فیلمی از گفتگوی سیدحسین موسویان با شبکۀ سی سی تی وی.

 

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدحسین موسویان، عضو ارشد تیم پیشین هسته‌ای، معاون پیشین سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی و سفیر اسبق ایران در آلمان، در گفتگویی با شبکۀ انگلیسی زبان سی سی تی وی - تلویزیون ملی چین- از نقش منطقه ای ایران گفته است. متن ذیل ترجمۀ بخشی از گفتگوی موسویان با این شبکه تلویزیونی است که در ادامه می خوانید:

هژمونی ايران در منطقه و در كشورهای عربي را چگونه ارزیابی می کنید؟
ايران در مسئله ليبي نقشي نداشت. ناتو و متحدين عربش به ليبي حمله نظامي كردند و ليبي را به اين فلاكت كشاندند. ايران در مصر و تونس نقشي نداشت و هردو دولت مبارك و بن علي ساقط شدند. ایران در لیبی و مصر و تونس نقش ایفاء نکرد و لذا دولتهای عربی ساقط شدند. ايران در عراق و سوريه نقش ايفاء كرده و به همین دلیل تا كنون دو دولت عربي سوريه و عراق حفظ شده اند.  لذا نقش ايران باعث حفظ دولتهاي عربي شده و جايي كه ايران نقش نداشته دولتهاي عربي ساقط شده اند. بنابراين نقش ايران در جهت ثبات دولتهاي عربي بوده است.

رقابت ايران و عربستان در يمن چيست؟ براي ثبات منطقه چه همكاري بين دو كشور مقدور است؟
مسئله يمن يك معضل تاريخي عربي است كه ربطي به ايران ندارد. حوثيها ١٠٠٠ سال در يمن حكومت ميكردند تا اينكه حدود ٥٠ سال قبل مصر با تجاوز به يمن حكومت را تغيير داد. از دهه 1960 تا كنون حوثيها براي بازگشت به قدرت ميجنگيده اند. اينها قبل از انقلاب ايران بوده و ربطي هم به ايران نداشته و ندارد. منتهي تجاوز عربستان به يمن حوثيها را متحد ايران ساخت. ایران نگران الترناتیو حوثی هاست.

القاعدة الترناتيو حوثيها در يمن است. آمریکا و غرب وعربستان با تضعيف حوثيها موجب تسلط القاعده به يمن ميشوند. امروز اجماع جهانی وجود دارد که گروههای تکفیری نشأت گرفته از ایدئولوژی وهابیگری، خطر شماره یک تهدید صلح و امنیت جهان هستند. اگر قدرتهای جهانی در مبارزه با این تهدید جدی باشند، ایران را قدررت متحد طبیعی خود در مبارزه با گروههای سنی تروریست تکفیری خواهد یافت.

راه گريز از رقابتهاي جاري منطقه اي ايجاد يك سيستم همكاري منطقه اي است كه ميتواند از خليج فارس شروع شود. ايجاد سيستم همكاري منطقه اي بين ايران و عراق و عربستان و ساير كشورهاي منطقه موجب تبديل تقابل ايران و عربستان به تعامل و همكاري خواهد شد. مشابه كاري كه اروپاييها كردند. با ايجاد سيستم همكاری منطقه ا در اروپا به درگيريهاي المان و انگليس و فرانسه خاتمه دادند.

پس نقش ايران و مليشياي شيعه در عراق چه می شود؟
ايران و نيروهاي بسيجي شيعه عراق نقش موثري در مبارزه با گروه تروريستي داعش در عراق دارند. تصرف اخير شهر رمادي استان الانبار عراق توسط داعش، بخاطر عدم حضور ايران و نيروهاي بسيجي شيعه عراق بود. دولت عراق شايد با توصيه امريكا تمايلي به حضور آنها نداشت اما بعد از تصرف رمادی توسط داعش متوجه اشتباه خود شد و لذا نيروهاي شيعي را به كمك طلبيده است اما اين ازادسازي كار آساني نخواهد بود.

گفته ميشود كه دخالت ايران و نيروهاي شيعي عراق موجب گسترش جنگ قومي ميشود؟
اين حرف درست نيست. شيعه و سني در عراق خواهان تماميت ارضي عراق و دفع اشغالگري داعش هستند. آنها شانه به شانه عليه داعش ميجنگند و در اين مورد اختلافي ندارند. به همين دليل هم ايت الله سيستاني از دولت عراق خواسته تا اهل سنت را براي دفاع از خود در مقابل داعش مسلح كند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    22 0
    با تفرقه بین مسلمانان غربی ها سو استفاده می کنند
  • ففر IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    40 3
    احسنت به عقلانیت جناب موسویان که علیرغم همه نتملایمات و توهینهایی که برشون روا شده هنوز هم به مثتبه یک ایران دوست منطقی از شور و نظام دفاع منطقی و عاقلانه میکنند.
  • کوروش IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    24 3
    اخه عزیزم صحبتاش کارشناسی ومنطقی هست