وقایع اتفاقیه نوشت: با سازهایشان آمده بودند؛ زن‌ها زیر چادرهای سیاهشان، سوزن‌دوزی‌های رنگارنگ بلوچی را به تن کرده‌ و مردها سازهای محلی را همراه خود داشتند. تا وقتی رسیدند جلوی در مجلس، شروع به نواختن ساز و خواندن سرود «‌ای ایران» کنند.

 «از ديشب که قرار شده، بيايم جلوي مجلس جمع بشيم با بچه‌ها تمرين کرديم که هماهنگ باشيم»؛ اين را زهرا مي‌گويد. او، دختر يکي از ده‌ها خانواده بلوچي‌ است که همين دو ماه پيش، چادرهايشان در شهريار کرج به‌دست مأموران سوزانده شد.

مادرش مي‌گويد: «هرچه گفتيم چادرها را آتش نزنيد، کسي به حرفمان گوش نکرد. گفتند، شما غير‌قانوني آمده‌ايد؛ اصلا ايراني نيستيد؛ از همين حرف‌ها که سال‌هاست به ما مي‌زنند. ما همه ايراني هستيم، فقط چون شکل زندگيمون، زبونمون و لباس‌هامون با شما فرق ميکنه و شناسنامه نداريم، کسي حرفمون رو باور نميکنه.»

تجمع براي گرفتن هويتي ملي

ظهر چهارشنبه، جمعي از بلوچ‌هاي ايراني ساکن استان البرز در مقابل در ورودي ساختمان مجلس شوراي اسلامي تجمع کردند تا به نمايندگان مجلس يادآوري کنند، صدها کودک، پير و جوان بلوچ سال‌هاست با معضلي بزرگ به نام بي‌شناسنامه‌بودن دست به گريبان هستند. آنها مشتي نمونه خروارند از صدها بلوچي که در سيستان‌و‌بلوچستان، مشهد، گرگان و جاي‌جاي ايران بدون شناسنامه زندگي مي‌کنند؛ گروهي از شهريار و قلعه‌حسن‌خان آمدند و جمع شدند تا از نمايندگان مجلس بخواهند طلسم چندين‌ساله بي‌شناسنامه بودنشان شکسته شود.

سکينه، زن بلوچي که همراه دخترش به اين تجمع آمده، مي‌گويد: «هيچ چيزي بدتر از بي‌شناسنامه‌بودن نيست. بچه‌هايمان، نه حق درس‌خواندن دارند، نه اجازه کار. شوهرم ميره تو کوچه‌ها ساز ميزنه، پول درمياره؛ شکل زندگيمون اينجوريه، شغل ديگه‌اي هم نداريم. فقط چون شناسنامه نداريم، انگار اصلا جزء اين مملکت نيستيم. هيچ‌کس ما رو نميبينه.» سکينه مي‌گويد: محروميت‌ها باعث شده آمار ازدواج زودهنگام در بين بلوچ‌ها بالاتر برود. «اون‌وقت ميگن چرا بچه‌هاتون زود ازدواج ميکنن؛ خب، وقتي نميتونن درس بخونن، ازدواج ميکنن ديگه.»

سکينه چهار دختر دارد. از او مي‌پرسم دخترهاي خودت ازدواج کرده‌اند؟ مي‌گويد: «نه، من دخترامو شوهر نميدم. دختر بزرگم ۱۳سالشه، همينه که همراهم اومده اينجا. نه خودش ميخواد، نه من ميذارم حالا‌حالاها ازدواج کنه ولي خيلياي ديگه اينجوري نيستن؛ بچه‌ها‌شون زود ازدواج ميکنن درحالي‌که اين بچه‌ها خيلي با‌استعداد و هنرمندن.» با دستش به دختربچه‌اي که کنارش ايستاده، اشاره مي‌کند و مي‌گويد: «مثلا همينو مي‌بيني؟ تازه‌عروسه؛ اون پسره که اونجا وايساده هم شوهرشه، جفتشون کم‌سن و سالن.»

