کامبیز نوروزی *

با وقوع فاجعه پلاسکو ، عوامل شهرداری تهران و رئیس شورای شهر تهران ، برای اثبات عدم مسئولیت و تقصیرشهردارو شهرداری تهران مرتباً تبلیغ می کنند که شهرداری در چندسال اخیر، مثلاً 14 بار به این ساختمان اخطار ایمنی داده است . فرضاً که این ادعا درست باشد، آیا مشکلی را از شهرداری تهران حل می‌کند؟ پاسخ منفی است؛ اخطاری که به حرکت عملی منتهی نشود هیچ ارزشی ندارد و نمی تواند رافع مسئولیت شهرداری باشد، بلکه ناخواسته به معنای اقرار به مسئولیت شهرداری تهران در این فاجعه است.

زیرا اولاً؛ این اخطارها به این معناست که شهرداری تهران به خطرات مهلک ناشی از عدم رعایت ضوابط ایمنی کاملاً آگاهی داشته است

ثانیا؛ این را هم حتماً می دانسته یا باید می دانسته که ابعاد و حجم ساختمان پلاسکو به میزانی بود که حوادث آن می توانست به فاجعه شهری بدل شود، که شد.

ثالثا؛ با همه اینها شهرداری به دادن اخطارهای خشک و خالی بسنده کرده و هیچ اقدام عملی مؤثری برای استفاده از اختیارات خود (مثلاً بند 14 ماده 55 قانون شهرداری) برای اجرای ضوابط ایمنی در ساختمان پلاسکو و رفع خطر از آن به عمل نیاورده است، که اگر کرده بود فاجعه به اینجا نمی رسید که شاهد شهادت آتش نشانان شجاع و از بین رفتن ساختمان و سوختن 1500 میلیارد تومان (حدود 500 میلیون دلار)سرمایه این مملکت و به هم ریختن بازار و مشکلات اقتصادی بی شمار برای کسبه این ساختمان باشیم.

رابعا؛ کمترین کاری که شهرداری می توانست توسط مأموران خود و رأساً به دلیل عدم ایمنی ساختمان پلاسکو انجام دهد، تعطیلی و جلوگیری از فعالیت آن بود، که نکردند.

خامسا؛ حال اگر مدعی باشند که اقدام عملی توسط خود شهرداری به دلیل مشکلات ساکنین دشوار یا ناممکن بوده ، در واقع به ناتوانی و ضعف خود در مدیریت شهر و پیشگیری از بروز فاجعه اذعان کرده اند.

خلاصه آنکه وقتی می گویند عدم ایمنی ساختمان پلاسکو را اخطار دادیم، یعنی از آنها کاملاً آگاهی داشتند . وقتی آگاهی داشتند یعنی باید اقدام عملی برای پیشگیری می کردند، وقتی نکرده اند یعنی کوتاهی کرده وبه وظایف خود عمل نکرده اند . این یعنی مسئولیت در بروز فاجعه واز نظر حقوقی یعنی" تقصیر".

* حقوقدان

4242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 625740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    اصلا منصفانه نیست این صحبت ها. یادتون نره مالک بنیاد مستضعفان بوده و شهرداری عملا قدرت این مواردی که شما نوشتید رو نداشت که اقدام کنه.
  • keyvan IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    شهرداري ازنگهداري پله برقيهاي تهران عاجزه.نمونه اش جهارراه مجيديه.فعلا آقايون كارهاي مهمتري دارند.شهرداربايد غيرسياسي باشه تا به درد شهربرسه نه ايران.اسمش روشه :شهر دار
  • بی نام A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    قالیباف و شهردار منطقه 12 باید استعفا بدهتد. همچنین پیش از فاجعه مجدد برای ساختمان آلومینیوم و علاالدین شهردار منطقه 11 نیز بایستی استعفا دهد.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    شهرداری یک نهاد عمومی غیر دولتی است در راستای زخم زدن های جنابعالی یا بهتر بگویم ماهی گیری شما در این وضعیت, شهرداری هر گونه فعلی که بخواهد انجام دهد می بایست از مراجع ذی ربط خاصه مقام محترم قضایی کسب تکلیف کند, تعیین تکلیف این قضیه برای مقام محترم قضا هم بسیار دشوار است بویژه آنکه طرف مقابلش مکانی برای کسب و کار حدود 4000 نفر باشد که قطعا 4000 خانواده از قبل آن ارتزاق می کنند کار به وکیل و وکیل کشی و اعتراض و ... می کشد, شک دارم در این خصوص تجربه ای داشته باشید. از این دست ساختمانها در تهران کم نداریم, بسم الله همه امکانات در اختیارتان جنابعالی می توانید از همین حالا پیگیری بفرمایید.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    اگر شهردار تهران استفاء نده اوج بي مسئوليتي ايشان هست
  • بدون نام ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    6 113
    مالك اصلي ساختمان تقصيري ندارد
  • سوال A1 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    16 64
    کاش در مورد این که امکان پلمب پلاسکو بدلیل کارگاهی بودن در اختیار وزارت کار است جواب می دادید نقل شده که این وضعیت به دلیل ضعف قانونی است. این ساختمان و ساختمان‌های مشابهش مکرر در دوره‌های مختلف مدیریتی از آتش‌نشانی اخطار گرفته‌اند. از آنجا که این ساختمان کارگاهی بوده است، امکان پلمپش در اختیار وزارت کار بوده است که علی‌رغم اینکه این موضوع از طریق آتش‌نشانی به بازرسی این وزارتخانه گزارش شده اقدامی صورت نگرفت. ایشان باید برای پلمپ کارگاه غیر ایمن اقدام می‌کردند و در صورت عدم اصلاح وضعیت پاساژ اقدام به پیگیری‌های لازم برای پلمپ کل پاساژ می‌کردند. شهرداری تهران قانونا بعد از پایان کار بدون این اقدام وزارت کار امکان پلمپ این املاک را ندارد.
  • بی نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    123 7
    این سوال رو هم اضافه بفرمایید که در مورد طبقه 7 ساختمان طبقه علاالدین چطور دوستان شهرداری پیگیر تخریب بودن ولی در مورد پلاسکو فقط به اخطار بسنده کردن
  • بی نام A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    110 9
    تو ولایت ما یه خونه ای ساخته شده پنج واحدی و فروخته شده به پنج تا کارگر بدبخت شهرداری سالی چندبار با بتن پارکینگشان را گروگان می گیرد تا سازنده اقساط شهرداری رو بده اونوقت یعنی پس از چهارده اخطار امکان بستن ساختمان نبوده یه جای کار میلنگه
  • بی نام A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    19 4
    حالا به جاي رابعا و خامسا فارسي مي نوشتي از سوادت كم ميشد؟
  • بی نام IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    24 5
    شهرداری اگر مسئولیت پذیر بود که بارها و سر مشکلات قبلی که برای شهر پیش اوردن مثل قتل دستفروش ترکیدگی لوله گاز شهران نشست زمین چند برابر شدن هزینه ساخت تونل نیایش به مردم پاسخ میدادن یا عذر خواهی میکردن ...
  • بی نام A1 ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    1 1
    قالیباف مقصره.