واژه آتش به اختیار و تفسیر های متفاوت از آن موجب شد تا شخصیت‎های سیاسی و نمایندگان مجلس نسبت به روشن‎تر شدن موضوع اظهار نظرهایی داشته باشند که بر خلاف تفسیر عده ای "آتش به اختیار" به هیچ عنوان به معنای بی قانونی نیست.

به گزارش خبرآنلاین مباحث اخیر از فرمان آتش به اختیارگرفته با توهین هایی که در حاشیه روز قدس و نماز عید فطر نسبت به رئیس جمهوری صورت گرفت باعث شد تا باب مبحثی جدید در کشور باز شود.

حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز در خصوص معنای موردنظر رهبر معظم انقلاب درخصوص آتش به اختیار به ایرنا گفت: معنای فرمایشات مقام معظم رهبری کاملا روشن است؛ معنای آن این است که در جایی که کاری روی زمین مانده و برای ما روشن است که خلاف انجام می گیرد، منتظر دمکراسی نباشیم و برویم و تذکر دهیم. 
وی تصریح کرد: در امر به معروف نیز یک تذکر و یک عمل داریم و معنای آتش به اختیار، تذکر است؛ اما وقتی وارد گود می شود حتما باید قوه قضائیه و نیروی انتظامی دخالت کنند. 
اکرمی اظهار کرد: برای ما مساله روشن بود اما برخی خیال می کردند که آتش به اختیار به این معنا است که به تشخیص خود هر جا خلاف دیدند، یقه طرف را بگیرند و هرج و مرج ایجاد کنند که مقام معظم رهبری در خطبه های نماز عید فطر بیان کردند که این آتش به اختیار به معنای تذکر فرهنگی و مسایل فرهنگی است و این امر تا از خانواده شروع نشود، نمی شود از دیگران انتظار داشت. 

هیچ مسوولی به دنبال بی قانونی نیست

در همین راستا رئیس کمیسیون اصل 90 به ایرنا گفت: شالوده نظم و انضباط در هر جامعه ای قانون است و به تعبیری اگر قانون «بد» هم حاکم باشد بهتر از بی قانونی است؛ چرا که ثمره نهایی بی قانونی هرج و مرج است.
وی تصریح کرد: به طور قطع هیچ مسئولی در نظام به دنبال بی قانونی نیست و رهبر معظم انقلاب هم در مطالب شان به خوبی این مساله را تبیین کردند که منظور از آتش به اختیار آن است که در راستای تقویت و رشد فرهنگی جامعه اقدام شود.
محمدی گفت: این(آتش به اختیار) به معنای این که هر کسی قانون را اجرا و یا به سلیقه خود از قانون تعریفی داشته باشد و خدای ناکرده بی قانونی کرده و بر خلاف قوانین و مقررات اقدامی انجام دهد، نیست.

نباید وارد دام افراطیون شویم

جلیل رحیمی جهان آبادی از نمایندگان مجلس دهم و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی دررابطه با هتاکی های صورت گرفته به ایسنا گفت: این گروه‌های افراطی می‌خواهند کشور را به سمتی ببرند که ملت را وادار به واکنش و برخورد کنند، نباید وارد دام‌های افراطیون شویم ولی نهادهای قضایی، نظامی، انتظامی و امنیتی باید با چنین رفتارهایی برخورد قاطع داشته باشند.
 
وی با بیان این مطلب که کشور ما در وضعیت کنونی بیش از هر امری نیازمند وحدت است، عنوان کرد: دکتر روحانی رییس جمهور قانونی و دارای پشتوانه عظیم رای ملت ایران هستند و حرکت‌های توهین آمیز نسبت به مسئولین، نمایندگان مجلس، رییس جمهور و افرادی که خدمتگزار این مملکت هستند جز آشوب و بهم ریختن نظم عمومی چیزی در پی نخواهد داشت.
  
رحیمی جهان آبادی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی باید در اسرع وقت به این اتفاقات ورود کرده، مسئولین عرصه‌های انتظامی و امنیتی را به مجلس فرابخواند و با هرکسی که مسبب بوده، تعلل کرده و یا زمینه این اقدامات را فراهم کرده برخورد صورت گیرد.
  چنانچه برخوردی قاطع با این افراد صورت نگیرد مجلس باتوجه به حق قانونی نظارت می بایست مسئولین و وزرای مربوطه مانند وزیر کشور، اطلاعات و نیروهای انتظامی را به مجلس فرا می‎خواند.
 
این عضو فراکسیون امید گفت: متاسفانه این افراد روز قدس را که نماد قدرت و وحدت ملت ایران است به روز آشوب و چالش برای وحدت مردم تبدیل کردند و این اقدام بدون شک اقدام علیه امنیت ملی و علیه منافع کشور است که باید قاطعانه با آن برخورد شود.
 
27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 680823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    14 2
    موافقم
  • بی نام A1 ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    7 28
    88 اقدام علیه امنیت ملی نبود؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
    0 0
    برای اقتصاد کشور وتولید اشتغال دغدغه داشته باشید.با دنیای پیشرفته تعامل داشته باشید.به حریم خصوصی دیگران کاری نداشته باشیم.مردم را اذیت نکنیم.مردم دنیا را ببینیدالبته مردم کشورهای درست حسابیاز آنها الگو بگیریم. از کشور آلمان،ژاپن ،کره جنوبی الگو بگیریم که در همه زمینه ها به فکر آبادانی کشورشان هستند،دغدغه مسئولین ایرانی این هست که فلان شخص چطور لباس میپوشد.واقعا جای تاسف دارد.