ایرنا نوشت: «وانگ یی وزیر» امور خارجه چین از کره جنوبی خواست برنامه آرایش سامانه پیشرفته موشکی تاد آمریکا در شبه جزیره کره را که تهدیدی برای چین محسوب می شود، لغو کند.

این در شرایطی است که چین از ماه جولای سال گذشته که آمریکا و کره جنوبی در باره استقرار این سامانه توافق کردند تاکنون بارها مخالفت خود را اعلام کرده است.

وزیر امور خارجه چین گفت که کشورش نمی خواهد شاهد پسرفت و تیرگی مناسبات با کره جنوبی باشد اما نمی توان تصور کرد که کره جنوبی در شرایطی بر طبل گسترش روابط با چین می کوبد که استقرار این سامانه را نیز در برنامه کاری خود قرار داده است.

وی که این سخنان را در دیدار با هفت نفر از نمایندگان حزب «مینجو» کره جنوبی (حزب مخالف دولت) بیان می کرد، به صراحت گفت که تسریع در برنامه استقرار تاد یک مساله جدی است و کره جنوبی باید آن را به فراموشی بسپارد و اجرای این برنامه را لغو کند.

«سونگ یونگ گیل» که ریاست هیات حزبی کره به چین را بر عهده دارد، گفت که «وانگ یی» تاکید کرده است رهبران چین در تلاشند تا منافع امنیتی کره جنوبی تامین شود اما آنها نیز باید توازن قدرت را در منطقه در نظر داشته باشند.

خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی امروز پنجشنبه نوشت: چین با جدیت خواستار لغو برنامه آرایش تاد در کره شده و تحقق این طرح را باعث تیرگی روابط دو کشور دانسته و معتقد است تاد امنیت ملی پکن را تهدید می کند.

«وانگ یی» همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گزارش هایی مبنی بر احتمال آزمایش اتمی جدید از سوی کره شمالی گفت که چین همه مراتب را زیر نظر دارد.

وی همچنین اظهار داشت: چین خواستار وجود تسلیحات هسته ای در شبه جزیره کره نیست و بر این باور است که مساله هسته ای کره شمالی باید با گفت وگو و برگزاری نشست حل و فصل شود.

وزیر خارجه چین در عین حال تصریح کرد که با توجه به استمرار تحریم ها علیه کره شمالی احتمال می رود پیونگ یانگ در برنامه هایش تجدید نظر کند.

وی افزود: چین تحریم ها را مراعات می کند و تاکنون از هیچ تلاشی برای حل و فصل مساله هسته ای کره شمالی دریغ نکرده است.

یونهاپ خاطر نشان کرده که اعضای حزب مخالف کره جنوبی که نزدیک به 120 نماینده در مجلس این کشور دارند از جمله مخالفان استقرار تاد در کشورشان هستند و آن را اقدامی پرمخاطره در روابط دو کشور می دانند.

با توجه به اینکه «مون جائه این» اصلی ترین گزینه برای ریاست جمهوری این کشور از حزب مینجو بوده و بر اساس بیشتر نظرسنجی ها، او محبوبیت زیادی در میان مردم دارد؛ سفر این هیات به چین از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 620113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =