ایسنا نوشت:

یک جامعه‌شناس گفت: منع کردن مردم از تماشای ماهواره راهکار کاهش آسیب‌ها نیست.

دکتر غلامرضا حسنی‌درمیان با اعتقاد بر اینکه منع در تمام موارد نتیجه لازم را نمی‌دهد، گفت: اگر مردم را از تماشای ماهواره باز می‌داریم، باید جایگزین مناسبی برای آن داشته باشیم، زمانی که نیاز رسانه‌ای مردم به درستی در داخل تامین شود، توجه به بیرون کاهش می‌یابد.

او با تاکید بر اهمیت نقش رسانه در دنیای کنونی و در حوزه‌های مختلف زندگی، گفت: با توجه به جاذبه‌های رسانه به ویژه برای نسل جوان، آنچه اهمیت دارد، نحوه استفاده از این ابزار و کیفیت استفاده از آن است از این منظر که جنبه آسیبی نداشته باشد.

حسنی با بیان اینکه همیشه نمی‌توان 100 درصد افراد را در زمینه استفاده از ابزاری نظیر رسانه کنترل کرد، گفت: راهکار کاهش آسیب‌های استفاده از ماهواره، ارتقاء آگاهی مردم است و تحقق این امر نیازمند یک فرایند آموزشی و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت است.

این کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به اینکه می‌توان به خانواده‌ها آموزش‌هایی را ارائه کرد تا میانگین افراد جامعه به صورت مطلوب از ماهواره استفاده کنند، گفت: بی‌تردید در سطح جهان افرادی هستند که از ابزار رسانه برای رسیدن به مقاصد غیرانسانی استفاده می‌کنند و باید برای جلوگیری از آسیب‌ها حساس‌سازی کرد و به خانواده‌ها هشدار داد زیرا ماهواره همانند یک شمشیر دولبه است هم جنبه سازندگی دارد و هم تخریب می‌کند که این امر به نحوه استفاده از آن بستگی دارد.

حسنی با اشاره به اینکه هر چقدر استفاده از ابزاری مانند رسانه برای افراد محدود شود، باز این ابزار روزنه خود را پیدا می‌کند، بیان کرد: بهترین راه برای کاهش آسیب‌ها، افزایش سطح آگاهی مردم و بیان منافع و مضرات استفاده از برنامه‌های ماهواره است.

او در خصوص دلایل گرایش جامعه به برنامه‌های ماهواره گفت: نهادهای مسوول در جامعه ما به مدیریت اوقات فراغت کمتر پرداخته‌اند و فکر جامعی برای این امر نشده است بنابراین افراد خودشان این مساله را مدیریت می‌کنند و ممکن است در مواردی آسیب‌هایی دامن‌گیر خانواده‌ها و جامعه شود.

این جامعه‌شناس ادامه داد: یکی از راهکارهای کاهش تمایل مردم به تماشای برنامه‌های ماهواره توجه به رسانه داخلی و محتوای برنامه‌های آن است، تلویزیون داخلی باید به اوقات فراغت بیشتر توجه کند؛ محتوای برنامه‌های رسانه داخلی باید تقویت شود و برنامه‌ها متنوع و به‌روز باشند و در ساخت آن‌ها نوآوری وجود داشته باشد تا از این طریق گرایش به جنبه آسیبی ماهواره کاهش یابد.

حسنی با اعتقاد بر اینکه در نحوه استفاده از رسانه لجام‌گسیختگی وجود دارد، گفت: دلیل این امر عدم آگاهی خانواده‌ها از تاثیرات منفی برخی برنامه‌ها در روح و روان و جسم افراد است و این عدم آگاهی باید از بین برود.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه باید خانواده‌ها و جوانان در زمینه استفاده از برنامه‌های رسانه‌ها واکسیناسیون فرهنگی شوند، گفت: باید انتخاب‌گری و قدرت گزینش به جوانان آموزش داده شود؛ باید رشد فکری افراد به قدری ارتقاء یابد که بدانند چگونه از ماهواره استفاده کنند.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر «گفتمان مضرات استفاده از ماهواره به صورت نادرست» در جامعه مطرح نیست، گفت: گاهی اوقات مباحثی در این زمینه مطرح می‌شود اما کافی نیست و باید نخبگان جامعه در خصوص این مساله به صورت جدی بحث کنند.

حسنی، مباحثی از قبیل تنوع‌خواهی و تجمل‌خواهی نسل جوان و چشم و هم‌چشمی را از دیگر دلایل جذابیت و گرایش ماهواره برشمرد و گفت: این مسائل اساسا فرهنگی است و باید حل شود.

این کارشناس مسائل اجتماعی با تاکید بر اینکه باید باور داشته باشیم می‌توان جامعه را ساخت، گفت: اگر حس مسوولیت تمام افراد جامعه تقویت شود و منتظر این نباشیم که کسی از بالا جامعه را بسازد، مشکلات کاهش می‌یابد، جامعه ما قادر به بازسازی خود است و نسل جوان به صورت بالقوه در عرصه کاهش آسیب‌ها توان زیادی دارد.

او با بیان اینکه ساختن جامعه و رفع این آسیب‌ها یک شبه ممکن نیست و باید برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتی برای این امر تدوین شود، گفت: ما به دنبال ساختن یک جامعه دینی، اخلاقی و مدرن هستیم، این ادعا قابل تحقق است مشروط بر اینکه مسوولیت‌پذیری در قبال این مساله در تمام افراد جامعه وجود داشته باشد.


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    103 2
    چقدر این عنوان "چرا مردم ماهواره تماشا می کنند؟"کلیشه ای و تکراری شده....
  • سورنا A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    94 2
    چه سوال مسخره ای
  • شهلا IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    92 2
    من شخصا به این دلیل تلویزیون نمی بینم چون تلویزیون ایران فرقی با را دیو ندارد در خیلی موارد برنامه های رادیو مفید تر هم است . در تلویزیون ایران بخصوص پنج کانال اصلی همیشه یک عده نشستند یا مرم را نصیحت می کنند یا کار دیگران را مسخره می کنند آخر این هم دیدن دارد.
  • بی نام IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    117 2
    خانواده های ایرانی ماهواره می بینند چون می گویید که ماهواره نبینند
  • بی نام IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    75 1
    چرا نبينند؟
  • شاهین IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    8 59
    من ماهواره ندارم وعلاقه ای هم ندارم ولی مطالب بالا رو تایید میکنم.
  • امیرحسین IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    103 2
    من ماهواره ندارم ، اما بعضی وقت ها صدا منو عصبانی می کنه ، مثلاً وقتی اخبار می بینی بیشتر از جنگ و خونریزی و ترور و حوادث تلخ ، فساد مالی و مشکلات کشور و زیرآب زدن این و اون صحبت می کنه
    • بی نام A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
      70 1
      گريه و غم و غصه هم اضافه كن
  • بی نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    58 1
    چرا کارشنان و مسئولین و.... به این نکته توجه نمیکندد که همه باید حق انتخاب داشته باشند و تنوع طلبی خاصه افراد جامعه هست .الان ساعت 13 هست دارم این متن رو مینویسم . شما کانالهای صدا و سیما رو ببینید ، فضاهای بسته گفتگو و کارشناسان تکراری و همه یک جور خوب شاید به نظر من الان وقت گوش دادن به موسیقیه یا دیدن برنامه اشپزی و یا .... خوب باید بتونی انتخاب کنی و ببینی نه مجبور به دیدن باشی.
  • سعید A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    63 1
    با سلام؛ تا زمانی که جو صدا و سیما پر از غم و ماتم باشه هیچ کسی به دنبال بیشتر شدن غمش نمیره ... مشکلات به اندازه کافی مردمو از پا در آورده که دنبال بهونه ای برای خندیدن هستن؛ امیدوارم آقای ضرغامی سیاستی که اظهار داشتن یعنی حمایت از فیلم هایی که مضمون غمگین دارنو کنار بذارن.
  • حسنی IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    53 1
    بالاخره نتیجه گزارشهای 7گروه مختلف درمورد پارازیتها چی شد؟ اگه نمیخوایین گندش در بیاد چرا این گروهها رو سرکار گذاشتین؟
  • بی نام IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    62 1
    من ماهواره نداشتم ولی بعد از اینکه صدا و سیما با پخش مسخره مسابقات والیبال جهانی اعصابمو داغون کرد یه دونه گرفتم .
  • بی نام A1 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    69 1
    ماهواره میبینیم چون به عنوان یک فرد ایرانی عاقل و بالغ بالای 18 سال حق ذاتی و طبیعی انتخاب و برخورداری از گردش آزاد اطلاعات بر اساس منشور حقوق بشر سازمان ملل که امضای کشورمان نیز در زیر آن قرار دارد را دارم و مخالفت برخی هموطنان و مقامات عزیز نافی این حق ذاتی نیست.
    • نقی A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      1 44
      امیدوارم همیشه و همه جا اینطوری به عنوان یه فرد عاقل و بالغ و بالای 18 سال به قانون احترام بذاری.
  • فهیمه ف ک A1 ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    52 3
    چون دوست دارند