بیش از ۷۰ درصد زنان سرپرست خانوار شغل مناسبی ندارند/ زن‌ها سرپرست ۱۲درصد خانواده‌ها

ایرنا نوشت: رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر بیش از ٧٠ درصد زنان سرپرست خانوار در کشور شغل مناسبی ندارند.

انوشیروان محسنی بندپی روز یکشنبه در همایش منطقه ای بزرگداشت روز ملی خانواده در مجتمع فرهنگی تلاش گفت: براساس سرشماری سال ٩٥ در کشور؛ در مجموع 21میلیون خانوار در کشور وجود دارد که ٨٨ درصد مردها سرپرست خانوار و ١٢ درصد زنان سرپرست خانوار هستند.

وی تصریح کرد: وضعیت زنان سرپرست خانوار به دلیل شکننده بودن اقتصاد و شرایط خاص وضعیت اقتصادی با مشکلات بیشتری مواجه است البته روز به روز شاهد افزایش زنان سرپرست خانوار هستیم .

محسنی بندپی افزود: از تعداد ١٢ درصد زنان سرپرست خانوار در کشور؛ ٧/٢ درصد شوهرشان فوت شده و ٢/٢ درصد نیز طلاق گرفته اند که این آمار در سال ٨٥ متفاوت بوده است به طوری که آمار زنان سرپرست خانوار با شوهر فوت شده ٦/٥ درصد و زنان طلاق گرفته حدود ٩ دهم درصد بوده است.

وی گفت: از کل طلاق ها در کشور، ٤٧ درصد در پنج سال اول زندگی رخ می دهد یعنی ما با زنان جوان مطلقه و سرپرست خانوار مواجه می شویم.

وی در ادامه به نقش خانواده اشارهکمرد و اظهار داشت: مهمتر از ساختار تشکیلاتی، راهبردهایی است که در هر نظام و سازمانی برای تکریم، اجتماعی پذیری و توانمندسازی زنان شکل می گیرد.

وی ادامه داد: بانوان احساس مسئولیت در شمل پذیری و در رشد و بالندگی خانواده دارند.

محسنی بندپی افزود: در چنین مسیری باید چند کار اساسی انجام دهیم که بهزیستی موضوع پیشگیری از وقوع این اقدامات و به ویژه کاهش طلاق را در دستور دارد که اگر آمار طلاق کاهش یابد می تواند از تعداد زنان سرپرست خانوار بکاهد.

وی با اشاره به آغاز طرح ثبت الکترونیکی طلاق در مشهد مقدس اضافه کرد: ما در یکسال اجرای طرح ثبت الکترونیکی طلاق که اکنون در ١١ استان در حال انجام است بیش از هشت درصد کاهش طلاق در مشهد را شاهد بوده ایم.

محسنی بندپی افزود: بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار را بهزیستی شروع کرده و می خواهیم آن را گسترش دهیم و بحث دیگر توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از دیگر برنامه های ماست چون حلقه مفقوده ما ضعف در آموزش در توانمندسازی است.

وی اظهار داشت: طرح توانمندسازی خانواده که یکی از برنامه های جدی ماست باید گسترش داده شود تا همه افرادی که در طرح تامین مالی خرد و گروههای همیار هستند بتوانند از آن استفاده کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: تهیه بانک اقتصادی از دیگر برنامه های ماست تا بتوانیم اطلاعات به روز همه افراد را داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید به زنان سرپرست خانوار اعتماد کرد و از استعدادها و نبوغ آنها بهره مند شویم.

42238

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 708147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =