«خبرجنوب» نوشت: مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از اجرای طرح مسیر گردشگری دروازه ملل تا تخت جمشید خبر داد و گفت: این طرح با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 600 میلیون تومان در حال اجراست که طبق پیش بینی های صورت گرفته، فاز نخست آن نوروز 97 به بهره برداری می رسد.

مسعود رضايي منفرد با بيان اينكه طول مسير گردشگري تخت جمشيد حدود 5/3 كيلومتر است، افزود: در اين مسير، كف سازي، ايجاد مسير پياده راه، دوچرخه وماشين هاي برقي حتي ايستگاه هاي استراحت گردشگران تعريف شده است.
به گفته وي، با توجه به اينكه مسير ميدان ملل تا مجموعه جهاني تخت جمشيد، يكي از مسيرهاي پرتردد است و از وضعيت مطلوبي هم برخوردار نبود، از اين رو طرحي به صورت پايلوت در اين محدوده تعريف شده و هم اينك نيز در حال اجراست كه اميدواريم با اجراي آن، وضعيت ورودي تخت جمشيد ساماندهي شود.
فعاليت 5 كارگاه مرمتي در مجموعه جهاني پارسه
مدير پايگاه ميراث جهاني تخت جمشيد در ادامه اين گفت وگو از فعاليت 5 كارگاه مرمتي در مجموعه جهاني پارسه خبر داد و گفت: هم اكنون مرمت آرامگاه اردشير در نقش رستم و همچنين براي نخستين بار مرمت و ساماندهي نقش رجب در اين مجموعه جهاني در حال انجام است.
به گفته رضايي، سه كارگاه مرمتي در مجموعه جهاني تخت جمشيد در كاخ هاي صدستون، آپادانا و محوطه جلوي اتاق تشريفات فعال شده است.
وي درخصوص فعاليت هاي مرمتي در نقش رجب نيز گفت: در واقع در اين پروژه، استحكام بخشي يكي از سنگ هاي طبيعي در محوطه نقش رجب است چرا كه خطر سقوط اين تكه سنگ، نقوش را تهديد مي كند.
رضايي منفرد ادامه داد: با توجه به بررسي هاي صورت گرفته و جلسات كارشناسي شده، هنوز به يك نتيجه قطعي براي اين موضوع نرسيده ايم اما به طور حتم استحكام بخشي اثر و رفع خطرات احتمالي هرچه سريع تر انجام مي شود.
مدير پايگاه ميراث جهاني تخت جمشيد همچنين با اشاره به كاوش هاي باستان شناسي در تل آجري، گفت: اين كاوش ها با همكاري باستان شناسان ايتاليايي انجام مي شود و از روز گذشته اين گروه در محل مستقر شدند.
وي ادامه داد: به زودي تل آجري كه از آن به عنوان دروازه هخامنشي تخت جمشيد ياد مي شود مسقف خواهد شد و كار فونداسيون در محل نيز به پايان رسيده است.رضايي منفرد در ادامه افزود: با ساماندهي و مسقف شدن تل آجري، به زودي اين محوطه باستاني به يكي از سايت هاي گردشگري منطقه تبديل خواهد شد و گردشگران مي توانند با حضور در اين محل از نزديك با فعاليت هاي باستان شناسي آشنا شوند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =