مطب یا بیمارستان؛ لابی‌پزشکان برای فرار از یک دوراهی‌ سخت

پزشکان با اتحاد همیشگی شان، سعی در انجام لابی های بی سر و صدای برای اعتراض به قانون منع فعالیت همزمان پزشکان در بخش دولتی و خصوصی شده اند.

محمدحسین نجاتی: پزشکان دوباره متحد شدند. گره خوردن منافع آنها به یکدیگر باعث شده این گروه از متخصصان در کشور به شکل کم نظیری در مواقع بحران پشت یکدیگر بایستند و حالا دوباره لابی های خود را برای مخالفت با یک قانون مصوب مجلس شروع کنند.

یک هفته پس از مصوبه جنجالی مجلس درباره منع فعالیت همزمان پزشکان در بخش دولتی و خصوصی، از سازمان نظام پزشکی کشور خبر می‌رسد، پزشکان با اتحاد همیشگی شان، سعی در انجام لابی های بی سر و صدای برای اعتراض به قانون منع فعالیت همزمان پزشکان در بخش دولتی و خصوصی شده اند. به موجب این قانون که ذیل بندهای برنامه ششم توسعه تصویب شده ، زین پس پزشکانی که در استخدام دولت یا حقوق بگیر بخش‌های خدمات درمانی دولتی هستند، نمی‌توانند در بخش‌های خصوصی فعالیت کنند.

اجرای این قانون یک چالش بسیار بزرگ درآمدی برای پزشکان ایجاد می‌کند و نظم کسب درآمد در این شغل را بیش از پیش بهم می‌زند. گرچه اکثرا اعتراض‌ها ناظر بر این نکته است که با این قانون مردم متضرر می‌شوند اما واقعیت اصلی این است اعتراض پزشکان ناظر بر بخش مهم درآمدی آنهاست.

در حال حاضر، بخش زيادي از درآمد پزشکان در مقطع کنوني، وابسته به سه عامل اصلي است: نخست، کارانه‌اي که پزشکان پرکار از بيمارستان‌هاي دولتي مي‌گيرند، دوم، حق‌السهم و حق‌الزحمه آنها در بيمارستان‌هاي خصوصي و سوم، مطب‌داري .
این قانون اما هر سه این منابع درآمدی اصلی را به چالش می‌کشد. در حال حاضر تقریبا بخش زیادی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی مطب‌های شخصی خود را دارند. بخش زیادی از پزشکان در بیمارستان های دولتی، اوقات خالی خود را در بیمارستان های خصوصی پر می‌کنند و این اتفاق می‌تواند برای آنها محدود کننده باشد.

نکته مهم دیگر در برابر این قانون اتحاد پزشکان است. در حال حاضر شاید سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی در مسایل مختلف اختلاف نظر های زیادی داشته باشند، اما درست یک روز بعد تصویب این قانون وزیر بهداشت، رییس سازمان نظام پزشکی و رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران متفق القول نسبت به این موضوع اعتراض کردند و در مهم ترین آنها علیرضا زالی رییس سازمان نظام پزشکی کشور این اتفاق را یک، محرومیت اجتماعی برای پزشکان خواند.

ماجرای قانون منع پزشکان چیست؟

بحث منع فعالیت همزمان پزشکان در بخش دولتی و خصوصی اتفاق تازه ای است. سال‌هاست که این بحث در رسانه‌ها و افکار عمومی مطرح می‌شود. موافقان طرح می‌گویند که پزشکان چه خون رنگین تری در مقایسه با سایر شغل‌ها دارند و مخالفان طرح می‌گویند، زیرساخت کافی برای اجرای این طرح وجود ندارد و با توجه به کمبود تعداد پزشک در کشور، ممکن این اجرای این طرح به ضرر مردم تمام شود.

دیگر استدلالی که مخالفان مطرح می‌کنند، یکسان نبودن تعرفه‌ها در بخش دولتی و خصوصی است.
با این حال پس از سال‌ها بحث بالاخره، مجلس پيشنهاد ارائه‌شده در قانون برنامه ششم توسعه، مبني‌بر ممنوعيت فعاليت پزشکان استخدام‌شده بخش دولتي را ممنوع کرد. به‌موجب اين قانون، مهم‌ترين گروه‌هاي بخش‌هاي دولتي خدمات درماني، يعني اعضاي هيأت‌علمي دانشگاه‌هاي علوم‌پزشکي و عمده پزشکاني که در بخش‌هاي دولتي فعاليت مي‌کنند، نمي‌توانند در بيمارستان‌هاي خصوصي، کلينيک‌ها و از همه مهم‌تر مطب‌هاي شخصي فعاليت کنند.

گرچه در مصوبه مجلس شوراي اسلامي، نامي از مطب‌هاي پزشکان نيامده اما اظهارنظر رئيس سازمان نظام‌پزشکي کشور نشان مي‌دهد، اين مصوبه، مطب‌داري پزشکان را نيز نشانه گرفته است. اهميت اين مصوبه از آنجايي بوده که بخش زيادي از درآمد پزشکان در مقطع کنوني، وابسته به سه عامل اصلي است: نخست، کارانه‌اي که پزشکان پرکار از بيمارستان‌هاي دولتي مي‌گيرند، دوم، حق‌السهم و حق‌الزحمه آنها در بيمارستان‌هاي خصوصي و سوم، مطب‌داري.

برهمين اساس، مي‌توان گفت اين مصوبه مجلس مي‌تواند هر سه اين موارد را با چالش‌هاي مهمي همراه کند اما تصويب اين طرح براساس ماده «۸۹» قانون برنامه ششم توسعه است. به‌موجب اين ماده، وظايف وزارت بهداشت در طول برنامه ششم توسعه مشخص شده است و براساس بند «ب» اين ماده، فعاليت پزشکان استخدام‌شده در بخش دولتي، در بخش خصوصي، ممنوع است.

در اين بند آمده است: «کليه پزشکان، دندانپزشکان و داروسازاني که در استخدام پيماني يا رسمي دستگاه‌هاي اجراييِ موضوع اين قانون هستند، مجاز به فعاليت انتفاعي پزشکي در ساير مراکز تشخيصي، آموزشي، درماني و بيمارستان‌هاي بخش خصوصي، عمومي غيردولتي با رعايت تبصره «يک» ماده‌واحده قانون ممنوعيت تصديِ بيش از يک شغل، مصوب سال ۱۳۷۳ يا فعاليت در بخش خصوصي مرتبط با حوزه ستادي مربوط به غير ‌از دستگاه اجرايي خود نيستند و مسئوليت اجراي اين بند به عهده وزرای وزارتخانه‌هاي مربوطه، معاونان آنها و مسئولان مالي دستگاه‌هاي مذکور است.»

پزشکان عمومی، استثنای بزرگ طرح

بااين‌حال، يکي‌ديگر از نکات مهم اين مصوبه، مستثناشدن پزشکان و دندان‌پزشکان عمومي از آن است. به اين معنا که پزشکان عمومي استخدام‌شده در بخش‌هاي دولتي، اجازه فعاليت در بخش خصوصي را خواهند داشت و با اين تبصره مي‌توان گفت، استدلال مخالفان طرح که تأکيد مي‌کردند، اين طرح، پزشکان کم‌درآمد را به چالش مي‌کشد، رنگ مي‌بازد. ديگر تبصره مهم اين بند، ناظر بر فعاليت پزشکان در مناطق محروم است. قانون دراين‌باره نيز صراحتا تأکيد کرده است: «تبصره ۱- موارد استثنا براي مناطق محروم با ذکر نام فرد و علت به پيشنهاد دستگاه اجرايي مربوطه و تأييد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي تأييد مي‌شود.

تبصره ۲- مطب پزشکان و دندان‌پزشکان متخصص در نقاط محروم در صورت نياز و ضرورت، به تشخيص رئيس دانشگاه يا دانشکده علوم‌پزشکي آن منطقه تعيين مي‌شود؛ مطب پزشکان و دندان‌پزشکان عمومي از شمول اين بند، مستثناست.»

آغاز لابی‌های پزشکان

علاوه بر اظهارات و واکنش‌ها، پزشکان کم کم لابی‌های خود برای مقابله با این قانون را آغاز کرده‌اند. شروع این لابی‌ها نامه علیرضا زالی به رییس شورای نگهبان است. آنطور که سایت سازمان نظام پزشکی، گزارش داده، «رئیس کل سازمان نظام پزشکی درنامه ای خطاب به آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان خواستار رسیدگی به درخواست جمع کثیری از پزشکان در خصوص بند ب ماده 89 برنامه ششم توسعه شد.»

در متن نامه علیرضا زالی آمده است: با امعان نظر به نگاه مترقی حضرتعالی و اعضای معزز شورای نگهبان به جامعه خدوم پزشکی کشور، به پیوست نامه جمع کثیری از همکاران گروه پزشکی خطاب به ریاست مجلس شورای اسلامی دکتر علی لاریجانی در رابطه با بند ب ماده 89 برنامه ششم توسعه ، حضورتان تقدیم می شود. زالی افزود: همانطور که از متن نامه مستفاد می شود این مصوبه موجی از نگرانی و احساس نا امنی شغلی در گروه شاغلان حرف پزشکی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به آن که به نظر میرسد این مصوبه دارای برخی اشکالات حقوقی و فقهی به ویژه در تعارض با پاره ای از اصول قانون اساسی است، خواهشمند است ابراز لطف کرده و جهت اجابت درخواست این همکاران مساعدت های لازم را مبذول فرمایید. این اتفاق در شرایطی است که بند ب ماده 89 قانون برنامه ششم درباره منع فعالیت همزمان پزشکان دربخش دولتی و خصوصی است.

قدم دیگر رییس سازمان نظام پزشکی نامه نگاری به رییس مجلس شورای اسلامی است. اما آن چیزی که ضمیمه این نامه‌ها شده است، نامه‌ی دیگری است که به امضای 9 هزار پزشک رسیده است. در این نامه مفاد 10 گانه ای در اعتراض به قانون جدید منع فعالیت همزمان پزشکان بخش دولتی و خصوصی آمده که در جدول زیر خلاصه شده است:

ردیف

مفاد اعتراض 10‌گانه پزشکان

۱

دسترسي آسان آحاد شهروندان به خدمات پزشكي و دندانپزشكي محدود مي شود

۲

بخش هاي دولتي از جمله جامعه دانشگاهي كشور از حضور نخبگان و سرآمدان رشته هاي پزشكي تهي خواهد شد

۳

ظرفيت بخش دولتي ياراي پاسخگويي به حجم انبوه مراجعان بويژه سرپايي را نخواهد داشت

۴

مطب و داروخانه از اجزا اصلي و هويتي حرفه پزشكي محسوب شده و حذف آن آسيب به ماهيت اين منصب است

۵

بالغ بر ٨٠ درصد خدمات در حوزه پزشكي و دندانپزشكي در بخش خصوصي صورت مي پذيرد و با پيش بيني سيل مهاجرت پزشكان و دندانپزشكان به بخش خصوصي عملا بخش دولتي از حيزانتفاع ساقط خواهد شد و آسيب آن مستقيما متوجه توده مردم خواهد بود

۶

تفاوت ها در بخش خصوصي و دولتي علي القاعده موجب خروج نيروهاي دانشگاهي به سمت بخش خصوصي و عدم علاقه براي جذب در بخش دولتي خواهد بود. به همين سياق بخش هاي كلينيك ويژه و درمانگاه ها از گردونه خدمات رساني خارج خواهند شد

۷

چگونه مي توان پزشكان،دندانپزشكان و داروسازان جوان و مستخدمين دستگاه هايي چون تامين اجتماعي، نيروهاي مسلح، بهزيستي،آموزش و پرورش و... با دريافتي غير مكفي و ناچيز را در چرخه ارائه خدمات مستمرا نگاه داشت؟

۸

با اين روش اسباب ذهني خروج هرچه بيشتر نيروهاي جوان و نخبه كشور تسهيل خواهد شد

۹

حال كه مطالبات جامعه پزشكي با فاصله اي يكساله پرداخت مي شود و حجم انبوه آن نارضايتي عميقي در زندگي شخصي و حرفه اي شاغلين حرف پزشكي به وجود آورده، چگونه مي توان انتظار همراهي اين قشر خدوم جامعه را داشت؟

۱۰

اين نوع قانون آثاري جز از هم گسيختگي فعاليت هاي كادر درماني و عدم توفيق در نظارت دقيق را به همراه نخواهد داشت؛ مضاف برآنكه آموزش پزشكي كشور را دچار نقصان و خدشه خواهد كرد كه توصيف آن مجالي طولاني مي طلبد

4742

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 624297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    68 15
    گفت چشم تنگ دنیا دوست را یا قناعت پر کند یا خاک گور
    • بی نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
      45 13
      من یه فرد عادی از قشر زیر خط فقر هستم به نظرم اگر قرار هست پزشک فقط بیاد بیمارستان دولتی باید حقوق کافی در حد تحصیلات و دانشش بگیره که با مردم درست رفتار کنه و درست وظیفه اش رو انجام بده تو هر شغلی اگر کارکنان ناراضی باشند درست کار نمی کنند و این وسط مردم ضرر می کنن.
    • بی نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
      47 22
      این آقایون و خانم های پزشک متخصص یادشون رفته اگه پزشک شدن توی دانشگاههای دولتی این مملکت با پول بیت المال یعنی پول مردم بوده ، خواهشم از مسئولین اینه که اقدام به وارد کردن پزشک از خارج از کشور کنن تا این جماعت پول پرست مهاجرت کنن خارج ببینم چندتا کشور براشون تره خورد میکنن، البته طرف صحبت اون عده محدود پزشک با وجدان و با معرفت نیستن.
    • بی نام A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
      16 3
      نمیدونم چرا در میان پزشک ها انقدر افراد مغرور و بد اخلاق پیدا میشود باید با بیمار محترمانه رفتار کرد
    • رر IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
      25 9
      من به عنوان رزیدنت سال 3 حدود 1.5 میلیون دریافتی دارم.دوران استاجری و اینترنی که 100 تومن هم نمیداند تا الان از جیب خوردم.باز راضیم که رادیوتراپی استرس و حجم کاری جراحی عمومی و داخلی و ارتوپدی و نوروسرجری رو نداره.پزشک بودن قبل از هر چیزی یک شغل هست که باید باهاش زندگی رو چرخوند کسی هم که این اندازه کار کرده انتظار داره درامد خوبی داشته باشه
    • بی نام A1 ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
      14 3
      نکته جالش اینه که تا قبل این میگفتند پزشکان بیکار هستند حالا میفرمایند ما میریم و بخش دولتی خالی می ماند خی مگه نمیفرمایید بیکار هستید؟ و بیکار وجود داره خب بیکارها میان پرش میکنن ضمنا نامه شما پر از مظلوم نمایی و بعدش هم طلبکاری و تهدید بود شما چرا دلت به حال مردم سوخته و میفرمایید که به مردم ضرر میرسه؟ از کی تا حالا نگران مردم شدین؟ از چه ساعتی؟ 8؟ 7؟ 6؟
  • رضا A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    72 28
    اگه همه این دکترا رو بریزیم دور از خارج وارد کنیم بخدا اوضاع درمان رو براه میشه . حداقل انصاف و ادب دارن
    • بی نام IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
      33 3
      با سلام : بر اسا قانون نیز در سازمان دامپزشکی کشور ، دکتران دامپزشک باید یکی را انتخاب کنند تا در مواردی که نیاز هست وجدان آنها دست مایه پول و ثروت و طمع زیاد نگردد و این کار بسیار خوب در این حوزه چه رسد به پزشکان متاسفانه جامعه پزشکی ما با جار و جنجال زیاد فقط می خواهند به مطامع خود برسند باید مسولان مقومت کنند تا مردم در آینده آسایش داشته باشند
    • بی نام IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
      50 20
      خوب قبلا همینطوری بود پزشک هندی داشتیم چقدرم انسان بودن.
    • بی نام A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
      18 29
      رضا جان شما راننده نیسان یا پیک موتوری یا لوله باز کن نیسی عزیزم احیانا ؟؟؟
  • بی نام CA ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    55 12
    باز اين قانون گريزان از خود راضي دور افتادند.
  • سقراط حکیم IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    56 15
    پزشک شدنشان با "لابی" بوده و ثروت اندوزیشان نیز با "لابی" است. به امید استقرار نظام "شایسته سالاری"
  • mosi A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    29 67
    کلا مشکل ما تو این ممکلت فقط درآمد پزشکاست کسانی که واقعا زحمت کشیدن درس خوندن و صد البته با یکی از حساسترین بخش زندگی مردم یعنی سلامت سر وکار دارن. اختلاسها رو ول کردن چسبیدن به افرادی که به درد اجتماع میخورن. والا به خدا همه جای دنیا پزشکا درآمدشون بالاست.
    • محمد IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
      42 13
      کامنت 11 ام و مطالعه کن عزیز من معلومه حقوق پزشکا بالاست ولی اینجوری نیست درآمدش 100 برابر میانگین جامعه باشه. درآمد جراح عمومی تازه توی آمریکا که نظام سرمایه داری هست 240 هزار دلار هست پرستار 70 هزار دلار حالا خودت انصاف داشته باش ایران درآمد میلیاردی جراح و درآمدی بسیار ناچیز پرستاران.بقیه اقشار و میانگین جامعه که 70 درصد اون زیر 3 میلیون هم هست پیشکش. این نظام سرمایه داری بود کشورهای اروپایی که خیلی کمتره درامدها. دوستان پزشک اگه خیلی ناراضی هستید مهاجرت کنیددر جواب حرفتون که میگید می خواستی بخونی پزشک بشی امان از توهم
    • رر IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
      30 7
      درامد پرستار توی ایران به طور میانگین 4 میلیون هست و میانگین درامد جراح عمومی 15 میلیون و دریافتی میلیاردی نداریم.سرانه اسمی امریکا حدودا 50 هزار دلار هست و درامد پزشک عمومی به طور میانگین 150 هزار دلار یعنی 3 برابر سرانه اسمی که میشه تقریبا 18 هزار دلار سالانه تو ایران یا همون ماهانه 6 میلیون.حداقل درامد امریکا ساعتی 7.25 دلار هست که با 2000 ساعت کار تو سال میشه 15 هزار دلار.حداقل درامد ایران 900 تومنه که 10 برابرش میشه 9 میلیون و میانگین دریافتی پزشک عمومی حدود 67 میلیون هست پس حرفتون غلطه درامد پزشک ها توی امریکا بالاست و بعضا استادایی هستند که توی دانشگاه های دولتی بالای 1 میلیون دلار سالانه دریافتی دارند.در ضمن میانگین حقوق استادیار سالانه حدود 65 هزار دلاره قابل توجه بعضیا
  • بی نام A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    15 10
    سه تا اقدام در این چندساله باعث شده بود بخش خصوصی برای جذب نیرو مشکل اساسی داشته باشه،یکی افزایش یکساله دوره تحصیلی تخصصی اطفال بود،دومی جذب متخصص اطفال بدون درنظرگرفتن تفکیکی جنسیتی بود منظور اینه که نود درصد قبول شدگان دوره تخصصی اطفال خانم هستند که پس از فارغ التحصیلی تمایلی به کارکردن بیشتر از دو سه ساعت در روز ندارند وسومی همین اشتغال همزمان دولتی و خصوصی بود ، این بهترین تصمیم برای بخش خصوصی است که همواره تکلیفش با بیمار ،پزشک ،پرداختی به پزشک ،تلاش برای بهتر شدن برای جذب بیشتر بیمار و ... روشنه البته این ایراد را داره که هیچ آدم حاذق و نیمه حاذقی در بیمارستانهای دولتی کار نخواهد کرد. به نظر میرسه این تصمیم مجلس بیشتر به دلیل خصومت شخصی بین اعضا کمیسیون بهداشت مجلس و شخص وزیر ه
  • ياسين A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    44 19
    به راه بيشتر نداره. مثل همه ي كشورهاي پيشرفته پزشك متخصص وارد كنيد از همين پاكستان و هندوستان. بخدا خيلي هم بهترن. پزشكي هميشه لابي گري بوده. چيزي هم به اسم وزارت بهداشت نداريم. همون نظام پزشكي هست اسمش رو عوض كردن گذاشتن وزارت بهداشت. وزارت پزشكان
  • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    44 8
    اولا داره تهدید میکنه پزشکا همه میرن بخش خصوصی، بنظرم نظارت دولت روی تعرفه های بخش خصوصی این بهونه رو از این پزشکای طمعکار میگیره، دوما تهدید میکنه پزشکا مهاجرت میکنن میرن خارج از ایران، انگار اونجا براشون فرش قرمز پهن کردن، اونور خیلی جاها پزشکای فارغ التحصیل از ایران رو قبول ندارن و کلی آزمون سخت ازشون میگیرن، حتی اگه قبول بشن نصف درامدی که اینجا دارن هم درنمیارن
