یک کارگردان جوان: بزرگترین مشکل‌مان بی‌پولی است

لیلی عاج، نویسنده و کارگردان نمایش «خواب زمستانی» که علاوه بر مورد استقبال قرار گرفتن در اجرای عمومی، موفق به کسب نشان آجر طلایی از جشنواره تئاتر دانشگاهی در بلغارستان هم شده است، می‌گوید بزرگترین مشکل گروه‌شان بی‌پولی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «خواب زمستانی» نام نمایشی است که در دومین روز از سی‌و‌پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر (شنبه دوم بهمن) در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه می‌رود.

لیلی عاج، نویسنده و کارگردان «خواب زمستانی» پیش از این، اثرش را مهر ماه سال جاری در تالار مولوی اجرا کرده بود. نمایشی که پس از اجرای عمومی در تهران، با کسب نشان آجر طلایی از جشنواره تئاتر دانشگاهی آلما آلتر دانشگاه صوفیا در بلغارستان اولین موفقیت بین‌المللی‌اش را تجربه کرد.

این کارگردان با اشاره به این موفقیت گفت: «اثر ما به عنوان تولیدی از مرکز تئاتر مولوی دانشگاه تهران، از سوی مرکز تئاتر دانشگاه صوفیای بلغارستان برای حضور در جشنواره آلما آلتر دعوت شد. در این جشنواره هر گروه نمایشی که ویژگی منحصر به فردی داشت مورد تقدیر قرار می‌گرفت و «خواب زمستانی» توانست نشان آجر طلایی را برای کار گروهی بگیرد.»

نویسنده و کارگردان نمایش «خواب زمستانی» در مورد این که آیا برنامه‌ای برای اجرای این اثر در سایر جشنواره‌های بین‌المللی دارد یا نه افزود: «سیستم اغلب جشنواره‌های دانشجویی بین‌المللی از جمله جشنواره آلما آلتر به این صورت است که شما موظف به پرداخت هزینه رفت و برگشت‌تان هستید و آن‌ها هزینه اقامت‌تان را تقبل می‌کنند. ما از طرف جشنواره‌هایی در بلاروس و فرانسه هم دعوت شدیم اما نتوانستیم سفرمان را ادامه دهیم.»

او ادامه داد: «با توجه به جوان بودن همه اعضای گروه و دانشجو بودن برخی از آن‌ها امکان پرداخت هزینه بلیت رفت و برگشت را برای حضور در دیگر جشنواره‌ها نداشتیم و متاسفانه کسی هم نبود تا حمایت‌مان کند و از بلغارستان به تهران برگشتیم. چه آن زمان و چه الان، بزرگترین مشکل گروه‌مان بی‌پولی است.»

لیلی عاج درباره محتوای نمایش «خواب زمستانی» توضیح داد: «نمایش ما از دو موضوع صحبت می‌کند؛ یکی فقر و بی‌پولی و دیگری مرگ. دو موضوعی که همواره آینده را مبهم می‌کنند. زمانی که در مقطعی از زندگی دچار بی‌پولی می‌شوید این که یک لحظه بعد، یک ساعت دیگر یا فردا چه خواهید کرد در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد. چیزی شبیه به اتفاقی که با مرگ رخ می‌دهد. چندین بار شنیده‌ام که «خواب زمستانی» اثری دلهره‌آور است اما این دلهره به معنای وحشت نیست بلکه در پایان، چیزی با تماشاگر می‌ماند که بر ذهن و قلبش سنگینی می‌کند.»

او در مورد اصلی‌ترین تغییر سی‌و‌پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نسبت به دوره‌های گذشته و حذف بخش تولیدات تازه گفت: «این نخستین بار است که جشنواره تئاتر فجر را به عنوان کارگردان تجربه می‌کنم و در دوره‌های قبل چندین بار دستیار کسانی هم چون محمد یعقوبی بوده‌ام. بخش تولیدات تازه همواره اضطراب و شوری عجیب و غریب با خود به همراه داشت و طبیعتا اختصاص جشنواره به مرور آثار، منجر به کم شدن این استرس و آسودگی بیشتر می‌شود.»

 لیلی عاج تصریح کرد: «من جزو موافقین این اتفاق هستم به شرطی که آثار مورد داوری قرار بگیرند. در غیاب داوری، رغبت و هیجان برای روی صحنه بردن اثری که قبلا اجرای عمومی‌اش را از سر گذرانده‌ کم می‌شود.»

«خواب زمستانی» به نویسندگی و کارگردانی لیلی عاج و با بازی سارا رسول‌زاده، یلدا عباسی، کیمیا موسوی، نسرین درخشان‌زاده، بهارک شهبازی، روشنک شهبازی، ساناز روشنى و الهام شعبانی، روز شنبه دوم بهمن در دو نوبت 16 و 18 در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه خواهد رفت.

سی‌و‌پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از اول تا دوازدهم بهمن به دبیری سعید اسدی برگزار خواهد شد.

57242 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 625522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =