۰ نفر
۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹

امروزه تبلیغات و بازاریابی بخشی ضروری از دنیای تجارت را تشکیل می‌دهد. اگر محصولی خوب یا خدماتی مفید و کارآمد در اختیار داشته باشید، باید از هنر چگونگی فروختن آن نیز برخوردار باشید.



البته با این وجود هنوز هم آژانس‌هایی هستند که برای تبلیغات محصولات خود از روش‌هایی قدیمی و سنتی استفاده می‌کنند. اما از سوی دیگر روش های مدرن و کارآمد، فضای شهری و مجازی را از آن خود کرده. همین امر باعث شده تا بمباران تبلیغاتی در همه جا و هر لحظه مخاطب را هدف قرار دهد. حال آنکه در بهترین شرایط که تبلیغ مورد توجه قرار می گیرد، چقدر به خواسته ی مخاطب نزدیک است؟

 

جي.اچ آبراهام، جامعه شناس، درباره ي تبليغات صحيح مي گويد: "این واقعیت را در نظر داشته باشید که مردم به بزرگی شما هیچ اهمیتی نمی دهند. تنها چیزی که برای آنها مهم است نوع سود، مزیت، خدمت، یا بهبود شخصی ویژه ای است که ارائه می دهید. شما چگونه زندگی آنها را بهبود خواهید بخشید؟ شما چگونه زندگی راحت تری برای آنان فراهم خواهید کرد؟ آیا آنها را ثروتمندتر خواهید کرد؟ آنها می خواهند بدانند شما از چه طریقی کیفیت، ارزش، لذت، سودآوری را در زندگی آنها بهبود خواهید بخشید. بازاریاب های معدودی واقعاَ به این نکته پی برده اند! مردم اهمیت نمی دهند شما چه می خواهید! تمام کارهایی که در تبلیغات، در بازاریابی، در فروش انجام می دهید باید تنها اطلاع رسانی این نکته باشد که شما به چه طریقی به مشتریان فعلی و آتی خود سود خواهید رساند. "

در ميان بازار داغ تبليغات، بخصوص محصولات الكترونيكي كه هم متنوع است و هم در حال پيشرفت و خلاقيتي جديد، كمپين #مثل_خودت با نگاهي متفاوت سعی بر افزایش پویایی افکار مردم و گرایش آن ها به سمت هویت شخصی خود دارد و ابتكاري ست از شركت نت بينا، براي معرفي گوشي هاي سري A سامسونگ.

نوعی تبلیغ از جنس هویت مردمی که چالشی شخصیتی را موجب می شود. به دور از معرفي و توانايي هايش، آنچه مسلم است این گوشی نسبت به برترین های برند سامسونگ، در رده های پایین تری قرار می گیرد. اما مانند موزیک خاص، یا فیلم هایی با نگاه متفاوت، مخاطبان با خواسته ها و دیدگاه های متفاوت را به خود جلب می کند. قطعا فیلمی که در اسکار جایزه می گیرد، از لحاظ مخاطب جهانی و فروش بالا، موفق تر از فیلمی ست که خرس طلایی برلین و یا نخل طلای جشنواره کن را از آن خود می کند. یا کنسرت موسیقی سوپر استارها، مخاطب و فروش بیشتری نسبت به موسیقی ارکسترال و یا جاز دارد. اما نکته ی مهم در وجود و شخصیت اثر نهفته است و حق انتخابی که مخاطب با سلیقه ی شخصی اش به سراغ آن می رود.

اين كمپين، به جنبه اي از زندگي روزمره پرداخته كه مدت هاست به آن نپرداخته ايم. بجاي تبليغ هاي هميشگي كه محصول را با امكانات تكراري و با كمي برتري نسبت به رقيب هاي ديگر معرفي مي كند، كمپين #مثل_خودت، تو را به خودت رجوع مي دهد تا آنچه مي پسندي را انتخاب كني. آنچه تو را از دیگری متمایز می کند.

از نكات جالب توجه، حمايت تبليغاتي برخي از هنرمندان از اين كمپين است. كساني كه تا كنون حاضر به حضور در بازار پر رونق تبليغات نشده اند.

سينا حجازي، اميد نعمتي، سجاد افشاريان در اينستاگرام خود به معرفي كمپين #مثل_خودت پرداخته اند. ساده و روان از خودِ خودشان گفته اند و مخاطبانشان را تشويق كرده اند تا آنها هم با به اشتراك گذاشتن ويديوهايي، از خودشان بگويند.

سینا حجازی در بخشی از فیلمی که در اینستاگرام اش به اشتراک گذاشته است، این گونه از خودش می گوید: "همه ی ماها یه سری خاصیت و خصوصیت داریم که مختص خودمونه. می خوام یه آدمی رو بشناسم، یه شوخی کوچیک باهاش می کنم یا یه مخالفتی با عقیده ش می کنم که ببینم ری اکشن اش چیه. اونجا می فهمم هر آدمی چه حالی داره. این امضای منه."

امید نعمتی نیز نظر و دیدگاهی دارد، منحصر به خودش: "هر آدمی تو دنیا باید یه چیزهایی داشته باشه مال خودش، مثل خودش. که امضای اون آدم باشه. من یه روز سیبیل گذاشتم که همینطور موند. کاری ندارم که مد باشه یا نباشه."

شاید نوع نگاه ها به معقوله ی "خودِ خود" جذابیت و گستردگی این کمپین را بیشتر کند. بر اساس ویدیوهایی که به اشتراک گذاشته شده، برداشت ها بسیار متفاوت است. شغل، شکل ظاهری، تیپ و لباس، علاقه های شخصی، کارهای تفریحی و سرگرمی و ... هر کدام معرف آدم هایی ست که در این کمپین شرکت کرده اند.

سجاد افشاریان نیز با بیان خصوصیت شخصیتی اش با #مثل_خودت همراه شده است :"تمامی آدم ها ویژگی های منحصر به فردی دارند. اگر تمام ماها مثل خودمون باشیم دنیا از روزمرگی نجات پیدا می کنه.سعی می کنم از صبح كه پا ميشم تا شب، نسبت به اطرافم بی تفاوت نباشم. سعی می کنم چشمم رو و نگاهم رو روی هیچ موجود زنده ای نبندم."

استقبال از اين كمپين آنرا به چالشي جديد در فضاي مجازي تبديل كرده است. بسياري در پي آن هستند تا ببينند اين تفاوت ژرف ميان مدل هاي متنوع و محبوب گوشي های سامسونگ با سري A در چيست؟

اين نوع متفاوت از تبلیغ است که به صورت فرهنگی و روانشناختی محصولی را معرفی می کند تا مخاطب تصمیم بگیرد که چقدر از خواسته هایش را برآورده می کند و چقدر با درون اش ارتباط برقرار مي كند.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 639373