وجود ۳۰ هزار عنوان کتاب دیجیتالی/ جمع‌آ‌وری ۴۰۰ هزار حدیث در جامع‌الاحادیث شیعه

رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با اشاره به گردآوری مجموعه احادیث شیعه شامل ۴۲۷ عنوان در هزار و ۱۴۲ جلد در نرم افزار جامع الاحادیث، گفت: این نرم فزار بزرگترین منبع حدیثی شیعه با ۴۰۰ هزار حدیث است.

به گزارش خبرآنلاین حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در دیدار حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که این مرکز واجد بزرگترین منابع دیجیتالی در جهان اسلام است، گفت: مجموعه ای تفاسیر شیعه در یک نرم افزار عرضه شده و بالغ بر 2 هزار و 413 جلد کتاب در این اثر وجود دارد.

وی افزود: همچنین کارهای پژوهشی همانند استخراج اعلام قرآن از کل تفاسیر صورت گرفته و مجموعه ای از ترجمه ها و تفسیرها با امکانات گسترده به مخاطبان ارائه می شود، نرم افزار دیگر مجموعه از منابع فقه و اصول است که بالغ بر 3 هزار جلد کتاب و رساله های فقهی در آن جمع آوری شده است، این منبع دارای هزار و 251 عنوان کتاب است که بسیاری از طلاب از آن استفاده می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری با بیان این که در این اثر مجموعه ای شروح، حواشی و ترجمه به هم متصل شده و حدود 15 سال بر این نرم افزار کار شده است، اظهار داشت: بعد از مدت توانستیم پیوندهایی را با آیات قرآن و آیات فقهی در ابواب مختلف استخراج کنیم، بیش از 143 قاعده فقهی به 31 هزار مورد پیوند خورده و بیان می شود که فقها فلان قاعده فقهی را در کجا استفاده کرده اند.

وی ادامه داد: ما برای نخستین بار درختواره فقه را استخراج کردیم که در 57 باب از ابواب فقهی به کتب قدما تا شیخ طوسی متصل شده است، نسخه دوم هم تا علامه است که مشغول کار هستیم، 6 عنوان فقهی موضوع برداری شده که 22 هزار کلیدواژه و 84 هزار نمایه بر این کتب خورده است و در این نرم افزار وجود دارد.

رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور با بیان این که مجموعه احادیث شیعه در هزار و 142 جلد در 427 عنوان کتاب در نرم افزار جامع الاحادیث آورده شده است، ابراز داشت: این نرم افزار بزرگترین منبع حدیثی شیعه است که در دسترس است و موتور مشاهبت یاب هم دارد.

وی عنوان کرد: 400 هزار حدیث در این نرم افزار وجود دارد و با جدا کردن متشابهات حدود 200 هزار حدیث وجود دارد که مشابه دارد اما تکرار نیست اما این که حدیث متحد به معنای دقیق کلمه باشد حدود 80 هزار حدیث است؛ حدود 500 نرم افزار شبیه همین موارد برای مجموعه علما و بزرگان و موارد مختلف علمی داشتیم.

رییس مرکز آمار قوه قضائیه خاطرنشان کرد: هفته آینده نرم افزار مقتل الحسین رونمایی می شود سعی شده تمام منابع با افراد متعددی که در آن زمینه کار کردند مورد بررسی قرار گیرد، 100 عنوان مقتل در این نرم افزار وجود دارد که برخی از آن ها مقتل هستند و برخی کتب جامع تاریخی محسوب می شوند که بخشی از آن ها به عنوان مقتل است.

وی اضافه کرد: علمای بزرگ و بیوت مختلفی در زمینه نسخ خطی فعالیت کرده اند و عمده فعالیت آن ها جمع آوری نسخ و تهیه نسخه ای از آن ها یا حداقل تهیه فهرستی از این نسخه ها بوده است، از حدود 2 سال پیش مطالعاتی بر تیم هایی که در اقصی نقاط دنیا بر نسخ خطی کار می کنند تشکیل دادیم و مطالعاتی صورت گرفته است، الان یک کلان پروژه تعریف شده است.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری با بیان این که بزرگترین منابع جهان اسلام به صورت دیجیتالی را در خاورمیانه و دنیا در اختیار داریم، گفت: هیچ مجموعه ای در دنیا وجود ندارد که چنین آثار داشته باشد، آثار علما و بزرگان به تناسب علوم به مخاطبان عرضه می شود.

وی افزود: حدود 30 هزار عنوان کتاب به صورت دیجیتالی در اختیار ما قرار دارد، کار دیگر این بود که مرکز خود را به شبکه ملی اطلاعات کشور وصل کردیم که می تواند علوم اسلامی را با سرعت بیشتر و ارزان تر در اختیار کاربران قرار دهد

رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور اظهار داشت: در مرکز دیتا سنتری راه اندازی شده که یک نوع انبار داده به شمار می رود که اطلاعات در آنجا قرار دارد، مردم از سراسر جهان به آن وصل می شوند و از منابع استفاده می کنند.

وی ادامه داد: در حال تلاش هستیم یک نسخه دیجیتالی از مجموعه نسخ خطی که در دنیا وجود دارد تهیه کنیم، اگر بتوانیم از نسخه ها عکس برداری کرده و در شبکه های اجتماعی داشته باشیم هرکس که بخواهد می تواند به آن دسترسی داشته باشد، در برخی جاها تا 200 هزار نسخه خطی شناسایی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری ابراز داشت: افرادی در خانه های خود نسخ خطی دارند اما نمی دانند که با آن ها چه کاری انجام دهند، می خواهیم بستری فراهم کنیم که اینگونه نسخه ها امکان عرصه در شبکه های اجتماعی داشته باشد، با عمده کسانی که مشغول جمع آوری نسخ خطی هستند جلساتی داشتیم و توافق نامه هایی نوشته شده است اما این کار بسیار بزرگ بوده و نیاز است که مرجعیت نه تنها حامی بلکه مالک این پروژه باشد.

وی عنوان کرد: مرکز تحقیقات کامپیوتری امکاناتی را دارد که هیچ جای ایران از آن بهره مند نیستند و ما توانایی فنی اجرای این کار را داریم اما به پشتیبانی نیاز داریم، در همین راستا ملاقات هایی با برخی از بزرگان داشتیم و سفرهایی به کشورها داشته ایم تا بتوانیم از ظرفیت های موجود به خوبی بهره ببریم.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 705133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =