۰ نفر
۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۵

ایسنا نوشت: مقام‌های اطلاعاتی آمریکا در یک ارزیابی جدید اعلام کردند که احتمالا تعداد زیادی از شبه‌نظامیان خارجی که در عراق و سوریه برای گروه تروریستی داعش می‌جنگند، به جای آنکه به وطن‌شان بازگردند همانجا می‌مانند تا از باقی مانده خلافت خودخوانده این گروه دفاع کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نیکولاس راسموسن، مدیر مرکز ملی مبارزه با تروریسم آمریکا در اجلاس سالانه امنیتی اسپن گفت: اگر نگوییم اکثرشان، بسیاری از این شبه‌نظامیان خارجی در حالی که راه به این مناطق جنگی پیدا کردند در نهایت همانجا می‌مانند و جنگیده و احتمالا در راه حفاظت از این به اصطلاح خلافت کشته می‌شوند.

این برخلاف یک ارزیابی قبلی است که گفته بود بسیاری از این شبه‌نظامیان خارجی به وطنشان باز می‌گردند و تهدیدهای امنیتی بزرگی برای کشورهای خودشان به وجود می‌آورند.

راسموسن همچنین گفت: هنوز اطلاعاتی که گزارش مربوط به کشته شدن ابوبکر البغدادی، رهبر گروه تروریستی داعش را تایید کند، مشاهده نکرده است.

روز جمعه نیز وزیر دفاع آمریکا گفته بود که فرض او این است که ابوبکر البغدادی هنوز زنده است.

راسموسن تاکید کرد: هنوز چیزی ندیده‌ام که طبق آن باور کنم رهبر داعش از میدان جنگ حذف شده است. اطلاعاتی نداریم که مرگ و از بین رفتن او را تایید کند.

این ارزیابی راسموسن می‌تواند خبر خوبی برای کشورهایی که موطن ده‌ها هزار شبه‌نظامی خارجی داعش بوده، باشند.

به گفته راسموسن جامعه اطلاعاتی آمریکا که ارزیابی پیوستن حدود ۴۰ هزار خارجی به داعش در عراق و سوریه را کرده بود تا همین چند وقت پیش هم معتقد بود که بسیاری از آنها به خانه بازمی‌گردند.

وی گفت: در یک مقطع ما حقیقتا نسبت به این موج عظیم شبه‌نظامیان خارجی که وضعیت میدان جنگ در عراق و سوریه را تغییر دادند نگرانی شدید پیدا کردیم و نگران بودیم که کشورهای غربی و کشورهای منطقه با سیل بازگشت آنها مواجه شوند اما اکنون من با عمومیت بیشتری می‌گویم که احتمال این ارزیابی اول ما کمتر است.

یک مقام اطلاعاتی آمریکا که نامش را فاش نکرد نیز گفت: اکنون کمتر از ۱۵ هزار افراط گر داعش هنوز در عراق و سوریه می‌جنگند.

این مقام آمریکایی اظهار کرد: همچنین کار برای شبه‌نظامیان خارجی به منظور بازگشت به خانه به دلیل عملیات‌های جنگی در جریان و تدابیر سخت امنیتی ترکیه و دیگر کشورهای منطقه در مرزها دشوار شده است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 689613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    6 4
    دقیقا مشخصه پشته داعش کیه ، همین آمریکاییهای کثیف هستن.