رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران،‌ با تاکید بر اینکه پلاسکوهای زیادی در شهر وجود دارد، عنوان کرد: برخی ساختمان‌های شهرداری فاقد استانداردهای ایمنی هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ هنوز کار آواربرداری پلاسکو به پایان نرسیده است. اما پلاسکو زنگ خطر جدی برای بسیاری از ساختمان‌های تهران بود. زنگ خطری که مدیریت شهری به ایمنی ساختمان‌های پایتخت بیشتر توجه کند و فقط به اخطار بسنده نکند.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران درپاسخ به اینکه چرا شهرداری پس از اخطارهایی که به کسبه ساختمان پلاسکو داده بود، اقدام به پلمب این مرکز تجاری و تولیدی نکرد، به خبرآنلاین گفت:‌ صرف اخطار دادن کفایت نمی‌کند که شهرداری تهران ادعا دارد چندین بار اخطار داده است.

او گفت:‌ اگر شهرداری تهران از سال‌های گذشته به این نتیجه رسیده بود که در ساختمان پلاسکو، حداقل استانداردهای ایمنی رعایت نشده و امکان بروز و ظهور حادثه‌ای دلخراش، وجود دارد باید بعد از اخطار، اقدامات قانونی بعدی را انجام می‌داد.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: شهرداری تهران می‌توانست با توجه به تعداد کسبه، به قوه قضاییه گزارشی ارائه داده و این خطرات احتمالی را اعلام کند و در نهایت حکمی دریافت می‌کرد که منجر به بروز چنین اتفاقی نمی‌شد.

سالاری گفت: این روزها بحث‌های زیادی مطرح شده است و این چالش و مشکل، تنها مشکل پلاسکو نیست، ما پلاسکوهای زیادی در شهر تهران داریم؛ صدها ساختمان در شهر تهران وجود دارد که ممکن است ساختمان‌های تجاری، اداری،‌ عمومی و محل رجوع مردم باشد؛ مثل ساختمان‌های نهادهای دولتی و و حتی مجتمع‌های مسکونی گسترده‌ای که در شهر تهران هستند و استانداردهای ایمنی در آنها رعایت نشده و یا ناقص است.

او گفت: قطعا باید در این زمینه اقدام گسترده‌ای انجام داد، شاید این توقع وجود ندارد که شهرداری همه ساختمان‌های ناایمن را از محل ماده 55 تبصره 14 الزامات ایمنی ایجاد کند اما حداقل می‌توانست این مسئله به عنوان یک دغدغه از سوی مسئولان، مردم، کسبه و قوه قضاییه مطرح شود که امروز اینگونه اذهان عمومی اعتمادشان سلب نمی‌شد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: واقعیت این است که در این زمینه جدای از شهرداری که در این حوزه قصور دارد، همه مسئولان، سازمان‌ها و نهادهای کشور و مدیریت شهری نیز مقصر هستند.

سالاری با بیان این نکته که خود مردم هم در این زمینه مقصر هستند، افزود: متاسفانه در کشورمان تهدیدات ناشی از عدم رعایت دستورالعمل ها و استانداردهای ایمنی، به عنوان یک دغدغه جدی برای مردم تلقی نمی‌شود. مغازه‌داری که در محل کار خود مشاهده می‌کند هر آنچه که در محل کار وجود دارد، قابلیت احتراق دارد و هیچگونه لوازم ساده‌ای برای اطفا حریق وجود ندارد، به نوعی مقصر است.

او با اشاره به اینکه رسانه‌ها، دیده‌بان‌های شهری و جامعه باید نهضت الزام رعایت مسائل ایمنی را به عنوان فرهنگ نهادینه کنند، اضافه کرد: فرهنگ بستن کمربند ایمنی که روزی صوری و ظاهری بود، پس از مدتی با فرهنگ سازی و بر اساس آمارهایی که ارائه ‌شد، مردم به این نتیجه رسیدند که به کارگیری کمربند ایمنی می‌تواند از جانشان محافظت کند و الان این قانون رعایت می‌کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با ابراز تاسف از رعایت قوانین ایمن سازی توسط برخی‌ نهادها، گفت: خیلی از نهادها و سازمان‌های عمومی و دولتی در تهران وجود دارند که از ایمنی لازم برخوردار نیستند. حتی ساختمان‌هایی در خود شهرداری وجود دارند که استاندارهای جدی ایمنی را ندارند.

سالاری گفت: مدیریت بحران، پاشنه آشیل جدی کلانشهر تهران است، باید همه در زمینه ایمنی شهر تهران همراهی جدی کنند. تهران در یک بی‌برنامگی و بی‌قاعدگی در دهه‌های گذشته شکل گرفته و عدم رعایت این برنامه‌ها هزینه دارد و نمی‌توان خیلی سریع این بی‌برنامه‌گی‌ها را استاندارد کرد.

او اظهار کرد: قطعا این استانداردسازی یک فرآیندی را می‌طلبد که میزان خسارت کم شود. در پلاسکو مشکل تنها عدم رعایت مسائل ایمنی نبود. به نظر من مشکل اساسی عدم رعایت مقررات ملی ساختمان و عدم داشتن استحکام لازم بود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، گفت:‌ امکان این وجود داشت که تا حدودی آتش در پلاسکو مهار شود اما به یکباره ساختمان به دلیل عدم داشتن ایستایی لازم فروریخت و همه چیز را از دست دادیم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 626481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    0 0
    این همه برج ساخته شده اگر یکی از طبقات بالایش اتش بگیره با توجه با امکانات فعلی اتش نشانی امکان خاموش کردنشان نیست مردم اگر جان و مالشان را دوست دارند نرند تو برج زندگی کنند
  • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    0 0
    لطفا از همین حالا و بادرس گرفتن از این فاجعه تلخ و دردناک،بازرسی از مدارس دولتی که عمدتا دارای ساختمانهای فرسوده و فاقد تجهیزات ایمنی و هشداردهنده آتش و ... هستند را آغاز کنید تا از وقوع حوادث غیر قابل جبران و غیر قابل تحمل جلوگیری شود.این ساختمانها متعلق به بخش خصوصی نیست و اگر حادثه ای پیش بیاید،هیچ سازمانی و نهادی نمی تواند و حق ندارد که فرافکنی کند و حادثه را به گردن مقصری نامعلوم بیندازد...
  • بابا A1 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    0 0
    ساختمان خود شهرداری که بالای پارک شکوفه حوالی میدان شهدا تهران است خودش استحکام لازم رو نداره اونوقت چطور میخواد در حوادث غیر مترقبه بداد مردم برسه یه ساختمان هفت هشت طبقه اونهم با طاق ضربی که معلومه تو زلزله و... سایر موارد به چه حالی خواهد افتاد و همه اینها در حالی است که همه مهندسین اهل فن میدانند که برای اینگونه ساختمانها باید استحکام بیشتری در طراحی و ساخت در نظر گرفته شود و موارد ایمنی رعایت گردد البته این عادت ما شده که بجای پیشگیری فقط بعد حادثه روضه خونی میکنیم .