درب خانه احزاب باز می شود؟/معاون وزیر کشور از بازگشایی قریب الوقوع خانه احزاب خبر داد

معاون سیاسی وزارت کشور و رئیس ستاد انتخابات از بازگشایی مجدد خانه احزاب خبر داده است.

عبدالله احمدی: زمانی که آخرین جلسه خانه احزاب در سال 90 برگزار می شد، هیچ یک از اعضا فکر نمی کردند که این جلسه، آخرین جلسه ای باشد که آن‌ها دور هم می نشینند.

 اولین جلسه شورای مرکزی خانه احزاب ایران در سال1379 به ریاست آیت‌الله موسوی تبریزی برگزار شد و طی 11 سال فعالیت حزبی، خانه احزاب یکی از نهادهای مدنی به شمار می رفت که در گرم نگه داشتن فعالیت حزبیِ قانونی در فضای سیاسی کشور نقش تاثیرگذاری داشت. هرچند که این نهاد، منتقدانی نیز داشته و دارد  که می گویند، فعالیت خانه احزاب در سال های اخیر فراجناحی نبوده و اداره آن بیشتر با یک جناح سیاسی بوده است.

اما در سال1390 بود که پس از برگزاری پنجمین انتخابات این تشکل، دولت محمود احمدی‌نژاد٬ برای برگزای ششمین جلسه خانه احزاب توسط وزارت کشور ممانعت ایجاد کرده و این جلسات درعمل تعطیل شد که این تعطیلی و تعلیق تا به امروز نیز ادامه دارد.

این در حالی است که پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و تشکیل دولت تدبیر و امید، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور از بازگشایی این نهاد مدنی استقبال کرد و امروز محمدحسین مقیمی، معاون سیاسی وی و رئیس ستاد انتخابات در جمع فعالان سیاسی بوشهر از باز گشایی قزیب الوقوع خانه احزاب خبر داده است.

در همین حال بسیاری از کارشناسان و فعالان معتقدند که احزاب هنوز نتوانسته اند در کشور ما به جایگاه اصلی خود دست یابند چرا که آن ها نقش احزاب را در ایجاد نشاط سیاسی در جامعه بسیار موثر می دانند.

پیش از این نیز رئیس جمهور در جمع استانداران یکی از درخواست های خود از آن ها را اینگونه بیان کرده بود که « شما باید از فعالیت احزاب حمایت کرده و فعالیت آن‌ها را تسهیل کنید. این دولت در پی تقویت احزاب قانونی در چارچوب قانون و مقررات است، دولت هم باید حامی احزاب باشد و هم باید تسهیل‌کننده فعالیت‌ آن‌ها باشد بدون آن‌که بخواهد بین این جناح و آن جناح تفاوتی قائل باشد.»

در سالی که انتخابات مجلس دهم یکی از مهم ترین رویدادهای سیاسی کشور به شمار می‌رود، وزارت کشور نیز با شعار حمایت از فعالیت احزاب قانونی و شناسنامه دار و تشکل های سیاسی دارای مجوز به دنبال آن است که بتواند شور و شعور انتخاباتی را با یکدیگرهمراه کرده تا حداکثر مشارکت سیاسی مردم در بزرگترین آزمون سال 94 رقم بخورد.

خانه احزاب به عنوان محلی برای جمع شدن احزاب و اتحاد میان آن ها با هدف گسترش فرهنگ حزبي و فعاليت گروهي تشکیل شده و شورای مرکزی آن هر دو سال یک بار به وسیله مجمع عمومی انتخاب و از 15 عضو اصلی و 6 عضو علی‌البدل تشکیل می شود. تا پیش از عدم فعالیت این تشکل حدود 230 حزب قانونی در کشور در آن عضویت داشتند.

حال باید دید که تلاش های این کمیته  با جدیت وزارت کشور برای بازگشایی این نهاد مدنی با یکدیگر پیوند خورده و کلید تدبیر دولت روحانی قفل خانه احزاب را پس از 4 سال خواهد گشود؟

29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =