جام جهانی فوتبال چند هزار کارگر را به کشتن می دهد؟

چهارهزار کارگر در عملیات آماده سازی قطر برای جام جهانی جان خواهند داد

 

شهری که میزبان فینال جام جهانی در قطر باشد هنوز وجود خارجی ندارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، انتخاب قطر به عنوان میزبان جام جهانی فوتبال در سال 2022 تاکنون با حواشی گوناگونی همراه بوده است. از رسوایی های مربوط به پرداخت رشوه به رای دهندگان برای انتخاب میزبان گرفته تا احتمال انتقال این بازی ها به فصل زمستان و همچنین آماده نبودن زیرساخت های برگزاری بازی ها همگی از جمله مواردی هستند که مورد توجه رسانه ها قرار گرفته اند اما گزارش یک سازمان آژانس فعال در زمینه حقوق بشر نشان می دهد که شرایط کاری کارگران خارجی که در جهت توسعه زیرساخت های مورد نیاز این کشور برای برگزاری جام جهانی به کار گرفته شده اند به هیچ وجه مناسب نیست.

کنفدراسیون بین المللی اتحادیه تجاری گزارش داده از زمانی که قطر در سال 2010 میزبانی جام جهانی را بدست آورد تاکنون 1200 کارگر مهاجر با ملیت های هندی و نپالی جان خود را در این کشور از دست داده اند و برآوردها نشان می دهد که تعداد مرگ و میر کارگران بخش ساخت و ساز در قطر تا زمان برگزاری جام جهانی به 4000 هزار نفر خواهد رسید.

در گزارش این نهاد آمده که اگرچه همه این مرگ و میرها ناشی از حوادث محیط کار نبوده و بخشی از آن ها به خاطر حمله قلبی و یا بیمار رخ داده اما می توان بیشتر این مرگ ها را ناشی از شرایط نامناسب محیط کاری دانست. هرچند که اخیرا موافقتنامه ای برای بهبود شرایط کارگران میان مسئولان فیفا و قطر به امضا رسیده اما هنوز نگرانی هایی جدی در مورد وضعیت کارگران خارجی در این کشور وجود دارد.

کارگرانی که برخی از آن ها مجبور شده اند در گرمای طاقت فرسا کار کنند و پاسپورت های آن ها نیز در اختیار کارفرمایان قرار دارد. به همین خاطر است که رسانه هایی مانند روزنامه گاردین و وبسایت بیزنس اینسایدر از شرایط کاری حاکم در قطر به عنوان "برده داری مدرن" یاد کرده اند.

جمعیت کشور قطر نزدیک به 2 میلیون نفر است و حدود 1.5 میلیون کارگر خارجی نیز در این کشور مشغول به کار هستند. انتظار می رود که مقامات قطری برای برگزاری جام جهانی فوتبال در سال 2022 حدود 200 میلیارد دلار هزینه کنند. این در حالی است که هزینه برگزاری جام جهانی پیش رو در برزیل حدود 14 میلیارد دلار تخمین زده شده است. قطر برای اینکه آماده برگزاری جام جهانی بشود به شدت نیازمند توسعه زیرساخت هایی مانند ورزشگاه و هتل است و جالب اینکه شهر لوسیل که قرار است میزبان فینال بازی ها باشد هنوز وجود خارجی ندارد.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 351223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =