باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: معاون اقتصادی وزیر رفاه در مورد بازنشستگی پیش از موعد زنان با 20 سال سابقه گفت: این مصوبه بار مالی 10 هزار میلیاردی خواهد داشت از طرفی نرخ مشارکت زنان که اکنون 16درصد است نیز به شدت سقوط خواهد کرد.

حجت میرزایی معاون اقتصادی وزیر رفاه در رابطه با مصوبه مجلس مبنی بر بازنشستگی زنان با 20 سال سابقه بدون شرط سنی گفت: صندوق های بازنشستگی نهادهای بین نسلی هستند که کارامدی آنها زمینه ساز پویایی و تداوم اجتماعی و به حداقل رساندن تفاوت های طبقاتی است. صندوق ها یک تجربه موفق بشری برای امکان پذیر کردن ادامه حیات اقتصادی هستند.

وی افزود: در حالی که زیان مالی وارده از اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد زنان ، شامل همه صندوق های بازنشستگی یعنی 18 صندوق خواهد شد.

میرزایی گفت: این در حالی است که هنوز محاسبه دقیقی از زیان مالی وارده به صندوق ها و از جمله صندوق بازنشستگی کشوری صورت نگرفته است اما به طور تقریبی بار مالی که به صندوق اضافه می شود قابل توجه وغیرقابل جبران است.

معاون اقتصادی وزیر رفاه افزود: تجمع های بازنشستگان درباره حقوق و مستمری هایشان نمونه ای از این بی ثباتی است.صندوق ها ممکن است به کانون بحران در آینده جوامع تبدیل شوند که در ایران نیز این گونه است.

میرزایی تصریح کرد: در صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق فولاد با کسری 80 تا 100 درصدی و در صندوق نیروهای مسلح کسری 100 درصدی داریم و این کسری ها بارمالی 40 هزار میلیاردی بر دولت تحمیل کرده که برآورد می شود سال آینده به 50 هزار میلیارد تومان می رسد.

وی با بیان اینکه یک تصمیم بدون انجام کار کارشناسی ممکن است هزارها میلیارد بار مالی ایجاد کند گفت: صندوق بازنشستگی با 28 مورد تصمیم اشتباه اعم از بازنشستگی پیش از موعد و تامین اجتماعی با تصمیماتی چون افزایش ورود اقشار مختلف و افزایش تعهدات دچار مشکلات عدیده شده اند و امسال سال خوبی برای صندوق های بازنشستگی نبود.

میرزایی افزود: بنابراین با تمام هشدارها و تجمعات اعتراضی بازنشستگان انتظار داشتیم اصلاحات پارامتریک در برنامه ششم محقق شود، اما اتفاقات معکوسی رخ داد.

وی با اشاره به تصویب بازنشستگی پیش از موعد بیمه شدگان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان در چندماه اخیر گفت: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان را در سنین جوانی جوانمرگ کردیم و منابع و ذخایر را برای بازنشستگی 100 هزار نفر به زوال کشاندیم و 4هزار میلیارد تومان بار مالی به آن تحمیل کردیم.

میرزایی ادامه داد : همچنین دو بند از برنامه ششم اخیرا به تصویب رسید که بازنشستگی پیش از موعد زنان با 20 سال سابقه بدون شرط سنی از این جمله است. این مصوبه دست کم 150 هزار نفر را در آستانه بازنشستگی قرار می دهد و بار مالی حدود 10 هزار میلیارد تومانی برای صندوق بازنشستگی به همراه خواهد داشت.

وی گفت: مطمئنم که نمایندگان مجلس به پیامدهای این قانون اشراف کامل نداشته اند و نماینده دولت نیز که در مجلس حاضر بوده است یقینا در شرایطی برای احقاق حقوق زنان مجبور به اعلام موافقت خود و رأی مثبت به این مصوبه شده است.

میرزایی با ابراز نگرانی نسبت به تقابل مشمولین این مصوبه و دولت گفت: در حالی که قرار است به استقبال انتخابات برویم چنین اتفاقی به صلاح نیست ضمن آنکه آثار آن به یک سال و دو سال محدود نمی شود و چندین نسل را درگیر می کند.

وی تصریح کرد: قطعا پشت این موضوع نگاه دوگانه ای به جنس زن و مرد وجود داشته است و این باور که زنان از توان کمتری نسبت به زنان در بازار کار برخوردارند. البته نیت خیرخواهانه ای هم وجود داشته باشد اما عملا اجرای این قانون به حقوق زنان و مشارکت آنان آسیب وارد خواهد کرد.

معاون وزیر رفاه گفت: در زمان حاضر 300 هزار زن شاغل در جامعه فعالند که با اجرای بازنشستگی پیش از موعد زنان، بیش از100 هزار زن شاغل مشمول بازنشستگی از بازار کار خارج می شوند.

میرزایی افزود: امیدوارم شورای نگهبان با اشراف بر موضوع و نیز استدلال های لازم و روشن مبتنی بر شرح قانون مزبور، اجازه تصویب نهایی این قانون را ندهد و ما نیز برای رد قانون بازنشستگی پیش از موعد در شورای نگهبان تلاش لازم را خواهیم کرد.

وی گفت: دولت در هیچ پروسه زمانی با تصویب قانون بازنشستگی پیش از موعد موافق نبوده است و به نظر می رسد مجموعه فشارها، دولت را متقاعد به این امر کرده است .

معاون وزیر رفاه با بیان اینکه 300 هزار شاغل زن در دولت داریم که یک سوم این زنان مشمول این مصوبه می شوند گفت: دولت به هیچ وجه با سه مصوبه یاد شده موافق نبوده است و به نظر می رسد فشار مدیران صندوق‌ها، دولت را مجاب کرده که باید به شدت دولت نسبت به منافع صندوق ها و صیانت از آن حساس شود.

میرزایی ادامه داد: طرح بازنشستگی زنان یک پیشنهاد الحاقی بود و از سوی دولت مطرح نشد و امکان دفاع و محاجه کارشناسی برای آن فراهم نشده است.

وی با اشاره به اینکه این طرح نیازمند انجام کار کارشناسی بوده گفت: اگر این کار حتی از سوی مرکز پژوهش های مجلس، کارشناسی می شد مورد مخالفت قرار می گرفت.

میرزایی گفت: نرخ مشارکت زنان در جامعه 16 درصد است و اجرای این قانون با خروج حداقل یک سوم زنان از بازار کار به مشارکت زنان در جامعه لطمه وارد خواهد کرد این درحالی است که نرخ مشارکت زنان در کشورهای دنیا بیش از 30 درصد است.

معاون اقتصادی وزیر رفاه با اشاره به بازنشستگی رانندگان تحت پوشش تامین اجتماعی و شمول آنها در دایره مشاغل سخت و زیان آور نیز گفت: بار مالی این دو قانون برای صندوق بازنشستگی 5 تا 10 هزار و برای تامین اجتماعی 30 هزار میلیارد تومان برآورد شده است و به این ترتیب همه صندوق ها با کسری بزرگی مواجه خواهند شد.

میرزایی تاکید کرد: این تصمیمات تبعات اجتماعی نیز دارد و تجربه نشان داده جا برای جوان ها باز نمی شود و پیچیدگی های بیشتری را رقم می زند. در کشوری هستیم که سه چهارم نیروی کار ، مشارکتی در روند تولید ندارد و به بهانه های مختلف هر روز این مشارکت را کمتر و کمتر می کنیم.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 624864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
    4 0
    پس چرا منافع حاصل از ايجاد صد هزار شغل را بازگو نمي كنيد؟