مرگ شماری از هم‌میهنان، به‌ویژه آتش‌نشانان جان‌برکف، و از میان رفتن یکی از نمادهای قدیمی شهر تهران و صدها میلیارد تومان سرمایه، بغض در گلوی هر ایرانی نشانده است. امروز، نه وقت مقصریابی است و نه زمان متهم‌سازی و نه هنگام ارزیابی کارشناسانه... . امروز فقط باید سپاسگزار و همراه همه‌ی کسانی باشیم که در این سرمای زمستان و با وجود تمام مشکلات، در کار نجات جان انسان‌ها و سرمایه‌های کشور بوده و هستند.

اما، اعلام این که شهرداری و آتش‌نشانی، بارها و بارها در مورد مشکلات ایمنی ساختمان پلاسکو اخطار و هشدار داده بودند و ساکنان آن ساختمان اقدام لازم را انجام نداده اند، نشانه‌ای از یک اِشکال بزرگ و ساختاری در مدیریت کشور است؛ خطر شکل‌گیری حاکمیت بی‌اقتدار که تمامی عرصه‌های زندگی شهری و البته محیط زیست و میراث‌های طبیعی و فرهنگی ما را تهدید می‌کند. امروزه می‌بینیم که قانون‌شکنی، به سُخره گرفتن مقررات، گرفتن مجوزهای ایمنی و استاندارد و جز آن، از راه‌های غیرمتعارف و نامناسب و حتی «قانونی شدن» پاره‌ای بی‌قانونی‌ها در مجلس، به پدیده ای معمولی بدل شده است.

دستگاه های دولتی و دیگر بخش‌های حاکمیت، در بسیاری جاها که کم‌کاری یا فساد ندارند، دچار ضعف در به اجرا رساندن قانون و مقررات هستند. در این‌جا، به مصداق‌های زیر پا گذاشتن مقررات ایمنی ساختمان‌ها، نادیده گرفتن آیین‌نامه‌ی زلزله، ساخت‌وساز روی گسل‌ها، غیراستاندارد بودن آسانسورها، و یا فساد عمیق در بانک‌ها و گمرک‌ها و دیگر اداره‌ها نمی‌پردازم. فقط به محیط زیست، آن هم نه به مشکلات بزرگ آن بلکه به یک گوشه‌ی کوچک آن (به عنوان نمونه‌ای از صدها موردِ ریز و درشت) اشاره می‌کنم که ببینید چگونه قانون و اخلاق در برابر شماری قانون‌شکن و بی‌وجدان کم آورده و اِعمال‌ قانون سخت شده است.

چند سال است که در منطقه‌ی فریدونکنار، عده‌ای صیاد (که حساب آنان از حساب صیادهای بومی و قانع جدا است) به شکلی بسیار بی‌رحمانه اقدام به دام‌گستری‌های غیرقانونی و صید و کشتار گسترده‌ی پرندگان مهاجر، چه پرندگان مجاز برای صید و چه حمایت‌شده، می‌کنند. در این چند سال، چند بار ماموران سازمان حفاظت محیط زیست و حتی نیروی انتظامی خواسته است که جلوی این صیادان را بگیرد، اما آنان با چوب و چماق و اسلحه نگذاشته اند. حتی امسال که انفلوانزای پرندگان شیوع یافته و به جز سازمان محیط زیست، مسوولان بهداشت کشور هم گفته اند که صید باید متوقف شود، اما باز هم این گروه به قانون‌شکنی خویش ادامه می‌دهند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 625509

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سجاد A1 ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
    3 0
    خدا پدرتو بیامرزه، دقیقا همینطوره که گفتی
  • بی نام A1 ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
    2 0
    اختیار دارید مگر ندیده اید در حمله به دستفروشان وکارواش ومضروب کردن کارکنان وشلاف زدن به کارگران معدن معترض به عدم پرداخت دستمزد چفدر اقتدار دارند
  • بی نام A1 ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
    2 0
    اقتدار فقط در مورد حفظ نظام دیده می شود نه در مورد جان ناموس مردم و منافع کشور
  • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    1 0
    افرین
  • سجاد IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    1 0
    علت «بی‌اقتداری» عمدتا اینه که حکومت در برخی حوزه ها خیلی بیش از حد "اعمال قدرت" می کنه و لاجرم مجبور میشه از ورود جدی به برخی حوزه ها هم صرفنظر کنه. متاسفانه اون "اعمال قدرت" بیش از حد مفید نبوده و نیس بلکه هزینه زاست و از طرف دیگه این صرفنظر کردنها هم پرهزینه بوده و خواهد بود.
  • بی نام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    1 0
    بسیار عالی نکته در اینجاست که وقتی حکومتی به مردمش جاهایی که نباید فشار بیاره مثلا همه تمرکزش روی کنسرت و حجاب زنها باشه در عوض اونجایی که باید فشار بیاره ضعیف برخورد می کنه چون می ترسه مردم کم بیارند
  • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    0 0
    شهرداری تا دلت بخواد اقتدار داره اما همان اخطاریه ها را هم برای رفع تکلیف می نویسه. در این مملکت همه قانون و مسئولیت را دور می زنند چون کارهای مهمتر از جان مردم دارند.هیچکس سر جای خودش نیست. همه بر اساس فامیل و باند بازی در ادارات رییس شده اند. ملت ایران یتیم است.
  • کوشان مهران A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    0 0
    بدترین قانون اگر درست اجرا شده و مجری آن به درستی کار خویش باور داشته باشد به مراتب بهتر از بهترین قانون است که به دلایل گوناگون یا اجرا نشده و یا تا آن اندازه اما و اگر و تبصره مشمول آن شود که در عمل ضمانت اجرایی نداشته باشد.