خواهرزاده جلال آل احمد در دومین نشست «جلال و شمس، روشنفکران متفاوت» اعلام کرد که در محل منزل شخصی این نویسنده، خانه ادبیات ایران تاسیس خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این نشست که به مناسبت سالگرد درگذشت جلال آل‌احمد ۲۴ آذر در موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران برگزار شد، محمدحسین دانایی‌فر خواهرزاده جلال، با اشاره به این تاسیس و راه‌اندازی خانه موزه جلال و سیمین نیز در حال انجام است گفت که نام این خانه موزه خانه ادبیات ایران خواهد بود.


او از انتشار دست نوشته‌های تازه یافته این نویسنده خبر داد و گفت: «انتشار این دست‌نوشته‌ها در دست اقدام است. ما تصمیم گرفته‌ایم با مشارکت تمام بازماندگان خاندان او هیات امنایی تشکیل دهیم تا درباره تمام آثار چاپ شده و نشده تصمیم بگیرند. تشریفات اداری آن طی شده و به زودی در مقام اجرا هیات امنا آغاز به کار خواهد کرد.»

تاسیس هنر کشاورزی جلال و  مدرسه کوهنوردی جلال در طالقان از سوی دو تن از بازماندگان این نویسنده دیگر خبری بود که دانایی‌فر در این نشست عنوان کرد. 

بعد از دانایی‌فر، سیدعبدالجواد موسوی یکی از یادداشت‌های خود را که پیش از این در هفته‌نامه «کتاب هفته خبر» منتشر شده بود، قرائت کرد و بعد از او موسی نجفی مدیر موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران پشت تریبون رفت.

او در سخنانی کوتاه گفت: «جلال نگاه تمامیت‌خواهی به غرب جدید دارد و همه چیز بشر در آن را بر اساس مدل خودش تعریف می‌کند. او از این منظر غرب جدیدی را نقد می‌کند که یک پایش در یونان است. بر این اساس نمی‌دانم غربی که او با آن ستیز دارد همان است که سنایی و غزالی و عطار هم گفته‌اند یا نه. مشی‌غرب‌گرایان ایرانی که آل احمد با آنها به ستیز می‌پردازد مشی بازگست به سنت‌های باستانی است که بهانه‌ای است برای اسلام ستیزی.»

نجفی افزود: «آل احمد متوجه شده بود که غرب آمده است تا همه شئون زندگی انسان را تغییر دهد و اگر او شیخ فضل‌الله نوری را در این میان انتخاب می‌کند و به خاطر تعلق خاطر وی به سنت‌هاست.» 

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =