۰ نفر
۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۶

روزنامه اعتماد نوشت: بهرام بیضایی که در تاریخ ادبیات نمایشی ما هنرمندی تکرارنشدنی است، در کنار تمام نمایشنامه‌های اجرا شده و نشده‌اش، تمام فیلم‌های ساخته شده و نشده‌اش و تمام پژوهش‌هایش، برای کودکان و نوجوانان هم آثاری دارد تا این گروه سنی نیز مانند مخاطبان بزرگسال، از خوان هنر او بهره‌ای ببرند.

تماشاگران سینما فیلم «عمو سیبیلو» او را به یاد دارند و در چند روز گذشته نیز یكی از كتاب‌های قدیمی‌اش كه برای كودكان نوشته شده، بار دیگر تجدید چاپ شده است.

بیضایی معمولا انتشار آثار خود را به انتشارات روشنگران و مطالعات زنان می‌سپارد اما او نیز از زمره هنرمندانی است كه در دوره طلایی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان با این مركز همكاری داشته و ساخت فیلمی مانند «عمو سیبیلو» نتیجه همان دوره است. فیلمی ٢٨ دقیقه‌ای كه سال ١٣٤٩ به تهیه‌كنندگی كانون پرورش فكری ساخته شد. اما این همكاری مشترك تنها به ساخت این فیلم منحصر نشده و بیضایی در زمینه انتشار كتاب نیز با كانون همكاری داشته است و سال‌ها پیش كتاب او با نام «حقیقت و مرد دانا» از سوی انتشارات كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان منتشر شده است. این كتاب همان اندازه كه به خاطر نویسنده‌اش جالب توجه است، یك ویژگی جذاب دیگر هم دارد و آن اینكه با تصویرگری مرتضی ممیز منتشر شده است. ممیز نیز مانند بیضایی و احمدرضا احمدی و... در كنار فعالیت‌هایی كه برای بزرگسالان انجام داده بود، برای آثار گروه سنی كودك و نوجوان نیز تصویرسازی‌هایی را به یادگار گذاشته است و حالا بازنشر دوباره كتاب بیضایی با تصویرسازی او آن هم در ماه تولدش (شهریور ماه) تجدیدخاطره‌ دوباره مردی است كه به عنوان یكی از قله‌های گرافیك ایران شناخته می‌شود.

این كتاب نخستین‌بار سال ١٣٥١ منتشر شده است و حالا بعد از ٤٥ سال بار دیگر تجدید چاپ شده است تا یادآوری دیگری باشد از سال‌های پرثمر كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان و مروری باشد بر دوره‌ای طلایی كه هنرمندانی مانند عباس كیارستمی، مرضیه برومند، رضا بابك، فاطمه معتمدآریا، بهروز غریب‌پور، احمدرضا احمدی و... با این مركز همكاری می‌كردند.

اما داستان «حقیقت و مرد دانا» درباره‌ پسری است كه تصمیم می‌گیرد با دوستانش نمایشی بسازد ولی در پایان از خود می‌پرسد بازی چقدر حقیقی است. پس در جست‌وجوی «حقیقت» حركت می‌كند، اما سال‌ها می‌گذرد و مرد دانا را نمی‌یابد. در عوض در آبادی‌ها و شهرها ماجراهایی از سر می‌گذراند. سال‌ها بعد او به خانه برمی‌گردد و زندگی جدیدی را آغاز می‌كند.

در بخشی از این كتاب كه نخستین‌بار در سال ۱۳۵۱ منتشر شده است، می‌خوانیم: «جوان تشنه بود. عجیب تشنه بود. آفتاب تند در تمام راه دراز او را آزار داده بود. او به دنبال جرعه‌ آبی پا به این ولایت غریب گذاشت. در كوچه‌ها پرسه زد. دری باز نشد. صدایی نیامد. كسی نگذشت. شاید همه رفته بودند. وگرنه نمی‌شد اینقدر همه جا خلوت و خالی باشد. او باید كسی را می‌جست و جرعه‌ای آب می‌گرفت.»

چندی پیش نیز كتاب دیگری از احمدرضا احمدی با نام «ماهی قرمز، ماهی طلایی» از سوی كانون منتشر شد. این كتاب البته برخلاف كتاب بیضایی، تجدید چاپی نبود و بلكه جدیدترین اثر احمدرضا احمدی است كه در قالب داستانی فلسفی كه به چرایی بودن می‌پردازد، برای مخاطب كودك منتشر شد.

و اما كتاب «حقیقت و مرد دانا» مناسب گروه سنی «د» (۱۲ تا ۱۴ سال) است كه با قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان قابل خریداری از تمامی فروشگاه‌های كانون پرورش فكری است. این كتاب در ۵۲ صفحه رنگی و با شمارگان ۵۰۰۰ نسخه منتشر شده است.

57241

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =