برای شکل گیری برندهای معتبر ملی و جهانی در فارس سرمایه گذاری می شود

«خبرجنوب» نوشت: رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که برای افتتاح 157 طرح و پروژه صداوسیمای مرکز فارس به این استان وارد شده بود بر نقش استانها در برنامه ریزی بلندمدت سازمان متبوع خود تاکید و این نقش را فاخر و عالی رتبه توصیف کرد.

عبدالعلی علی عسکری در پاسخ به سوالی در خصوص تدوین سند برنامههای بلند سازمان صدا و سیما و سهم استانها در برنامههای این سند اظهارداشت: تدوین سند 5 ساله سازمان صدا و سیما حاوی نکات متعددی است اما آن چه که مسلم است این است که تمام جنبههای حیات یک سازمان رسانه ای در این سند دیده شده و به خصوص تحولات آینده مورد توجه قرار گرفته است.
وی همچنین با اشاره به نقش و سهم استانها در سند بلندمدت سازمان صدا وسیما، ابراز داشت: نقش استان ها در این برنامه ریزی، نقشی بسیار فاخر و عالی رتبه است چرا که رسانههای استانی از نمایی نزدیک با مردمی که دارای فرهنگها و اقلیمهای مختلف و گوناگونی هستند ارتباط و تعامل دارند و همین باعث میشود تا نقش رسانه های استانی در ارتباط ملت ایران با رسانه ملی یک نقش تعیین کننده و درجه یک باشد.
علی عسکری با بیان این که تولیدات و محصولات سطح بالای مراکز استانی برای رسانه ملی بسیار مهم است، در پاسخ به سوالی در خصوص میزان اثرگذاری رسانه های استانی در میان مخاطبان ابراز داشت: به طور کلی اگر تمام مجموعه های رسانه ملی را رتبه بندی کنیم مجموعه استان ها به لحاظ تأثیرگذاری بر مخاطب و تعامل با مردم در رتبه سوم یا چهارم قرار می گیرد.
فارس باید مرجعیت رسانه ای خود را حفظ نماید
رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: فارس باید مرجعیت رسانه ای خود را حفظ نماید و در زمینه های فرهنگی و هنری برنامه های فاخری را تولید کند که در سطح منطقه ای، ملی و جهانی قابل عرضه باشد.
وی همچنین از استان فارس به عنوان یکی از استانهای پیشرو در حوزه فعالیتهای فضای مجازی یاد کرد و گفت: فارس یک گنجینه تاریخی بی مانند است و در دوران قبل و بعد از اسلام دارای انسانها و شخصیتهای بزرگ و اسوه
بوده است.
علی عسکری، فارس را یک استان تمدن ساز توصیف کرد و بیان داشت: چنین استانی با چنین پیشینهای باید در مقابل شبیخون فرهنگی بدرخشد و از حریم خانواده و جوانان
دفاع کند.
این مسئول بر ضرورت توجه به حوزه گردشگری فارس نیز تاکید کرد و گفت: واقعیت این است که فارس یک موزه تمام عیار است و به اندازه بسیاری از کشورها دارای سوابق فرهنگی، تاریخی و گردشگری است، بر همین اساس پیشنهاد ما این است که این عقبه تاریخی و فرهنگی مورد توجه قرار گیرد و به نحو مطلوب معرفی شود.
ایجاد شبکه ملی گردشگری
با محوریت صدا و سیمای مرکز فارس
علی عسکری با اشاره به پیشنهاد استاندار فارس مبنی بر راهاندازی شبکه گردشگری به مرکزیت این استان ضمن استقبال از پیشنهاد مطرح شده آن را پیشنهادی خوب توصیف کرد و گفت: با توجه به محدودیت های موجود در آینده این شبکه کلید خواهد خورد اما در حال حاضر از مدیرکل صدا وسیمای مرکز فارس میخواهم تا در برنامههای یک یا دو ساعته موضوع گردشگری استان را مورد توجه قرار دهد، رسانه ملی نیز برنامه های تولید شده در حوزه گردشگری استان را -به منظور معرفی هرچه بیشتر ظرفیتها- در شبکه ملی و فراملی به نمایش خواهد
گذاشت.
فقری که در حوزه توليدات كودك و نوجوان وجود دارد بايد از بين برود
رییس سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران در ادامه از جمله ظرفیت های قابل توجه مرکز فارس را تولید انیمیشن عنوان کرد و گفت: این استان در تولید انیمیشن بینظیر است و با توجه به این که به لحاظ نیروی انسانی، هنر، ادبیات و داستان در جایگاه قابل توجهی قرار دارد، سرمایه گذاریهای لازم را انجام خواهیم داد تا برندهای معتبر ملی و جهانی در فارس شکل بگیرد.
فارس میتواند قطب تولید برنامههای کودک و نوجوان در کشور باشد
علی عسکری در ادامه سخنان خود از مدیران مرکز فارس خواست تا برنامه سازی در حوزه کودک و نوجوان را در دستور کار قرار دهند.
وی با اشاره به سجایای اخلاقی و فرهنگی مردم ایران زمین، امکان استفاده از تولیدات کودک و نوجوان کشورهای دیگر در ایران را محدود ارزیابی کرد و گفت: بر همین اساس باید برای کودکان و نوجوانان کار کنیم و فقری که در این حوزه وجود دارد را از بین ببریم.
این مسئول راه اندازی شبکه امید را با همین هدف عنوان کرد و گفت: به اعتقاد ما فارس میتواند قطب تولید برنامه های کودک و نوجوان در کشور باشد.
رییس سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران همچنین خواستار استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان در استان فارس شد و تاکید کرد که مسئولان در تولید برنامه های دانش بنیان همه آستین همت را بالا بزنند.
این مسئول پرداختن به اسوهها وشخصیت های فرهنگی، تاریخی، علمی و دینی استان را نیز مورد تأکید قرار داد وگفت: از آن جا که معرفی شخصیت های برجسته می تواند در فرهنگسازی و هویت سازی یک جامعه کاملاً موثر باشد، معتقدیم که در جنگ رسانه ای که جهان به دنبال تخریب فرهنگ ماست تأسی به اسوهها میتواند به عنوان یک راه نجات مورد توجه قرار گیرد. وی به ظرفیت های کشاورزی و صنعتی استان نیز اشاره کرد و گفت: صدا وسیمای مرکز فارس باید در زمینه تولید برنامه هایی که سرمایهگذاران را برای سرمایه گذاری در این حوزهها اقناع کند، اقدام نماید. رئیس سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران بر این نکته تأکید کرد که مرکز فارس امکان وتوانایی برآورده کردن این موارد را دارد و از عهده اجرای آنها بر خواهد آمد.
فعالیت 260 شبکه ماهوارهای فارسی زبان بر آسمان ایران
علی عسکری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش رسانه ها در رشد وتوسعه جوامع گوناگون، به رقابت و جدال نابرابر دنیای استکبار با رسانه ملی اشاره کرد و ابراز داشت: به تعبیر مقام معظم رهبری شاخصه جهان امروز شاخصه جنگ رسانه هاست و ما شاهد یک جنگ و جدال نرم فرهنگی هستیم، جنگی که دارای پیچیدگیهای فراوانی است و ما در وسط میدان این جنگ قرار داریم.
چنانچه ما در این میدان جنگ جایگاه خود را پیدا نکنیم لطمات و صدمات زیادی را تجربه خواهیم کرد بر همین اساس باید برای مقابله با تهدیدات نرم دشمنان رسانههای مختلف خود را تقویت کنیم. وی با اشاره به اینکه دشمن از آسمان و زمین کشور ما را مورد تهاجم فرهنگی قرار داده، از فعالیت 260 شبکه ماهواره ای فارسی زبان بر آسمان ایران خبر داد وگفت: عمده فعالیت این شبکه های فارسی زبان و قومیتی که از سوی اجانب تقویت می شوند هدف قرار دادن هویت دینی و ملی ایرانیان است. رئیس سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران، فضای مجازی را دومین عرصه فعالیت ها و مخالفت های جامعه غرب و استکبار جهانی بر علیه نظام و مردم ایران عنوان کرد و ادامه داد: آنها با شعار «اینترنت باید یک پدیده بدون مرز باشد» می خواهند سبک زندگی خود را به ما انتقال دهند و تمام زشتیها را به خانه های مردم ببرند. علی عسکری اینترنت را یک تالار گفتگو و اَبَر رسانه برای تحکیم قدرت و برتری استکبار توصیف کرد و گفت: آنها با اینترنت میخواهند کاری کنند که مردم جهان با طیب خاطر سرپرستی استکبار و غرب را قبول کنند.
پیشنهاد راه اندازی شبکه گردشگری به مرکزیت استان فارس
استاندار فارس نیز در اين مراسم پیشنهاد راه اندازی شبکه گردشگری به مرکزیت فارس را مطرح کرد.
محمد علی افشانی با بیان اینکه این استان به لحاظ ظرفیتهای گردشگری در جایگاه مطلوب و بالایی قرار دارد از رئیس سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران خواست تا نسبت به راه اندازی شبکه گردشگری به مرکزیت فارس اقدام کند. وی با اشاره به اینکه توسعه گردشگری میتواند توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال را در پی داشته باشد، به برنامه های افق 1404 در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: بر اساس این سند چشم انداز پیش بینی شده بود که سالانه پذیرای 20 میلیون نفر گردشگر باشیم حال آنکه این رقم امروز چیزی در حدود 5 میلیون نفر یا 25 درصد میزان پیش بینی شده میباشد.
استاندار فارس درآمدزایی هر یک میلیون نفر گردشگر را رقمی بالغ بر 1 و نیم میلیارد دلار اعلام کرد وافزود: در چهار سال گذشته استان فارس شاهد رشد 222 درصدی در جذب گردشگر نسبت به سالهای قبلتر بوده است.
افشانی با اشاره به راه اندازی اینترنت در بیش از یکصد روستای استان فارس، بر این نکته تاکید کرد که امروزه اطلاعات به راحتی در اختیار همه مردم استان قرار می گیرد و اینترنت می تواند رقیبی برای صدا وسیما باشد، بر همین اساس هم باید کاری کند که در چرخه انتخاب مردم قرار گیرد. این مقام مسئول در ادامه سخنان خود از صدا وسیما خواست تا به بحث هویت سازی جامعه امروز نیز توجه کنند، چرا که بشریت از ایرانیان و فارسی ها نکات بسیاری را آموخته و ضرورت دارد هویت دینی فرزندان این مرز و بوم بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا آنها دل به دیار دیگری نبندند.
4 مولفه برای جذب مخاطب فرهیخته
مدیرکل صدا وسیمای مرکز فارس نیز در این مراسم هدف گذاری این مرکز را انتقال صدا و تصویر رسانه پاک جمهوری اسلامی به منظور دستیابی به عدالت رسانه ای و تولید آثار فاخر رادیویی، تلویزیونی و خبری با هدف پاسخ به مطالبات مردم عنوان کرد و گفت: در این رهگذر تولیدات جذاب با در نظر گرفتن چهار مولفه دین، اخلاق، امید و آگاهی با رویکرد جذب مخاطب فرهنگور و فرهیخته را در حوزه ماموریت خود تعریف کرده ایم. سید تقی سهرابی در مراسم بهره برداری از 157 پروژه و طرح این مرکز با بیان اینکه عملیات اجرایی آنها در مدت کمتر از 17 ماه محقق شده است، گفت: این طرح ها با هدف گسترش عدالت رسانه ای برای تبلیغ و ترویج فرهنگ اسلام در قالب توسعه شبکه های رادیویی افتتاح شدهاند. سهرابی با بیان اینکه کارکنان صدا و سیمای فارس پیش از این نیز 73 دستاورد فنی و تولیدی را به مردم تقدیم کرده اند، گفت: هم اکنون با افتخار اعلام میکنم که در یک بازه زمانی دو و نیم ساله 230 طرح و پروژه در این مرکز به سرانجام رسیده است.
وی اعتبار هزینه شده برای افتتاح این 157 طرح را رقمی بالغ بر 311 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این میزان اعتبار از دو بخش اعتبارات ملی به میزان 230 میلیارد ریال و اعتبارات استانی به مبلغ 80 میلیارد ریال هزینه شده است. مدیرکل صدا وسیمای مرکز فارس با تأکید بر اینکه در صرف این اعتبارات رعایت حداکثر صرفه جویی و نهایت دقت در پرهیز از اتلاف آنها انجام شده، اظهار داشت: اگر این چنین نبود بی شک این حجم از کار اعتباری به مراتب بیشتر و چند برابری را طلب می کرد.
پوشش دیجیتال فارس به 91 و شش دهم درصد رسید
سهرابی، عبور پوشش دیجیتال استان از مرز 90 درصد را نتیجه همدلی، همراهی، تلاش و برنامه ریزی جمعی دانست و گفت: در حال حاضر پوشش دیجیتال استان به 91 و شش دهم درصد رسیده و از فردا همگان شاهد خواهند بود که تلاش ما برای بسط و گسترش این خدمات به روستاها و مناطق دورافتاده تر استان آغاز خواهد شد. مدیر کل صدا وسیمای مرکز فارس در بخش دیگری از سخنان خود از رونمایی 11 اثر تلویزیونی در قالب 206 برنامه فاخر و 10 عنوان اثر رادیویی در قالب 100 برنامه خبر داد وگفت: علاوه بر این ها 17 اثر موسیقیایی و 10 پروژه فضای مجازی نیز در این مرکز رونمایی شده است.
در جادههای فارس شاهد قطعی رادیو نخواهیم بود
گفتنی است در سفر یک روز رییس سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران به شیراز 119 دستاورد فنی، 11 پروژه تولید سیما (200 اثر)، 4 پروژه تولید صدا ( 100 اثر) 18 قطعه موسیقی و 5 پروژه پشتیبانی مورد بهره برداری قرار گرفت. مهمترین پروژه در این سفر راهاندازی فاز اول اتاق فرمان استودیو تلویزیونی حرم مطهر احمدبن موسی شاهچراغ (ع) بود که نقش بسزایی در معرفی شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت در سرتاسر ایران اسلامی
خواهد داشت.همچنین با افزوده شدن 50 فرستنده تلویزیونی دیجیتال به 120 فرستنده قبلی، با 170 فرستنده موجود پوشش دیجیتال استان به 6/91 درصد رسید. علاوه براین فرستنده های پرقدرت دیجیتال و پوشش اف.ام سطح استان نیز ارتقاء یافت. با سنکرون و همسان سازی فرکانس ایستگاه های پرقدرت شیراز، لار، آباده، داراب، لامرد حدود 90 درصد سطح استان با فرکانس واحد 666 کیلوهرتز و کیفیت بهتر صدای رادیو استانی را می شنوند و دیگر در جاده های فارس شاهد قطعی رادیو نخواهیم بود.
بهره برداری از اولین آنتن جدید فرستنده رادیویی folded monopole نیز از دیگر طرح هایی بود در این مراسم از طریق ویدئو کنفرانس به بهره برداری رسید.

48
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 691518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =