حال که وزارت صنعت، معدن و تجارت، صنعت خودرو را رقابتی تشخیص داده، کشف قیمت آن مطابق قانون باید در بورس کالای ایران صورت گیرد.

در پی ابلاغ آیین نامه اجرایی دولت و آغاز بحث های آزادسازی قیمت خودروهای تولید داخل توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، بورس کالای ایران برای بررسی نحوه و فرآیندکشف قیمت این محصول صنعتی، اعلام آمادگی کرد.

علی پناهی، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران با اشاره به این که در مصوبه جدید دولت برای خروج غیرتورمی از رکود، بر کشف نرخ کالاهای غیراساسی و غیرانحصاری توسط بورس کالای ایران تاکید شده است، گفت: با طرح بحث هایی از جمله این که خودرو کالایی انحصاری نیست، تلاش هایی برای خروج قیمتگذاری خودرو از شورای رقابت آغاز شده، در چنین شرایطی بورس کالای ایران به عنوان بازاری رقابتی این آمادگی را دارد تا در صورت آمادگی خودروسازان و موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت کشف قیمت خودروهای تولید داخل را پس از طی مراحل قانونی لازم، در دستور کار قرار دهد.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در خصوص مزایای عرضه خودرو در بورس کالا اظهار داشت: فروش رقابتی خودرو در بورس کالا می تواند در چارچوب قراردادهای رایج مرسوم از جمله نقدی، نسیه و سلف صورت بگیرد که این امر می تواند بازار خودرو را در شرایط مختلف، متعادل نگاه دارد، از سوی دیگر فرصت طراحی قراردادهای معاملاتی خاص برای خودرو، امکان مدیریت ریسک را برای هر دوسوی بازار خودرو، یعنی خریداران و عرضه کنندگان فراهم می کند و نوسان قیمت خودرو را به حداقل ممکن می رساند.

پناهی افزود: همچنین خودروسازان داخلی که مدتی است با مشکل تامین نقدینگی مواجه هستند، می توانند از ابزارهای مالی بورس کالای ایران که امکان تامین مالی سریع و خارج از روال کند سیستم  بانکی را مهیا می کند، بهره بگیرند.

او تصریح کرد: با توجه به این که بسیاری از مواد اولیه تولید خودرو در بورس کالای ایران کشف نرخ می شود، عرضه محصول نهایی در این بورس می تواند ضمن کمک به کشف نرخ منطقی، منصفانه و شفاف محصول نهایی به  تکمیل زنجیره ارزش این محصول در بورس کالا نیز منجر شود.

پناهی تاکید کرد: تعداد قابل توجه عاملیت مجاز فروش برای هر یک از خودروسازان بزرگ کشور و نیز افزایش سطح تولید خودروسازان داخلی تا یک میلیون دستگاه در سال، شکل گیری بازاری رقابتی را در بورس کالای ایران امکان پذیر می کند.

 

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در پایان خاطرنشان کرد: البته ورود خودرو به بورس کالای ایران پس از موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت و ارائه درخواست خودروسازان، نیازمند پذیرش این کالا از سوی هیات پذیرش سازمان بورس و اوراق بهادار و بر اساس ضوابط و معیارهای تخصصی این هیات است.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    5 0
    وقتی محدودیتهایی نظیر تعرفه ی بالا و حجم موتور و همچنین شرکتها و اشخاصی که وارد کندده هستن وجود داره دیگه نمیشه گفت آزاد سازی
  • بی نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    4 1
    جوك نگين بابا عمرا اجازه بدم رو دست پرايد زيبايي من ماشين بياد
  • h ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    21 4
    اقا يه نفر به من بگه الان برم ماشين بخرم يا بزارم بره بورس نه كه بره بورس ديگه همين پرايدم دستم نرسه
  • منتقد IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    6 1
    بنده از روحانی هم تقدیر دارم هم انتقاد و هم پیشنهاد آقای روحانی تعامل سازنده و سیاست خارجیتان به مراتب بهتر از دولت قبل است. در مورد اقتصاد و صنعت تیمتان ضعیف و سن گذشته هستش مثل نعمت زاده حامی گرانی خودرو و خودروسازان بی کیفیت و حامی انحصار و انحصار گران وهمچنین سیاستهای غلط رئیس بانک مرکزی که مردم از ایشان ناراضی اند و حامی گرانی دلار.ایشان عمدا یکسانسازی نرخ ارز را اجرا نمیکند چون موجب کاهش و ثبات نرخ ارز میگردد.همان وقت که روحانی بااوباما صحبت کرد اکه دلار تا2800آمده بود ایشان جلوی کاهش قیمت ارز را گرفتند و مردم را به دولت تدبیروامید ناامیدوناراضی کردند.پیشنهادات:تغییر رئیس بانک مرکزی که حامی رفاه و آسایش مردم باشد نه حامی صادرکنندگان و دلارداران. تغییر وزیر صنعت و معدن
  • بی نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    2 0
    هر دم از این باغ............................
  • محسن44 IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    2 0
    تو پتروشیمی که به نفع مصرف کننده نبود.
  • یاسر A1 ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    5 0
    رقابتی بودن خودرو در ایران همونقدر خنده داره که سایپا مطمئن شعار تبلیغاتی این مونتاژ گر خنده دار بود. قرار بوده در طی این سالها از خودرو ساز حمایت شه تا پا بگیره و به موازات اون تعرفه ی واردات به صورت پله ای برداشته شه، من به عنوان یک ایرانی به صنعت و قدرت کشورم افتخار میکنم با تمام وجود آرزو میکنم ای کاش کمپانی مثل سامسونگ یا کیا یا هیوندای تو کشورم داشتم، کاش تو تمام صنایع پیشرفت کرده بودیم ولی سالها خودروهای از رده خارج مونتاژ کردیم و به گرونترین قیمت در بازار انحصاری به مردم فروختیم، تو محدوده قیمتی ۱۷ تا ۲۳ هزار دلار میتونی کلی خودروی روز سوار شی، افسوس که سود عده ای در این انحصار هستش،و جان و مال مردم بی ارزش
  • پویا A1 ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    6 0
    رقابتی بشه پراید هم 2 میلیون نمیکنه ای کاش رقابتی بشه بازار