بچه‌هاي بي‌شناسنامه از خانواده جدا مي‌شوند

سکينه مي‌گويد: خيلي از بچه‌هاي بلوچ به‌وسیله بهزيستي از خانواده‌هايشان جدا مي‌شوند. «چون اين لباس تنشون بوده، يه جا ديدنشون، فکر کردن مثلا اينا بچه خيابوني‌ان يا کار ميکنن تو خيابون و گرفتنشون. همين چند وقت پیش، بچه فاميلمونو همين‌جوري از مادرش جدا کردن و حالا بردنش بهزيستي. زن بيچاره هرچي رفته دنبال بچه، بچه رو بهش ندادن. گفتن بايد دي‌ان‌اي بده تا ثابت بشه بچه اين مادر و پدره. خب، وقتي هويت شناسنامه‌اي نداريم، اين مشکلاتم داريم.»

طی ساعتی که آنها در مقابل مجلس حضور داشتند، هیچ نماینده‌ای برای شنیدن دغدغه‌های آنها، حاضر نشد. «به نماينده‌ها نامه نوشتيم و مشکلات بچه‌ها رو با آنها در ميان گذاشتيم. در اين چند سال خيلي تلاش کرديم به اهالي منطقه و مسئولين شهريار ثابت کنيم اينها ايراني هستند و بي‌شناسنامه‌بودن براي پير و جوانشان دردسر‌هاي زيادي درست کرده.» زهره صيادي، فعال حقوق کودک، از افرادي است که همراه بلوچ‌هاي مقيم شهريار و قلعه‌حسن‌خان براي رساندن صداي بچه‌هاي بي‌شناسنامه بلوچستاني به مقابل مجلس آمده است. او مي‌گويد: «واقعيت اين است که اين آدم‌ها به‌دليل نداشتن شناسنامه از حداقل‌ حقوق اجتماعي بي‌بهره‌اند؛ حق آموزش و تحصيل هم همان‌طور که از ابتدا از بزرگ‌ترها گرفته و به نسل‌هاي جديد هم کشيده شده و فرزندانشان هم به‌دليل نداشتن شناسنامه که مهم‌ترين سند هويت همه ماست از دسترسي به امکانات آموزشي و شغلي بازمانده‌اند.»

شيوه خاص زندگي بلوچ‌ها و نگاه تلخ جامعه

به گفته اين فعال مدني، تعداد زيادي از کودکان بلوچ به‌دليل همين موضوع در خيابان‌ها به کار مشغول هستند و درواقع، بخش قابل‌توجهي از کودکان کار را تشکيل مي‌دهند. او مي‌گويد: «وضعيت بلوچ‌هايي که به دلايلي چون بيکاري از استان سيستان‌و‌بلوچستان به استان‌هاي ديگر مهاجرت کرده‌اند، به مراتب بدتر از آنهايي ا‌ست که با وجود بي‌شناسنامه‌بودن، همچنان در زادگاهشان هستند.»

به گفته صيادي، شيوه زندگي اين افراد باعث شده درگير مشکلات متفاوتي شوند. «اينها به‌خاطر کار از ديارشان مهاجرت مي‌کنند و به ساير استان‌ها مي‌آيند. همان‌طور که مي‌دانيد سيستان‌و‌بلوچستان نرخ بيکاري بالايي دارد. گروهي از اين افراد که نوازنده‌هاي بلوچ هستند با وجود اينکه زندگي دوره‌گردي دارند و از اين راه درآمدزايي مي‌کنند، در خارج از استان با محدوديت‌هاي ريزودرشت بسياري روبه‌رو هستند.»

از آتش‌زدن چادرها تا فشار‌هاي جانبي

اين فعال مدني مي‌گويد: «بدترين و خشونت‌آميزترين شکل پذيرش بلوچ‌هاي فاقد شناسنامه ايراني در شهريار و قلعه‌‌حسن‌خان ديده مي‌شود.» به گفته او، برخورد حذفي صورت‌گرفته با بلوچ‌هاي ايراني ساکن اين مناطق باعث شده تاکنون چندين‌بار محل اقامت اين افراد که چادرهايشان بود، سوزانده شود و اينها مجبور شوند به محل‌هاي ديگري نقل مکان کنند.

صيادي به واقعه اخير آتش‌زدن چادرهاي اين افراد که محل سکونتشان بوده، اشاره مي‌کند و مي‌گويد: «در همين مورد اخير، براي سومين‌بار مدرسه‌اي را که براي بچه‌ها در يکي از اين چادرها برپا کرده بوديم، در آتش سوزاندند و حالا هم که تعدادي از اين افراد و خانواده‌هايشان را در واحدهاي مسکوني به‌صورت اجاره‌اي سکونت داده‌ايم، مرتبا از سوی متنفذان محلي تحت فشارند که از آنجا هم بروند.»

او مي‌گويد: «اين افراد براي اقامت در خانه‌هاي مسکوني بايد هزینه آب و برق بپردازند. اين درحالي است که به‌دليل کم‌درآمد‌بودن و دريافت‌نکردن يارانه به‌خاطر بي‌شناسنامه بودن، معلوم نيست که بتوانند از پس هزينه‌هايي از اين دست بربيايند؛ درنتيجه امکان اينکه دوباره اين چرخه بازگشت به چادرها و آتش‌زدن دوباره محل زندگي آنها تکرار شود، وجود دارد و اين دور باطلي بوده که ما را بيش‌ازپيش نگران کرده است.»

هزينه‌هاي گزاف به‌دليل بي‌شناسنامه‌بودن

به گفته اين فعال مدني، نداشتن شناسنامه باعث شده برخي از کودکان به ظن به کار گرفته‌شدن از سوی خانواده‌هايشان از سوي بهزيستي گرفته شوند و پروسه انجام تست دي‌ان‌اي درباره برخي خانواده‌ها انجام شود.

او مي‌گويد: «در صورت مثبت‌بودن تست دي‌ان‌اي بايد مبلغي حدود يک ميليون و 200 هزار تومان به حساب دادسرا و پزشکي‌قانوني ريخته شود تا اثبات نسب تأييد شود»؛ پروسه‌اي که به گفته او هزينه‌هاي بي‌شناسنامه‌بودن را براي اين افراد صدچندان مي‌کند.

حالا بي‌شناسنامه‌هاي بلوچ با نوشتن نامه‌اي به نمايندگان مجلس از آنها قول گرفته‌اند به وضعيتشان رسيدگي شود. آنها مي‌گويند، اگر به وعده‌هايي که قبلا داده‌اند، عمل نشود با اجتماع وسيع‌تري مطالباتشات را به گوش نمايندگان در خانه ملت خواهند رساند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 620047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
    35 11
    سلام،تعدادزیادی ازاین افرادایرانی نیستندوپاکستانی وافغانی هستند وبراحتی ازمرزخاکی وآبی پاکستان وافغانستان واردایران میشوندومدتی رابصورت چادر نشین در مناطق بیابانی ودره هازندگی میکنندوسپس باحرکت بسوی شهرهاحاشیه نشین شهرهامیشوندومطالبات خود را از دولت شروع می کنند.هجوم زیاد اینها بداخل مرزهای ایران موجب نا امنی های اجتماعی ،سیاسی وامنیتی شده است.البته نا گفته نماند که تعداد زیادی از اینها جهت بر هم زدن ترکیب قومی مذهبی ایران توسط عربستان وپاکستان بداخل کشور کوچانده میشوند که وزارت کشور باید در این زمینه هوشیار باشدودر خصوص اصالت ایرانی آنها تحقیق کندودر صورت غیر ایرانی بودن آنها را به کشور مبداءعودت دهد.اینهاپس ازچند دهه سکونت در ایران دولت را تحت فشار مجبور می کنندبه آنها شناسنامه بدهد.
    • بی نام RU ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
      0 2
      باز افغان ها بیشترشان اینجا کار می کنند ولی پاکستانی ها اینجا در بهترین حالت تکدی گری می کنند وگرنه دزدی و مواد فروشی می کنند و مزاحم زن و بجه مردم میشوند بعضی وقت ها در چهار راه میدان قدس میبینمشان که چه بساطی راه می ندازند دیروز به یک بچه که جوراب می فروخت حمله کرده بودند و اموالش را برده بودند چند هفته پیش هم دیدم که گوشی یک اقا که بچه شهرستان بود را دزدیده بودند چون دیده بودند که طرف محجوب و سر به زیره زروشان به وی رسیده بود
    • بی نام A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
      11 25
      نود ونه درصد ايراني هستند وزارت كشورمي تواند آزمايش دي ان اي بگيره به هرحال اقوام بلوچ درايران بعنوان افغاني حساب مي كنند البته مردم بيشترمقصرهستند ونگاهشان انساني نيست.. خداوند ايران عزيزراباهمه ي اقوام حفظ نمايد
    • بی نام RU ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
      16 2
      بلوچ ها چه ربطی به افغان ها دارند اصلا دو قوم مختلف هستند بعدش هم با ازمایش دی ان ای نمیشه که ملیت را تعین کرد چون در پاکستان هم بلوچ داریم ازمایش دی ان ای برای احراز رابطه خویشاوندی هست
    • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
      2 3
      دوست عزیز نگاهی که شما به موضوع دارید دقیقا نمونه ای از نگرشی هست که ساختار سیاسی و اجتماعی ایران نه تنها در سی و هفت سال گذشته که در طی دهه های پیش از اون هم به برخی از اقوام ایرانی به خصوص بلوچ های اصالتا ایرانی داشته.. اگه براتون مهمه که بدونین ایرانی هستن یا غیرایرانی پیشنهاد می کنم مطالعه ای میدانی روی ایرانی ها و پاکستانی ها انجام بدین ...حساسیت هایی که وجود داره بیش از هر چیز ناشی از نوع متفاوت زندگی این افراد هست.زندگی اینها با دوره گردی میگذره..گروهی از بلوچ ها که کارشون نوازندگی سازهای محلی ست از این شهر به اون شهر مهاجرت میکنن و از راه نوازندگی امرارمعاش میکنن .. تفاوت در شیوه زندگی باعث شده اونها رو غیرایرانی بدونن و بهشون هویت ملی ندن...
  • بی نام RU ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
    3 0
    خب تست دی ان ای که شناسنامه نمی خواد تازه برای این موارد مجانی هست اگر ریگی تو کفشش نیست ازمایش بده
  • بی نام RU ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
    6 1
    نزدیک 100 ساله که به همه شناسنامه دادند این ها ایرانی نیستند مورد دیدم که طرف همین ادعا را می کرد و می گفت به من شناسنامه ندادند بعد از مدتی دیدیم که برادر طرف امده معلوم شد افغانستانی هستند
  • کوروش A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
    1 3
    دوست عزیز عباس گرامی چرا اینقدر زود جبهه گیری میکنی حرفتون متین دولت باید هواسش باشه بابت عربستان و....ولی باید قبول کنیم بیشتر اینها بلوچهای ایرانی وساکن بلوچستان ایران هستند هموطن من وشماوهمه ما دولت وملت در قبال این عزیزان مسئول هستیم.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
    23 4
    اکثریت ایرانی نیستند پاکستانی یا افغان هستند
  • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
    5 0
    به خدا قسم با دامن زدن به این مسئله کشور خودمان در نگاه اذهان جهانی زیر سئوال می بریم در کوره دههای سیستان و بلوچستان اگر کسانی باشند که دارای شناسنامه ایرانی باشند به راحتی شناسنامه در یافت میکنند پس ایرانی نیستند و کسانی که اینها را به تهران رسانده اند همان کسانی هستند که از گرده اینها نان میخورند
  • بی نام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
    4 0
    خیلی از این افراد با همین ترفند ها شناسنامه گرفتند بعدا مشخص شده واقعا ایرانی نیستند . اگر می خواهند انگ تروریستی به ایرانی بخورد به این افراد شناسنامه بدهند . شناسنامه گرفتند هنگام تولد در ایران ساده ترین راه ممکن را دارد . هنگام تولد خانواده این افراد کجا بودند .
  • کامیاب A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
    2 4
    ایرانی که نیستن ولی قطعا انسان هستن و انسان رو باید با رفتار انسانی باش برخورد کرد نه تبعیض میشه به عنوان مهاجر یا پناهنده بشون اقامت داد به شرط آموزش و تغییر سبک زندگی
  • بی نام A1 ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
    6 0
    مردم بلوچ گدا پرور نیستند به احتمال زیاد اینها مهاجرهای پاکستانی هستند
  • بی نام A1 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
    3 2
    اگر افغانی هستند که همه را باید از همان جلوی مجلس سوار کامیون کنند و در کابل پیاده کنند اگر هم ایرانی هستند که مایه شرمساری است که هویت ندارند.
  • بی نام A1 ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
    5 0
    پاکستانی هستن اومدن یارانه بگیرن شک نکنید