ایسنا نوشت: مصطفی مستور به ممیزی کتابش و ملزم شدن به اعمال اصلاحات بر روی آن برای کسب مجوز نشر اعتراض کرد.

مصطفی مستور، نویسنده در یادداشتی نوشته است: از بخش بررسی کتاب وزارت ارشاد به ناشرم خبر داده‌اند که دادن مجوز انتشار به آخرین رمانم با نام «عشق و چیزهای دیگر»، مشروط به اعمال اصلاحاتی در کتاب است. بارها گفته‌ام که سانسور نه مفید است و نه ممکن. مفید نیست، چون با حذف و اصلاح و حتی عدم انتشار یک کتاب، مسیر حرکت هر جامعه ذره‌ای تغییر نمی‌کند. سیاست‌گذاران ممیزی کتاب، در عالی‌ترین سطوح خود، نمی‌خواهند بپذیرند که کتاب‌ها برآیند و برآمده از فرهنگ جامعه هستند، نه به عکس. می‌توان با آمار و پژوهش‌های علمی و میدانی نشان داد که سانسور، از هر نوعش، اگر نتیجه‌ معکوس برای واضعان آن نداشته باشد، مطلقا موثر نیست.

سانسور اما ممکن هم نیست. نه فقط به خاطر گسترش رسانه‌ها و سهولت دسترسی به آن‌ها که دریافت بخش‌های سانسور شده‌ هر اثر را بی‌نهایت آسان کرده است، بلکه به این دلیل ساده که حذف چند جمله و حتی چند صفحه از یک کتاب نمی‌تواند صدایی را که در سراسر یک اثر و در تک‌تک کلمات آن نهفته و تنیده شده است، خفه کند. کسانی که به سانسور ایمان دارند، معمولا درک درستی از پیچیدگی‌های ذهن و روح انسان ندارند. شاید اگر آن‌ها می‌دانستند که هنر و ادبیات اصولا نمی‌تواند آدم‌ها را متحول کند یا حتی تاثیر کوچکی بر زندگی‌شان بگذارد، دست از این کار می‌کشیدند و این همه وقت و پول و انرژی مصروف آن نمی‌کردند.

با این حال من ترجیح می‌دهم کتابم هرگز منتشر نشود تا این‌که تسلیم خواست و سلیقه‌ کسانی شوم که حقوق‌شان را از مالیات امثال من و خوانندگان کتاب‌هایم می‌گیرند تا تنها ابزار ارتباطی ما را با سانسور و ممیزی مختل کنند.

تنها خواسته‌ من این است که اداره‌ بررسی کتاب وزارت ارشاد به شکلی شفاف و بدون شرمساری توضیح دهد که در صفحات ۵۰ تا ۵۴ این رمان چه یافته‌ است که فکر می‌کند اگر این صفحات «اصلاح» نشوند، دل و دین مردم بر باد خواهد رفت؟ در این صورت من آماده‌ام تا به تفصیل توضیح دهم که نتیجه‌ این رفتارها و نگرش‌ها و سیاست‌گذاری‌های غلط فرهنگی، چه آسیب‌های تکان‌دهنده‌ای به جامعه و زندگی آدم‌ها زده است.»

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    5 0
    با این حال من ترجیح می‌دهم کتابم هرگز منتشر نشود تا این‌که تسلیم خواست و سلیقه‌ کسانی شوم که حقوق‌شان را از مالیات امثال من و خوانندگان کتاب‌هایم می‌گیرند تا تنها ابزار ارتباطی ما را با سانسور و ممیزی مختل کنند. اقای مستور زنده و پر طرفدار باشی با این طرز فکر سالم و منطقی.
  • رضا A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    3 0
    ظاهرا ارشاد هنوز نمی داند که نویسندئه می تواند با انتشار اینترنتی کتاب خود بدون هر ممیزی نوشته اش را در دسترس همه علاقمندان بگذارد و قوانین ممیزی دهه های پیشین را همچنان ادامه می دهد
  • بی نام A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    3 0
    سانسور جاي تاسف داره
  • بدون نام ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    2 0
    مگر خدای ناکرده درکشور ماهم سانسور وجود داره!!!!