۰ نفر
۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶
زنگ آغاز نمایش "پاشا" نواخته شد

با حضور خبرنگاران و اهالی رسانه های آذربایجان شرقی، زنگ آغاز نمایش پاشا توسط پیشکسوتان مطبوعات تبریز نواخته شد.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، در اقدامی ابتکاری از سوی گروه نمایش "پاشا"، آیین افتتاح این نمایش با حضور آقایان احمد بادیران، محمد حسن علملو و محمد عزیزی راد برگزار شد.
محمد عزیزی راد، مدیر خبرگزاری ایرنا در آذربایجان شرقی در آیین افتتاح پاشا گفت: اینکه پس از سال ها، هنر تئاتر به عنوان هنر تعالی بخش در جامعه، با اهالی رسانه به عنوان بستر معرفی این هنر ارتباط خوبی گرفته، جای خوشحالی و امیدواری است.
وی با بیان اینکه مبطوعات و رسانه ها از دو بعد می توانند برای هنر تئاتر مفید باشند اظهار داشت: رسانه می تواند در بازگشت جایگاه پیشین این هنر در استان موثر بوده و از سوی دیگر، نمایش های اجرا شده و دست اندرکاران آن ها را برای مردم معرفی کند.
این محقق و نویسنده تاریخ مطبوعات آذربایجان، تبریز را مهد تئاتر ایران دانست و افزود: هنرهای نمایشی برای اولین بار حدود 140 سال قبل وارد تبریز شده و سپس به دیگر مناطق ایران راه یافت.
عزیزی راد در بخش دیگری از سخنان خود تئاتر را عامل تلطیف فضای روانی جامعه دانست و یادآور شد: در اهمیت تئاتر همین بس که شارل دوگل، رئیس جمهور وقت فرانسه بعد از جنگ جهانی دوم، برای تئاتر سوبسید برقرار کرد تا روحیه مردم برای احیای کشور بازگردد.
مدیر خبرگزاری جمهوری اسلامی در آذربایجان شرقی همچنین تصریح کرد: نمایش پاشا هم از کارهای ارزشمندی است که به نویسندگی اکبر شریعت و کارگردانی نازیلا ایران زاد بنام به صحنه رفته و موفق شد با دریافت اغلب جوایز جشنواره تئاتر استانی، برای حضور در بخش رقابتی جشنواره فجر انتخاب گردد.
به گفته وی، این نمایش الهام گرفته از مبارزات زینب پاشا، مقطعی حساس از برهه های تاریخی آذربایجان و ایران را به زیبایی به تصویر کشیده است.
گفتنی است نمایش "پاشا" با روایتی نو از دوران قحطی و مبارزات مشروطه در تبریز به زبان ترکی اجرا می شود.
"پاشا" با پرداختن به نقش و سهم چشمگیر زنان در شکل گیری مبارزات مشروطه روایتی جدید از مشکلات و زندگی مردم عامی تبریز در این دوران بیان می کند.
"اکبر شریعت" نویسنده پاشا معتقد است این نمایش قصد دارد به جای مردم مظلوم حرف بزند و "نازیلا ایران زاد بنام" به عنوان کارگردان نیز می گوید: پاشا حکایتی است برای زینب های در قید حیات، برای تمام زنان سرزمینم و به قول شاعری احتمالا «زینب پاشا نام تمام زنان سرزمینم می تواند باشد».
این نمایش با بازی بهرام حسن بابایی، محمدرضا قنبری، رقیه ولی پور، وحیده صحرانورد، صدیقه دریانی، عارفه عارف فام، علی عباس پور، وحید شیرزاد، مهدی سمساری، دل‌آرام حبیب پیران، محمد اردوبادی و... به صحنه رفته است.
نمایش پاشا ساعت 18:45 هر روز در تالار استاد مقبلی مجتمع 29 بهمن موسسه بین المللی الف میزبان علاقمندان خواهد بود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 742083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =