شمارش معکوس برای رونق در استان سیستان و بلوچستان آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، معاون اقتصادی رییس جمهور روز گذشته در سفری به استان سیستان و بلوچستان با افتتاح چند طرح عمرانی در جریان طرح های در دست احداث این استان قرار گرفت و هماهنگی لازم بین دستگاهها درجهت تسریع امرو عمرانی این استان صورت گرفتت.

از پس اجرای بیش از شانزده پروژه آبی در این استان ، پیش بینی می شود با پایداری منابع آبی در این منطقه امکان رونق کشاورزی فراهم شده و شرایط رفاهی، معیشتی و اقتصادی ساکنان با تغییرات مثبت قابل توجهی روبرو شود.
بی آبی در منطقه سیستان،در سال های گذشته در حالی کشاورزی در این منطقه را با بحرانی جدی روبرو کرده بود که در برخی ماه های سال سیلاب هایی با دبی بسیار بالا،در این منطقه رخ می داد.

از سوی دیگر یکسان نبودن وضعیت رودخانه ها استان بهره برداری از رودخانه سیستان را طبق پروتکل حقابه فراهم نمی کرد از این رو اجرای پروژه هایی با هدف با ثبات کردن وضعیت آبی در این مطنقه ، در دستور کار قرار گرفته است. بر پایه پروتکل حقابه،سهم ایران از رودخانه سیستان 826 میلیون متر مکعب است که البته این رقم در ماه های مختلف سال متفاوت بوده و متناسب با مصرف نیست. ازاین رو برآوردها نشان می دهد ذخیره سازی آب الزامی است. 

از سوی دیگر در برخی از مواقع سال نیز سیلابهایی با دبی بالا و در زمان های کوتاه در رودخانه سیستان به وقوع می پیوندد که ضرورت دارد برنامه ای برای پیشگیری از سیلاب و ذخیره سازی این حجم آب نیز در دستور کار قرار گیرد .

بررسی ها نشان می دهد هشت پروژه آبی در مطنقه سیستان و هشت پروژه آبی در منطقه بلوچستان در حال اجراست.انتقال آب به اراضی بلند آب سیستان ، انتقال آب به عشایر منطقه حاشیه هامون هامون و اجرای شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی سیستان از جمله مهمترین این طرح ها تلقی می شود . در عین حال اجرای سه سد در منطقه بلوچستان نیز،تغییر وضعیت منابع آبی در این استان مهم را موجب خواهد شد . 

احداث سد مخزنی کهیر با هدف تامین آب کشاورزی 1300 هکتار از اراضی دشت کهیر به میزان 10 میلیون متر مکعب در سال به روش آبیاری تحت فشار سیستم مهم آبیاری و گلخانه ای، تامین آب مصارف صنعت چابهار - کنارم و مصرف اب روستایی 4.1 میلیون متر مکعب در سال ، از سال 1389 در دست اجراست.

بر اساس گزارش های ارائه شده پیشرفت فیزیکی این سد 85 درصد برآورد شده است . طبق ارزیابی های صورت گرفته تا کنون 137500 میلیون ریال برای اجرای این پروژه هزینه شده و پیش بینی ها حکایت از آن دارد که برای اجرای سد اعتباری برابر با 330000میلیون ریال و بابت اتمام پروه های پایین دست اعتباری برابر با 2500000 میلیون ریال مورد نیاز است .

از سوی دیگر اجرای سد تغذیه ای گوهر کوه با هدف کنترل، ذخیره و تنظیم آب سیلابهای فصلی روخانه های اسپیتک، بهبود 1700 هکتار از اراضی کشاورزی دشت پایاب از طریق تغذیه سفره آب زیرزمینی در دست اجراست . این عملیات که از سال 1390 آغاز شده است با پیشرفت فیزیکی 40 درصد ادامه دارد.

سد مخزنی ماشکید سفلی نیز با هدف تامین آب شرب سراوان و سیرکان ، منترل و ذخیره و تنظیم آب سیلابهای رودخانه ماشکید، اشتغالزایی و ارتقا وضع اقتصاد و اجتماعی از طریق کشاورزی و بهبود 435 هکتار از اراضی پایاب، در دست اجراست.مطالعات مرحله دوم اجرای این سد با پیشرفت فیزیکی صد در صد به تمام رسیده و روند برگزاری مناقصه جهت انتخاب پیمانکار در حال انجام است. طرح های انتقال آب تا ابتدای شبکه پیرسهراب و روستاهای غرب بمپور و همچنین آبرسانی به شهرای سوران، مهرستان، هیدوچ از سد "ماشکیدعلیا" از جمله طرح های مهم آبی رد منطقه بلوچستان تلقی می شود .

خط انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب زاهدان با هدف انتقال پساب تصفیه خانه شهر زاهدان به دشت جنوب زاهدان به میزان 40 میلیون متر مکعب در سال جهت مصارف صنعت، فضای سبز ، کشاورزی و تغذیه مصنوعی نیز در حال اجراست .

بر اساس این گزارش یکی از مهمترین برنامه های دست اجرا مطالعه آب های ژرف استان تلقی می شود چرا که وجود آبهای عمیق در لایه های زیرین دشت سیستان، موضوع عدم وابستگی این منطقه استراتژیک به آب رودخانه مرزی هیرمند از جمله دستاوردهای بسیار حیاتی و مهم کشور خواهد بود.در این راستا موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو به عنوان مشاور طرح در کل کشور انتخاب و موضوع انجام مطالعات در استان های خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان به عنوان استان های منتخب با اولویت دشت سیستان در برنامه کاری مشاور قرار گرفته و محدوده مطالعاتی نیز تعیین شده است.

تکمیل مطالعات و قطعیت بهره برداری از آبهای ژرف استان سیستان به تامین و تخصیص اعتباری برابر با 25 میلیارد ریال نیازمند است.
طرح رسوب برداری از مخازن آب با اولویت مخازن چاه نیمه سیستان و طرخ جامع کاهش تبخیر و پایش کیفی مخازن ذخیره آب با اولویت مخازن چاه نیمه سیستان نیز از مهمترین پروژه های آبی این منطقه محسوب می شود.

بر اساس این گزارش مسائل و موضوعات مرتبط با آب در منطقه سیستان و بلوچستان از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است. منابع آبی دشت سیستان شامل مخازن چاه های شماره یک تا چهار که به عنوان یک منبع استراتژیک حیاتی است، ظرفیتی بالغ بر 1440 میلیون متر مکعب را داراست.از این رو طرح انتقال آب با لوله به 46 هزار هکتار از اراضی دشت سیستان ،متکی بر همین منابع آبی در منطقه سیستان به اجرا درآمده است.

 

35223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 703059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =