رئیس مجلس، امروز روز شلوغ کاری داشت و مقامات پارلمانی کشورهای عراق، سوریه، فلسطین، بوسنی و ...دیدار کرد.

به گزارش خبرآنلاين؛ علي لاريجاني رئيس مجلس در حاشیه اجلاس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین، ديدارهاي متعددي با چهره‌هاي پارلماني كشورهاي ديگر داشت.

صفت سوفتیچ رئیس مجلس بوسنی و هرزگوین، هدیه عباس رئیس مجلس سوریه، سلیم الجبوری رئیس مجلس عراق و ... از جمله مقاماتی بودند که لاریجانی با آنها دیدار و گفتگو کرد. مسئله فلسطين و مقابله با تروريست‌هاي منطقه محور اصلي اين گفت‌وگوها را تشكيل می‌داد.

در جدول زير اهم اظهارات علي لاريجاني در ديدار با مقامات پارلماني ديگر كشورها آمده است؛

نام چهره‌هاي پارلماني

اظهارات

رئیس کمیسیون سیاست خارجی سریلانکا

لاريجاني: در عرصه روابط اقتصادی و تجاری همکاری های خوبی میان دو کشور صورت گرفته و امیدوارم از فرصت کنونی برای توسعه این روابط استفاده شود. مسئله فلسطین مهم ترین مسئله جهان اسلام است و تمام کشورها باید در این عرصه برای دفاع از مردم فلسطین تلاش کنند. ایران در میان کشورهای رهبری مبارزه با رژیم صهیونیستی را برعهده دارد.

رئیس کمیسیون سیاست خارجی سریلانکا: دولت سریلانکا همواره از ملت فلسطین حمایت کرده و قطعا این رویکرد را همواره دنبال می کند. در چند سال اخیر همکاری های خود میان دو کشور از جمله در حوزه همکاری های دارویی و پزشکی صورت گرفته، اما متأسفانه به علت سنگ پراکنی های آمریکا، گسترش روابط با موانعی روبه رو است که باید این مسائل را رفع کرد.

در میان کشورهای اسلامی کشوری را مانند جمهوری اسلامی سراغ ندارم که رهبری مبارزه با رژیم صهیونیستی را برعهده بگیرد.

زبیر دواریشه نایب رئیس مجلس الجزایر

لاريجاني: نخست باید از رویکرد و سیاست همراه با متانت کشور الجزایر تشکر کنم و قطعا حضور هیأت این کشور در اجلاس بین المللی دارای اهمیت است. عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهور الجزایر از شخصیت های برجسته است و قطعا این کشور جایگاه مهمی در جهان اسلام دارد. خوشبختانه روابط ما با الجزایر در ابعاد مختلف در حال پیشرفت است و امیدوارم روابط اقتصادی دو کشور در تمام جهات ارتقا یابد.

نایب رئیس مجلس الجزایر:  ما ایران را یک کشور دوست و برادر می دانیم و به دنبال توسعه روابط با جمهوری اسلامی هستیم.

صفت سوفتیچ رئیس مجلس بوسنی و هرزگوین

لاريجاني: متأسفانه بحران جریان های تروریستی در منطقه، مسئله مهم فلسطین را تحت شعاع قرار داده و در این عرصه رژیم صهیونیستی بیشترین بهره برداری را می کند.قطعا تمام کشورها باید وظایفشان را نسبت به مسئله فلسطین انجام دهند و قطعا حضور هیأت پارلمانی بوسنی برای تحقق آن بسیار مهم است.

رئیس مجلس بوسنی و هرزگوین: قطعا برگزاری اجلاس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در شرایط کنونی بسیار مهم است و باید در اینجا از تلاش های جمهوری اسلامی برای برگزاری این اجلاس تشکر کنم. همچنین اقدامات حمایتی ایران در دوران جنگ بوسنی قابل تقدیر و تشکر است. تمام کشورها باید از فلسطین حمایت و دفاع کنند تا نتایج مثبت در این عرصه محقق شود.

هدیه عباس رئیس مجلس سوریه

لاريجاني: قطعا دستاوردها و توفیقات کشور سوریه در مقابله با گروه های تروریستی و تکفیری را تبریک می گویم و دستاورهای سوریه نتیجه پایداری مردم و دولت این کشور است. دولت سوریه همواره در خط مقدم با مبارزه رژیم صهیونیستی و حمایت از آرمان فلسطین قرار داشته است. قطعا یکی از دلایل ایجاد جریان های تروریستی و جنگ در سوریه، مواضع مستقلانه این کشور در عرصه های مختلف بوده است.

رئیس مجلس سوریه: من در این سفر حامل سلام ها و درودهای بشار اسد رئیس جمهور، مردم و مجلس سوریه هستم و در اینجا باید از حمایت های جمهوری اسلامی از مردم سوریه تقدیر و تشکر کنم. قطعا برگزاری اجلاس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در شرایط حساس کنونی نقطه عطفی در تاریخ است، از این رو برگزاری این اجلاس دارای اهمیت است تا کشورهای اسلامی بار دیگر به فکر فلسطین بی افتند.

قطعا علت اصلی هجمه تروریست ها به سوریه، حمایت این کشور از فلسطین بوده است اما تا زمانی که حقوق حقه مردم فلسطین بازگردانده نشود، ما بر موضع خودمان پافشاری می کنیم.

قطعا پیروزی های دولت و ارتش سوریه در عرصه مبارزه تروریست ها موجب تغییر روند نظامی به سیاسی در عرصه سوریه شد که ارزش آن کمتر از پیروزی های نظامی نیست. قطعا این روابط باید توسعه پیدا کند تا به وسیله آن همکاری های دو کشور ارتقا یابد.

سلیم الجبوری رئیس مجلس عراق

لاريجاني: کشور عراق یک کشور بسیار بزرگ و مهم در عرصه منطقه ای است و مشکلات ایجاد شده برای این کشور تنها به خاطر اهمیت و جایگاه این کشور است. جمهوری اسلامی از دستاوردهای نظامی عراق در مبارزه با تروریست ها بسیار خوشحال است و این مسئله نشان می دهد که دولت و مردم عراق درمبارزه با تروریست ها مصمم هستند.

از طرف دیگر ان شاء الله جنگ موصل نیز در آینده ای نزدیک به پایان برسد تا کشور عراق از شر تروریست ها خلاص شود.از طرف دیگر به نظر من بحران های منطقه ای در اینده ادامه خواهد داشت و شاید نیز با تحولات جدید بین المللی، برخی مشکلات افزایش یابد، که این مسئله نشان دهنده ضرورت همکاری کشورها است.

ایران و عراق دو کشور مستقل هستند که باید همکاری های خود را در تمام عرصه ها افزایش یابند. از این رو برخی موانع اقتصادی و بانکی وجود دارد که باید هر چه سریع تر این مسائل حل شود.

رئیس مجلس عراق:  قطعا برگزاری این نشست ها به نفع تمام کشورهای اسلامی است و با توجه به اهمیت مسئله فلسطین، این گونه نشست ها باید هر سال برگزار شود. امیدوارم با اقدامات صورت گرفته بخش غربی موصل هر چه سریع تر از دست تروریست ها آزاد شود و مسلما ما این پیروزی ها را مرهون کمک های دوستان خود به ویژه جمهوری اسلامی هستیم.

نبیه بری رئیس مجلس لبنان

لاريجاني: با توجه به جایگاه و سابقه شما در عرصه مقاومت؛ حضور شما در کنفرانس بین المللی فلسطین بسیار مهم بوده است. در شرایط کنونی با توجه به تحولات بین المللی، اتحاد و انسجام کشورهای اسلامی بسیار دارای اهمیت است. در شرایط کنونی حمایت از آرمان فلسطین بسیار مهم بوده و تمام کشورهای اسلامی باید در این راستا حرکت کنند.

رئیس مجلس لبنان: در اینجا باید از برگزاری این اجلاس از سوی ایران تقدیر و تشکر کنم، زیرا در شرایط کنونی حج سیاسی برای مسلمانان، حمایت از آرمان فلسطین است و این مسئله تنها در تهران محقق می شود. قطعا بیداری و جنبش حرکت های اسلامی با مسئله فلسطین شروع می شود و قطعا در این عرصه باید از آرمان فلسطین دفاع کرد.

با توجه به تحولات بین المللی و موضع جدید دولت آمریکا، قطعا اعراب باید به محور مقاومت برگردند.

قطعا ایران تلاش های بسیاری را برای منطقه انجام داده و جهان عرب نمی تواند دین خود را به جمهوری اسلامی ادا کند.

امین مولیا رئیس مجلس مالزی

لاريجاني: تلاش های جدیدی از سوی کشور غاصب اسرائیل دارد در منطقه صورت می گیرد که باعث گسترش تروریسم خواهد شد و باید جلوی این شرایط جدید ایستاد تا بحران در منطقه افزایش پیدا نکند.

رئیس مجلس مالزی: باید از مسائل فرقه ای فاصله گرفته و فارغ از تعصبات باید به دنبال ثبات در میان جامعه مسلمانان باشیم. این اجلاس بسیار موفقیت آمیز برگزار شد و ما همچنان از مردم مظلوم فلسطین حمایت خواهیم کرد و تلاش داریم پس از پایان این اجلاس تلاش های بی وقفه خود را در حمایت از حرکت مردم فلسطین ادامه داده تا شاهد پیروزی آنان باشیم  و دست از این تلاش ها تا پیروزی مقاومت برنخواهیم داشت.

اویس احمدخان لغاری، رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی پاکستان

لاريجاني:  شیطنت هایی در منطقه از سوی برخی کشورها دارد به وقوع می پیوندد که ما باید نسبت بدان هوشیار بوده و مقابل ایجاد بحران های جدید بایستیم.

رئیس کمیسیون سیاست خارجی پاکستان: پارلمان پاکستان بر این نکته تاکید دارد که لازم است اتحاد میان ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس به وجود آید تا کشورهایی که قصد شیطنت دارند نتوانند باعث تفرقه افکنی در منطقه شوند. ما در رابطه با یمن هم این تفاهم را داریم و اعتراض خود را نسبت به بحران موجود در این کشور اعلام داشته ایم.

عادی سازی روابط با اسراییل که از سوی برخی کشورها دارد انجام می گیرد رویه درستی نیست و آنان باید با چشمی باز به این مسئله بنگرند. ما دو درخواست از جمهوری اسلامی ایران داریم که یکی اسکان همکاری درکریدور اقتصادی چین و دیگری تشکیل یک هیات مشترک به منظور همکاری با یکدیگر در بندر چابهار و گوادر است. گوادر و چابهار می توانند دروازه های ایران و پاکستان و تمام منطقه به روی تجارت جهان باشند.

سلیم الزعنون رئیس مجلس ملی فلسطین

لاريجاني: این کنفرانس متعلق به شماست و تمامی شرکت کنندگان در این جلسه نشان دادند که حامی شما هستند. صدای مظلومیت مردم فلسطین در دنیا پیچیده است و آن هایی که نمی خواهند این صدا را بشنوند، به دنبال اهداف خودشان هستند.

رئیس مجلس ملی فلسطین: مردم ما هر روز در حال مبارزه با اسرائیل هستند و شرایط مردم ما در نوار غزه بسیار تاسف بار است. ما خواستار وحدت میان نوار غزه و اردن هستیم و می خواهیم از تهدیدی که متوجه کشورمان هست، جلوگیری کنیم و آن تشکیل یک کشور مستقل در میان نوار غزه و اردن است که دشمنان ما به دنبال آن هستند.

اهمیتی که این کنفرانس داشت در آن بود که همه گروه های فلسطینی با همدلی در کنار هم جمع شدند تا به وحدت همه جانبه میان کلیه آحاد مردم برسیم. سخنان حضرت آیت الله خامنه ای عصاره این کنفرانس بود و ما امیدواریم که توصیه ها و راه حل های ایشان را سرلوحه اعمال خود قرار دهیم. ایران کشوری است که همیشه حامی مردم مظلوم فلسطین بوده است و جز حمایت و خدمت کاری انجام نداده است و ما همیشه سپاسگذار دولت و ملت ایران هستیم.

ربکا کادابا، رئیس مجلس اوگاندا

 

 لاريجاني: فلسطین و وضعیت اسفبار مردم در این کشور برای تمام مردم جهان به جز برخی از کشورها حائز اهمیت است. ما امیدواریم که بتوانیم با اتحاد هر چه سریع تر، آرامش را به این کشور و ملت آن بازگردانیم.

رئیس مجلس اوگاندا:در ابتدا جا دارد از مقاومت مردم ایران و ایستادگی آنان در برابر تحریم ها تشکر نمایم زیرا ملت و دولت ایران با این پایداری، خیلی پیام مهمی را به جهان مخابره کردند. باید به حقوق ملت فلسطین احترام گذاشت و از آنان حمایت کرد و کشور اوگاندا به این حق ملت فلسطین احترام می گذارد و در جهت دستیابی آنان به این حق، کمک آنان خواهد بود.

ما علاقمندیم که در زمینه توریسم و جهانگردی همکاری گسترده ای داشته باشیم و همچنین سطح همکاری های بانکی را با شما افزایش دهیم.

 

سید عاطف الطراوه رئیس مجلس اردن

 لاريجاني: ما در عراق کمک کردیم که تروریست ها به عقب رانده شوند و امیدواریم که همه کشورها در این راه گام برداشته و جلوی گسترش و نفوذ تروریست ها را بگیرند. برخی از کشورها به دنبال ایجاد ایران هراسی در منطقه هستند و این مسئله راحتی به برخی از کشورهای خلیج فارس تزریق کرده اند در حالیکه جمهوری اسلامی ایران در سال های متمادی ثابت کرده است که حامی آنان بوده و هیچگاه با دشمنان آنان همدست نشده است.

ما به دنبال آرامش و امنیت در منطقه هستیم و امیدواریم که سایر کشورهای منطقه هم با چشمانی باز به مسائل بنگرند و تحت تاثیر کشورهایی که اهدافشان برای همگان روشن است، نباشند.

رئیس مجلس اردن: از برگزاری خوب کنفرانس تشکر می کنم، این کنفرانس فرصتی بود تا ما دوباره اعلام کنیم که در کنار جبهه حق و فلسطین ایستاده ایم. علی رغم شرایطی که کشور اردن با آن درگیر است اما مساله فلسطین برای ما اولویت دارد و این پیامی بوده که از طرف خاندان هاشمی نسل به نسل منتقل شده است. پیامدها و مسایلی که امروزه در منطقه شاهد آن هستیم، نتیجه تلاش هایی است که رژیم اشغالگر قدس در جهت بحران آفرینی داشته است.

امروز نیازمند تشریک مساعی کشورهای منطقه و همسایه در رویارویی با این بحران ها هستیم. بین کشورهای اسلامی دو وجه اشتراک وجود دارد، یکی دفاع از اسلام و دیگری مقابله با دشمن واحد خود. شما نقش مهمی در عراق داشته اید و امید است که بتوانید در سوریه هم موفق شوید و ما به عنوان مسئولین پارلمان می توانیم در این زمینه ها همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته باشیم.

من حامل پیام از سوی پادشاه کشورم برای ایجاد تشریک مساعی در حل مسائل مختلف در منطقه هستم و امیدوارم که در جنگ علیه تروریسم بتوانیم از اسلام و مسلمانان و تهمت هایی که بدان ها زده می شود، حمایت کنیم.

 

29217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 639390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =