۰ نفر
۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۰

کیهان،روز دوشنبه گذشته تیتر یک خود را به جنگ عربستان و یمن اختصاص داد.

همان روز و در ساعتهای اولیه بامداد در فضای مجازی نقدهای تندی علیه کیهان مطرح شد و غالبا آن را جنگ افروزانه و مخالف امنیت ملی ارزیابی کردند.هیات نظارت بر مطبوعات هم همان روز به کیهان اخطار داد.سپس دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی درخواست برخورد کرد و قوه قضاییه حکم به توقیف 2روزه داد.

صبح سه شنبه کیهان ، همه منتقدان تیتر روز قبلش را با بولدوزر کلمات مورد حمله قرار داد و همه آنها را مدافع رژیم کودک کش سعودی و  حامی برج نشینهای دوبی و مشتی ترسو و وازده و ... معرفی کرد و البته در لابلای این مواضع تند، دوسه جمله حرف حساب منطقی هم وجود داشت که شنیده نشد. چرا؟ عرض می کنم...

           
                                                                                     *

از نگاه من - صرفا به لحاظ حرفه روزنامه نگاری و نه نگاه امنیتی که از آن سر در نمیاورم - تیتر دوشنبه کیهان غلط نیست. حداکثراشتباهش این است که تیترش یک هفته عقب است. یعنی انصارالله یمن یک هفته پیش از تیتر کیهان، تهدید به حمله به دوبی و ابوظبی را مطرح کرده بود و اتفاقا رسانه های کشورمان نیز آن را پوشش دادند. اگر کیهان سابقه این خبر را در روزنامه دوشنبه نقل می کرد، برخی مخاطبان چنین برداشت نمی کردند که روزنامه مزبور، نه از موضع یمن که از موضع ایران حرف می زند.

                                                                                     *

به این ترتیب به نظر می رسد کیهان روز دوشنبه اشتباه حرفه ای مرتکب نشده و تیترش کاملا درست و قابل دفاع است. اما جان کلام اینجاست که روز سه شنبه ، با خشم تمام و ادبیاتی هرچند مالوف و همیشگی اما کاملا بی ربط با منتقدانش روبرو شده. کیهان سه شنبه البته اشتباه روز قبلش را هم تصحیح کرده و صریحا اشاره دارد که تیترکیهان برگرفته از اظهارات مسئولان انصارالله یمن است. 

                                                                                     *

 عصبانیت روزنامه محترم کیهان البته در جاهای دیگری هم تکرار شد و مسئولان قوه قضاییه و شورایعالی امنیت ملی و وزارت ارشاد به حمایت از دولت کودک کش سعودی متهم شدند که البته به مصداق "فلانی قائل به ربط نبود" اتهامات کیهان هم باربط نبود . همانطور که بدگویی های بسیاری از کانالها در فضای مجازی علیه کیهان هم کاملا بی ربط بود و در آنها هم رگه های خشم هویدا بود.

                                                                                    *

در شهریور ماه 1380 چندتن از مدیران وقت کیهان در مشهد خدمت مقام معظم رهبری رسیدند که این بنده نیز افتخار حضور داشتم. جلسه ای نسبتا طولانی و بسیار ارزنده بود که فقط محتوای بخشی از آن را که تناسب با این روزهای کیهان دارد عرض می کنم.

رهبرعزیزانقلاب در آن دیدار در یکی از نقدهای خود به "عصبانی بودن" برخی قلمها اشاره کردند و فرمودند(نقل به مضمون) که گاهی منطق و استدلال نوشته،قوی است اما وقتی نویسنده عصبانی می شود،قوت استدلال هم از بین می رود.

 

کاش کیهان با عنایت به این توصیه رهبر عزیز  به توضیح کاملا حرفه ای خود در روزنامه3شنبه بسنده می کرد و با عصبانیت شدیدی که به خرج داد، استدلال درست و بجایش را هدر نمی داد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 726176

برچسب‌ها