از سوی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گزارش روند بازگشت اشیای تاریخی چغامیش تقدیم رییس جمهور شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، مسعود سلطانی فر، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با ارسال گزارشی به رییس جمهور، چگونگی پیگیری حقوقی، فنی و تخصصی مربوط به بازگشت 108 شی فرهنگی و تاریخی چغامیش و مراحل بازگشت آن را تشریح کرد.

او این موفقیت حقوقی را که در پی موفقیت چند ماه اخیر مربوط به بازگرداندن اشیا تاریخی فرهنگی خورین حاصل شده است به ملت ایران و دولت تدبیر و امید و اصحاب عرصه فرهنگ و میراث فرهنگی تبریک گفت. موفقیت بزرگ تاریخی به دست آمده حاصل پیگیری های فشرده حقوقی و تدابیر اتخاذ شده در دولت بوده است.

گفتنی است؛ تپه باستانی چغامیش در جنوب غربی کشور در دشت خوزستان واقع شده است این تپه مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد بوده و از نظر باستان شناسی دارای اهمیت به سزایی است در سالهای 1340 تا 1342 حفاری های باستان شناسی توسط پروفسور دلوگاز و خانم پروفسور کنتور از موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو آمریکا برای اولین بار در این تپه باستانی شروع شد مطابق قوانین ناظر بر حفاری های باستان شناسی مقرر بود کلیه اشیا حاصله به صورت مساوی بین دولت ایران و آن موسسه تقسیم شود در همان سال پروفسور دلوگاز از دولت ایران درخواست نمود که برای مطالعات تکمیلی بر روی اشیا مکشوفه، علاوه بر سهم خود ، سهم ایران که بالغ بر 264 قلم بود به موسسه مذکور منتقل شود.

اشیا مذکور شامل اثر مهر، ظروف سفالی و اشیا سفالی بوده است ، پیشنهاد وی توسط دولت وقت بررسی و مجوز لازم صادر گردیده است. به استناد این مصوبه توافق نامه ای بین وزارت فرهنگ و هنر وقت و موسسه شرق شناسی شیکاگو منعقد می گردد که اشیا موصوف به مدت 3 سال جهت مطالعات تکمیلی به موسسه منتقل و بعد از مطالعه به ایران عودت شود.

در سال 1349 از تعداد 264 قلم تعداد 156 قلم به ایران عودت داده می شود و از سال 1352 توسط وزارت فرهنگ و هنر وقت مکاتبات مربوط به انتقال 108 قلم باقی مانده از اشیا با موسسه شروع می شود پس از استقرار نطام جمهوری اسلامی ایران ، از سال 1361 مجددا از سوی سازمان میراث فرهنگی بازگشت 108 قلم اشیا باقی مانده ایران پیگیری می شود و در اواخر دهه 60 شمسی به دلیل تعلل موسسه در عودت این اشیا، دولت ایران به استناد توافق نامه الجزایر نزد دیوان داوری لاهه علیه دولت آمریکا طرح دعوی نموده و درخواست انتقال سریع اشیا به کشور و جبران خسارت وارده را می کند.

در آخرین جلسه دادرسی که ر تاریخ 19 لغایت 24 آبان ماه 1393 در لاهه هلند تشکیل شد قضات دیوان از طرفین درخواست شهود کردند از سوی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری دو نفر کارشناس حقوقی و باستان شناسی به جلسه دیوان اعزام و نزد دیوان در خصوص بهره مند نشدن موزه های ملی و محلی ایران از این اشیا، عدم بهره مندی علمی و جبران هزینه های دادرسی شهادت دادند. در نهایت بعد از جلسات مکرر دادرسی، دیوان رای به انتقال اشیا به ایران داده و در تاریخ یکم اردیبهشت 1394 با تمهیدات انجام شده رییس موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو با توجه به تعهد قانونی زمان انعقاد موافقتنامه خود شخصا اشیا مورد نظر را به ایران آورد و به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تحویل داد تا در موزه ملی ایران نگهداری شود.
این آثار با توجه به موقعیت جغرافیایی و زمانی ایجاد و کشف اهمیت زیادی دارند چون این آثار نشان‌دهنده‌ تکنولوژی آن دوره و میزان فعالیت‌ها در چغامیش هستند.این اشیا شامل پوپک های گلی، ژتون ها و تبلت هایی در زمینه مدیریت بازرگانی و اقتصادی آن زمان ایران هستند و قدمتی بیش از 6 هزار سال دارند.
این مدارک، اسناد اقتصادی ایران در آن زمان محسوب می شوند ، چغامیش مهمترین و کلیدی ترین سایت قبل از شوس است و به عنوان منطقه مهم کشاورزی واقتصادی مطرح بوده است.سایت چغامیش درمنطقه دشتستان خوزستان و در کنار رودخانه دز قرار گرفته است،در آنجا خانه های پیش رفته با خشت وجود داشته و فعالیت های کشاورزی و مدیریت بازرگانی و اقتصادی نیز در این منطقه انجام می شده است.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =