محسن سرخو *

من از نزدیک شاهد جانفشانی‌ و فداکاری مأموران خدوم سازمان آتش‌نشانی بودم که همه توان و تلاش خود را برای آواربرداری و کاستن از دود و آتشی که در زیر آوارها وجود دارد، انجام می‌دادند.

ما امیدواریم و دعا می‌کنیم که این عزیزان به سلامتی به آغوش خانواده‌های خود برگردند ولی هرچقدر که تأخیر ‌شود، امکان زنده‌ماندن کاهش می‌یابد و اینطور که دوستان آتش‌نشانی به من گفتند، امکان دارد آواربرداری بیش از ۵روز طول بکشد چون سازه‌های این ساختمان بسیار بزرگ هستند و برداشتن آنها کار بسیار دشواری است.

موضوع دیگر اما این است که مردم بارها مشاهده کرده‌اند که اگر شهروندی ملکی را تغییر کاربری دهد و کوچکترین تخلفی انجام دهد، شهرداری خیلی سریع آن ملک را با نیوجرسی می‌بندد و درمرحله بعد آن را پلمپ می‌کند، اما این‌که چرا درباره ساختمان‌های بلند تجاری و صنعتی که شهرداری از لحاظ قوانین مصوبه شورای شهر را دارد، برخورد قاطعی صورت نگرفت، شهرداری باید پاسخ دهد.

در آخرین مصوبه شورا، شهرداری مکلف شده اقدامات ایمنی همه‌گونه ساختمان‌ها را بررسی کند و درصورتی که اقدامات ایمنی مناسب صورت نگیرد، برخورد قاطعی صورت دهد و درغیراین صورت اجازه فعالیت به این ساختمان‌ها ندهد. می‌گویند عامل آتش این بوده که درطبقات میانی یعنی طبقات دهم و یازدهم، دومخزن بزرگ گازوییل وجود داشته و احتمالا آتش‌سوزی از آن ناحیه صورت گرفته است.

چرا مخزن بزرگ چند هزار لیتری گازوییل درطبقه یازدهم وجود داشته و آیا نگهداری چنین مخزنی مجوز داشته است؟ آنجا چه فعالیتی بوده که باید چنین مخزنی وجود داشته باشد، ضمن این‌که کپسول‌های دیگری دربقیه طبقات هم وجود داشته که به گستردگی آتش کمک کرده‌اند؛ ممکن است افراد به دلیل بی‌اطلاعی یا هرعامل دیگری از این تجهیزات استفاده کنند ولی باید شهرداری از چنین کاری ممانعت به عمل آورد.

ادعا شده که شهرداری بارها به این ساختمان اخطار داده ولی اخطار کافی نیست؛ شهرداری دبیرخانه نیست که فقط نامه‌نگاری کند.

مأمور شهرداری که برای اجرای اخطار به این محل مراجعه کرده، باید توبیخ و مواخذه شود که چرا این ساختمان را پلمپ نکرده است؟

مأمور از طرف شهرداری ناحیه یا منطقه به ساختمان پلاسکو مراجعه می‌کند و پیرو ادعای شهرداری ٧، ١٠، ١٤ و ٣٠ مورد (اعداد مختلفی در این مدت مطرح شده است) اخطار می‌دهد و درمراحل بعد برای پلمپ به ساختمان مراجعه می‌کند، چرا اقدام نکردند؟ چرا مقابل واحد متخلف نیوجرسی قرار ندادند؟

شهرداری نمی‌تواند فرافکنی کند و باید پاسخگو باشد، اصلا نمی‌شود دراین مورد فرافکنی کرد. شورای شهر مصوبه تصویب کرده و شهرداری مکلف است که این مصوبات را اجرا کند. درصورت عملی‌شدن این مصوبات، ساختمان‌های جدیدی که احداث می‌شوند، حتما درطبقات فوقانی سیستم‌های اتوماتیک اعلام و اطفای حریق خواهند داشت، درغیراین صورت با این تجهیزات موجود آتش‌نشانی به هیچ ‌کدام از ساختمان‌ها نمی‌تواند رسیدگی کند.

* رئیس کمیته حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران

- این یادداشت پیش از این در ۳ بهمن ۹۵ در روزنامه شرق منتشر شده است.

۴۷۴۷

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 626430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جعفری A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    0 0
    مامور شهرداری فقط مجوز برخورد با دستفروشان را دارد ولاغیر
  • بی نام A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    12 0
    پس نقش اون گردن کلفتهای شهرداری که با فروشنده های دوره گرد در گیر میشن و تمرین بکس و کاراته انجام می دن ،در اینجا چی می شه؟