ایسنا نوشت: آخرین ماموریت‌شان 72 ساعت طول کشیده و هنوز برای 13 نفرشان اتمام نخورده است؛ میلیون‌ها نفر منتظرند تا فرمانده پایان عملیات 13 فرشته نجات را اعلام کند.

عقربه‌های ساعت درست در جایی که یک دقیقه مانده به 8 صبح، شروع عملیات 200 آتش‌نشان در حادثه پلاسکو را نشان می‌دهد، حادثه‌ای که صبح روز پنجشنبه رخ داد و ستاد فرماندهی زنگ آغاز عملیات اطفای حریق برای بیش از 200 آتش‌نشان در حادثه پلاسکو را به صدا در آورد؛ اما عملیات پلاسکو برای 13 آتش‌نشان همچنان ادامه دارد و هنوز از آخرین عملیاتی که به آن اعزام شدند، بازنگشته‌اند.

عملیات صبح پنجشنبه آتش‌نشانان در ساختمان پلاسکو گرچه از نوع حریق بود و ساعاتی بعد نیز اطفا شد، اما درست هنگامی که آتش‌نشانان مشغول ایمن‌سازی و تخلیه دود بودند، ناگهان وقوع چند انفجار ساختمان پلاسکو را پس از 54 سال خودنمایی در مرکز تهران بر سرشان آوار کرد.

با ریزش پلاسکو، عملیات آتش‌نشانان رنگ دیگری گرفت. 15 آتش‌نشان در زیر آوار محبوس مانده بودند و بیش از 200 آتش‌نشان عملیات خود را برای یافتن آنان آغاز کردند. علاوه بر این 15 آتش‌نشان، حدود 10 نفر از افراد غیر نیز زیر آوار گرفتار مانده بودند.

در ساعات اولیه وقوع حادثه، گرچه امیدها برای یافتن آتش‌نشانان محبوس، بالا بود و حتی برخی از منابع از ارسال پیامک از سوی این افراد در زیر آوار خبر داده بودند، اما هرچه زمان به سمت جلو می‌دوید، امیدها جای خود را به بیم می‌داد؛ به ویژه آنکه تا دو روز پس از وقوع حادثه هیچ اطلاع موثقی از محبوس شدگان در دست نبود.

این شرایط ادامه داشت تا روز گذشته و در جریان سومین روز عملیات جست‌وجو، پیکر دو شهید آتش‌نشان از زیر آوار خارج شد، اما همچنان تا 24 ساعت پس از خروج این آتش‌نشانان خبر دیگری از 13 آتش‌نشان دیگر و 10 شهروند دیگری که زیر آوار مانده‌اند، به دست نیامده است.

اکنون با گذشت 72 ساعت از حادثه؛ بیل‌های مکانیکی و بولدوزرها بیش از نیمی از آوارهای پلاسکو را برداشته‌اند، اما داغ پلاسکو هر لحظه بر دل ایرانیان سنگین‌تر می‌شود. داغی که دیگر امید رنگی در آن نداشته و تنها امیدواری به این است که پیکر جانباختگان و شهدا بدون کمترین آسیب‌دیدگی از زیر آوار خارج شود.

امدادگران در اطراف محل حادثه مشغول آواربرداری هستند. محدودیت‌های ترافیکی پلیس به قوت خود ادامه دارد و شمار زیادی از مسوولان از رییس جمهور و رییس مجلس گرفته تا روسای پلیس‌های تخصصی و مسوولان شهری در محل حادثه حاضر شده و دستورات لازم را صادر کرده‌اند.

تعدادی از خانواده‌های قربانیان حادثه پلاسکو نیز در محل حضور دارند. برادر یکی از آتش‌نشانان که شباهتی به او دارد، صبح امروز خودش را به محوطه کارگاه رسانده و از خبرنگاران خواست تا او را نزد ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی ببرند.

شهروندان دیگر نیز به دنبال ابراز همدردی با حادثه‌دیدگان هستند و ایستگاه‌های آتش‌نشانی به ویژه در نقاط مختلف تهران را گلباران کرده‌اند.

در فضای مجازی نیز کمپین‌های مختلفی به راه افتاده که یکی از مهم‌ترین آنها، جمع‌آوری امضا برای شهید محسوب شدن آتش‌نشانان است.

72 ساعت از حادثه گذشته است؛ برق امید در چشمان امدادگران و افرادی که صحنه را تماشا می‌کنند، به اضطراب بدل شده و معلوم نیست که دیگر محبوس‌شدگان در زیر آوار چه زمانی خارج خواهند شد.

عملیات حریق در پلاسکو تا بدین‌جای کار برای 13 آتش‌نشان همچنان ادامه دارد، عملیات‌شان 72 ساعته شد، اما آنان همچنان منتظرند تا فرمانده پایان عملیات را برایشان صادر کند.

امیر مهدیانی یکی از فرماندهان سازمان آتش نشانی است که در روند عملیات امدادرسانی در حادثه ساختمان پلاسکو مجروح شد و آتش‌نشان‌هایش زیر آوار ماندند.

سیگنال‌هایی که دستگاه‌های زنده‌یاب ثبت کردند،کاذب بود

مسوول عملیات هلال‌احمر در سانحه پلاسکو،درخصوص برخی اظهارات مبنی بر دریافت سیگنال توسط دستگاه‌های زنده‌یاب از زیر آوار ساختمان پلاسکو گفت: سیگنال‌های گرفته شده کاذب بود و از افراد زنده در زیر آوار نیست. یکی از مشکلات ما در محل حادثه این است که برای دریافت سیگنال باید سکوت کامل برقرار باشد.

حسین کتابدار، با اشاره به نقش پشتیبانی هلال احمر در حادثه پلاسکو و نقش تیم‌های آن‌ست و سگ‌های زنده‌یاب، افزود: مانور هلال‌احمر در حادثه پلاسکو به علت حجم آتش کمی بسته شد؛ چراکه هرمقدار آوار برداشته می‌شد، آتش شعله می‌کشید. به علت فضای مسمومی که وجود دارد، از سگ‌های زنده یاب نتوانستیم به خوبی استفاده کنیم، اما دستگاه‌های زنده‌یاب به کار آمد.

مسوول عملیات هلال‌احمر در سانحه پلاسکو تصریح کرد: از روز پنجشنبه از ساعت 8:30 صبح که با مرکز فرماندهی هلال‌احمر تماس گرفته شد، فرماندهان عملیات، امدادگران و همچنین امکانات سخت‌افزاری ما راس ساعت 9 در محل مستقر شدند. همچنین واحد سگ‌های زنده‌یاب و دستگاه‌های زنده‌یاب به صورت آماده‌باش در آمد. ساعت 12 نیز تجهیزات ما به صورت کامل در منطقه مستقر بود.

به گفته کتابدار، عمده کار هلال‌احمر از روز جمعه و با استفاده از واحد سگ‌های زنده‌یاب و دستگاه‌های زنده‌یاب آغاز شد. سطح آواربرداری بسیار سنگین بود؛ به طوری که از دستگاه‌های مختلف مانند ارتش، سپاه و حتی بخش خصوصی به کمک آمدند.

کتابدار با تاکید براینکه سانحه پلاسکو درسی برای ما بود، اظهار کرد: در سانحه‌ای که مربوط به ساختمان 15 طبقه بود، کاستی‌های ما مشخص شد که باید این کاستی‌ها به سرعت اصلاح شود. مساله این است که اگر در شهری مثل تهران زلزله رخ دهد چه پیش می‌آید؟ شهردار تهران در جلسه ستاد مدیریت بحران عنوان کرده بیش از 100 ساختمان مشابه پلاسکو در تهران وجود دارد.

مسئول عملیات هلال احمر در حادثه پلاسکو، افزود: زلزله‌ای با بار بیش از شش ریشتر در تهران بیاید، امکاناتی که در حال حاضر در پلاسکو متمرکز شده، باید در سطح شهر پراکنده شود؛ بنابراین لازم است امکانات موجود را تجهیز کنیم.

وی با اشاره به اینکه بودجه سال گذشته و امسال جمعیت هلال احمر 1100میلیارد تومان بوده‌است که امسال تنها 100 میلیارد تومان آن اختصاص یافته‌است، گفت: ما وضعیت دولت را درک می‌کنیم، اما در سانحه پلاسکو سران سه قوه از محل حادثه بازدید و از نزدیک مشکلات مارا درک کردند. لازم است به جمعیت هلال احمر و آتش نشانی توجه بیشتری داشته باشند تا شرمنده مردم نشویم.

کتابدار در مورد علت طولانی شدن آواربرداری پلاسکو اظهار کرد: آهن‌آلات در هم کلاف شده بود و به خاطر همین در هم‌تنیدگی آهن‌آلات بود که کار آواربرداری سخت و طولانی شد.

وی در مورد علت وقوع حادثه پلاسکو اظهار کرد: حجم آتش بسیار بالا بود که باعث شد سازه از درون فرو بریزد.

کتابدار در پایان اظهار کرد: در روز پنجشنبه حجم بسیاری از مردم در محل حادثه حضور پیدا کردند که این موضوع بحث امدادرسانی را با مشکل مواجه کرد. آنچه که لازم است مردم در این زمینه آموزش ببینند، این است که در هنگام وقوع حوادث باید صحنه را ترک کرده و فاصله بگیرند تا نیروهای انتظامی، امدادی و آتش‌نشانی بتوانند فعالیت‌های خود را انجام دهند. در روز پنجشنبه رسیدن آمبولانس به محل حادثه یک ساعت طول می‌کشید. از مردم تقاضا می‌کنم در حین وقوع حوادث، صحنه را برای امدادگران خالی کنند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 626398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    2 0
    میلیون ها نفر منتظر خبر معجزه هستن تا سوت پایان عملیات ، این سوت واقعاً انتظار کشیدن نداره