    • احسنت A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
      24 6
      احسنت و آفرين بر شما.از خبرآنلاين و ساير خبرگزارى ها عاجزانه و ملتمسانه خواهشمنديم پيگير اين مصوبه مجلس بشويد و مانع زياده خواهي هاي جامعه پزشكى كشور بشويد.كاش سازمان نظام مهندسى هم كمي نفوذ در تشكيلات داشت و به اعضاي خويش احترام بيشتري قائل ميشد.خبر اين مصوبه حقيقتا خوشحال كننده هست به شرطي كه تصويب و اجرايي شود.انصافا و شرافتا جامعه پزشكي بسيار زياده خواه هست و معلوم نيس چه نهاد و فردي ميتواند جلوي اينان را بگيرد.خدايا خودت كمكي كن.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    50 10
    اتفاقا همه پزشکان سیستم دولتی را انتخاب خواهند کرد. چون اگر پزشک در بیمارستان نباشد و بیمار بخش دولتی را به مطب خود هدایت نکند، هیچ پولی در بیرون از بیمارستان نخواهد بود. پزشکان حق ندارند از فضاهای دولتی برای بازاریابی استفاده کنند
  • سینا IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    31 6
    شما پزشکان قصه ما رو نخورین خواهشن:خود اون اولین مفاد همین الان هم رعایت نمیشه.شما الان رو درست کنید
  • تبعیض تا به کجا IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    35 3
    آمریکادرآمد سالانه متوسط درآمد جراح عمومی :240 هزار دلار متوسط درآمد متخصص داخلی :190 هزار دلار دستیاران پزشکی: 55 هزار دلار متوسط درآمد پرستار :70 هزار دلار حقوق متوسط مشاغل:47 هزار دلار آلماندرآمد ماهانه رییس گروه پزشکان متخصصبالاترین درآمد:9200 یورو میانگین متخصصین:6000 یورو پرستار:2500 یورو بقیه اروپا هم مشابه آلمان از 15 تا 40 درصد مالیات ایران پزشکان:.. بقیه جامعه: 70درصد جامعه زیر ماهی 3.5 میلیون درآمد دارند. منطق پزشکان:چرا ما رو می خواهید بکشید پایین برید حقوق خودتونو زیاد کنید,می خواستی پزشک بشی جواب مهندسین با سواد : تو هم خیلی حقوقت کمه بفرما برو خارج :
    • رر IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
      8 12
      شما اومدی داخلی و جراحی عمومی که جز کم درامد ترین ها هست رو اوردی.برو درامد جراح ستون فقرات جراح فانکشنال مغز و جراح قلب اطفال رو ببین که به طور میانگین 700 هزار دلاره. متخصصان داخلی به زور 10 تومن دربیارن توی شهر
  • بی نام RU ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    9 52
    با این کار بیمارستان های دولتی از پزشکان خالی می شود این قانون مثل دوستی خاله خرسه است
    • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
      30 6
      به هیچ عنوان فقط با هیاهوی هیچ میخواهند مردم را ناامید کنند مگر خود پزشکان داد از بیکاری نمی زدند پزشک زیاد داریم و هیچ اتفاقی نمی افتد
  • بی نام A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    40 6
    زور پزشکان بالاتر از این حرف هاست اتحاد و رانت نانوشته آنان در حدی است که پذیرش پزشکی در دانشگاه ها همیشه محدود نگهداشته شده حتی به قیمت عدم دسترسی مردم به پزشک متخصص و به خطر افتادن سلامت آنان
  • شهروند IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    13 1
    پاسخ به هر بند: 1 طبق گفته نظام پزشکی در بند 5 بیش از 80 درصد خدمات پزشکی بر دوش بخش خصوصی است. عمده خدمات در بخش دولتی هم مختص به مناطق محروم است که از این بند مستثنی هستند. 2هر دانشگاه علوم پزشکی بر اساس نیاز تخصصی خود اقدام به بورسیه پزشکان در مقاطع تخصصی نموده است. با توجه به تعهد این دانشجویان و فارق التحصیلان این مورد جای نگرانی نیست. 3 با عنایت به بند 5، قطعا بخش دولتی توان پاسخگویی به 20 درصد مراجعین را خواهد داشت. داروخانه ها عمدتا در اختیار داروسازان بوده و مطب پزشکان عمومی و پزشکان متخصص مناطق محروم نیز منافاتی با کار در بخش دولتی ندارد. پزشکان و داروسازان متخصص در مناطق برخوردار تنها باید در یکی از بخشهای خصوصی یا دولتی کار کنند.
  • شهروند IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    11 0
    5 این بند نیز جای نگرانی ندارد و با عنایت به عدم منع کار در دو بخش برای پزشکان عمومی و پزشکان متخصص مناطق محروم تامین نیاز درمانی 20 درصد بیماران از طریق پزشکان متخصص، در استخدام وزارت بهداشت و بورسیه های تخصص و متخصصین شاغل در طرح تامین خواهد شد. 6 با توجه به اینکه تامین نیروی انسانی و تجهیزات، محل طبابت هیچ هزینه ای برای پزشکان ندارد و همیشه بیمار در کلینیکها وجود دارد و از سویی با تخصیص بسته های تشویقی از سوی دانشگاه فقط در مناطق برخوردار قطعا برای کمتر از 20 درصد بیماران مراجعه کننده به این کلینیکها چالش خاصی ایجاد نخواهد شد. 7 این بند نیز جای نگرانی ندارد و با عنایت به عدم منع کار در دو بخش برای پزشکان عمومی و پزشکان متخصص مناطق محروم این موضوع محلی از اعراب ندارد.
  • شهروند IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    15 0
    8با توجه به اینکه نیروهای جوان عمدتا جزء پزشکان عمومی و پزشکان متخصص مناطق محروم هستندهیچ جای نگرانی نیست. 9 با توجه به تعهد این قشر خدوم و بروز شدن مطالبات قطعا این قشر خدوم جامعه به تعهد حرفه ای و اخلاقی خود عمل خواهند نمود. 10 این قانون کمک خواهد کرد تا با توجه به کاهش مشغله کاری و فکری نیروهای خدوم و علاقه مند به آموزش نسل جوان، پزشکان آینده متخصصینی متعهدتر و باسوادتر باشند. به امید تعالی روز افزون برای ملت ایران و جامعه خدوم پزشکی کشور.
  • بی نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    21 0
    پزشکان در همان بیمارستان خدمات خود را ارائه دهند. یا اینکه فقط در مطب کار کنند.
  • بی نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    28 5
    من یک پزشک هستم و موافق این مصوبه مجلس
  • بی نام A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    21 1
    در سیستمی که پزشکان لابی قوی هم در مجلس هم در دولت دارند ببنیم این مصوبه بالاخره اجرا میشه یا نه هرچند امیدی نیست مملکت گل وبلبله...
  • بی نام A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    3 17
    پزشک ها رو دوستشون نداریم قلبا ولی مجبوریم بازم بریم پیششون و هر خواسته ای دارن گوش کنیم. پزشک یعنی نخبه های مغرور و حیاتی برای جامعه
  • بی نام A1 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    8 1
    پزشک فقط هندی آقا خودشون هم که میگن اسباب خروجشون فراهم میشه خیلی هم خوبه اونا برن بیرون از هند میاریم
  • یک پزشک DE ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    14 0
    سلام من خودم یک پزشک متخصص عضو هیات علمی هستم. واقعیتی که در مورد این قانون در تظر کرفته نمی شود این است که در مورد پزشکان عضو هیات علمی که از حدود ۱۵ سال پیش به استخدام دانشگاههای علوم پزشکی شهرستان ها در آمده اند این قانون اجرا می شده است خود من با داشتن درجه استاد تمامی حق داشتن مطب خصوصی ندارم در حالیکه همکاری که قبل از من آمده است و هنوز استادیار هم هست مطب شخصی خودش را دارد. تا حالا هرچه به مسئولین دانشگاه اعتراض می کردیم ما را به این قانون برنامه ششم توسعه حواله می دادند که من تازه فهمیدم تا حالا قانون نبوده است اما حالا که این قانون گریبان خودشان را گرفته است صدای اعتراضشان بلند شده است. اگرچه با این قانون مخالفم ولی فکر می کنم بهتر از وضعیت ناعادلانه قبلی است.
  • علی A1 ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
    17 1
    خبر آنلاین جان می بینم که خبر رو توی لیست پربحث ترین نمی گذاری : اون خبر مهاجرت 1980 پزشک هم گذاشتیو چن ساعته برداشتیش جالبه