ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    15 2
    باشه حتمن