۰ نفر
۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱

معرفی رسمی مشهدالرضا به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام طی آئین باشکوهی توسط اندیشمندانی از جهان اسلام صورت گرفت. این اقدام در شرایطی که پروژه اسلام ­هراسی با ظهور گروه‌های تکفیری نظیر داعش، طالبان، القاعده و سایر جریان‌های افراطی که در کج فهمی دین و تکیه بر ظواهر شریعت‌گوی سبقت را از همگان ربوده‌اند و با تصویری کاریکاتوری و مشمئزکننده از اسلام، مأموریت خود را با جهل و با تحریک سازمان‌های جاسوسی قدرت‌های بزرگ به‌طور جدی پیگیری می‌نمایند بسیار مهم و مبارک است.

امروز رسالت مهم جمهوری اسلامی در مقابله با جریان‌های اسلام‌ستیز و یا جریان‌هایی که تحت عنوان اسلام و مسلمانی راه انحراف از آئین اصیل پیامبر اسلام را برای مصالح دنیوی و جاه‌طلبانه خود برگزیده‌اند بسیار دشوار است. کشوری که به پشتوانه مکتب اهل بیت می‌تواند اصیل‌ترین برداشت را از اسلام پیامبر(ص) که در ظرف کمتر از ربع قرن دل‌های رمیده و متوحش جزیره‌العرب را مجذوب دین آئین الهی کرد، در دنیا مطرح کند.

لازمه چنین تحول بزرگ فرهنگی این است که با توجه به محوریت امام علی بن موسی الرضا که به عالم آل محمد شهرت دارد تعلیمات ناب این مکتب و تفسیرهای عقلانی ائمه از آئین پیامبر بدون تعصبات خاص تاریخی تبیین و در دستور کار سازمان‌های ذیربط و گروه‌های با انگیزه مردمی قرار گیرد.

عصر ولایت عهدی امام رضا(ع)، که اعتراف ضمنی و مکارانه بنی‌عباس به حقانیت خاندان پیامبر در تفسیر و تبیین و هدایت فکری و عملی جامعه اسلامی بود، فرصتی فراهم آورد که امام رضا(ع) آئین پیامبر را پس از گذشت سالیان متمادی در ایران زنده کند، آنچه از منش و روش آن امام همام باقی ماند، معارف توحیدی، حلم و بردباری، گذشت و مدارا، تلاش برای فهم صحیح دین خدا، و ده‌ها میراث گرانقدر معنوی و علمی است که باید مدنظر دست‌اندرکاران خیراندیش این حرکت مهم فرهنگی قرار گیرد.

آنچه امروز برای جا افتادن عملی مشهدالرضا به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام باید مورد توجه جدی همه مبلغان و اندیشمندان و عالمان حوزه‌های علمیه و دانشگاهی قرار گیرد نگاهی متفاوت و جهت دهنده به کل تلاش‌های فکری جمهوری اسلامی ایران است. مشهدالرضا باید مبلغ و مروج کرسی‌های آزاداندیشی باشد که در سایه آن حلاوت اسلام بر دل‌ها نشیند و تصویری زیبا و عقلانی از اسلام ناب محمدی در دنیا مطرح گردد. همچنان که در عهد امام رضا طوس محل تلاقی رایج‌ترین اندیشه‌ها و پاسخگویی عقلانی امام رضا به همه مشکلات دینی بوده است.

بدیهی است صداهایی که از این به بعد از مشهدالرضا به گوش دنیا می‌رسد ندا و تصویری از این پایتخت فرهنگی جهان اسلام محسوب می‌شود و طبیعی است که تریبون‌داران خیرخواه و دلسوز نظام جمهوری اسلامی در همه ابعاد باید توجه عمیق به نقش اثرگذار این تریبون ها در معرفی اسلام متفاوت ایران با آنچه در دنیا موجودیت و هویت فرهنگی اسلام را تحت عنوان نگاه‌های وهابیگری و داعشی هدف قرار داده است باید داشته باشند. انتخاب پایتخت فرهنگی شهر امام رضا برای جهان اسلام از سوی جمهوری اسلامی مبیّن نگاهی نو در مواجهه با پدیده اسلام‌هراسی است که مدتی است دنیا را تحت تأثیر قرار داده است و هرجا تروریست‌ها ظاهر شده‌اند عکس‌العمل‌های نفرت‌انگیزی را متوجه مسلمانان ساخته‌اند.

نگاه رحمانی امام رضا (ع) باید در این شهر آنچنان با قوت ظاهر شود که هر زائر و توریستی تفاوت‌های رفتاری مردم و مسئولان این شهر را با سایر شهرها و کشورها به وضوح تشخیص دهند. شهر امام رضا (ع) شهر گفتگوهای علمی و دینی و شهر مهربانی و اخلاق‌ مداری باید باشد تا در سال آینده وقتی اندیشمندان در سالگرد این حرکت بزرگ فرهنگی دور هم اجتماع می‌کنند تصویری قابل قبول از یک‌سال تلاش و مجاهدت علمی و فرهنگی را در نشر حقایق دین مبین اسلام بتوانند ارائه دهند.

نهادهای مذهبی، فرهنگی و علمی شهری که به یمن وجود امام مهربانی‌ها حضرت رضا علیه آلاف التحیه و الثناء قرار است قطب فرهنگی جهان اسلام باشد مسئولیت ‌های خطیری را در این زمینه برعهده دارند و همه نیروهای وفادار به اسلام ناب محمدی و آموزه‌‌های اصیل مکتب رضوی می‌توانند فضایی را فراهم کنند که از مشهدالرضا جز سخن و گفتار رحمانی پیامبر و اخلاق محمدی(ص) صادر نشود و حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها تلاش مستمر و سختی را در جهت مقابله با تفکرات تکفیری و نگاه‌‌های صلبی و سلبی آغاز کنند. امروز که با رهنمودهای رهبری معظم انقلاب اسلامی و همت والای دولت جمهوری اسلامی پروژه ایران‌‌هراسی در معرض فروپاشی قرار گرفته و توهم ناجوانمردانه آمریکا حول محور هسته ای عزم و اتحاد کشورهای قدرتمند خود را از دست داده و همه اذعان دارند ایران نه تنها با اسلام تروریست‌ ها نسبتی ندارد بلکه حاضر است در کنار ملت های مختلف با تروریسم و ظلم و جنایت از هر قماشی بجنگد فرصتی تاریخی برای تبیین اسلام ناب محمدی که امام راحل آغازگر آن بود فراهم آمده است. دل های فراوانی از مردم جهان آماده شنیدن حقایق دین اسلام خارج از شانتاژهای تبلیغاتی غربی و صهیونیستی و نگاه های متحجّرانه است.

و این فرصتی است که می توان سالیانه راه را برای صدها هزار توریست برای مشاهده نحوه سلوک و مدارا و اخلاق و مدنیت فرا گشود.

 اما ای کاش در کنار این نهضت عظیم فرهنگی تهذیب و تربیت ناب رضوی را از مشهد مقدس شروع کرد و با آماده سازی ساختارهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، اخلاقی، فضای لازم را برای تحقق یک شهر نمونه مذهبی بنا نهاد. شهری که مذهب و مکتب در آن به صورت منظومه دیده شود و اسلام با تمام جامعیتش درک شود و بتواند در چهره عمومی این شهر خود را نشان دهد و میلیون‌ها دل مجذوب مسلمانان و حتی توریست‌ هایی که سالیانه از مشهد مقدس دیدن می‌کنند در فضایی معنوی و سرشار از اخلاق و مدنیت قرار دهد و این امر مستلزم تلاش وسیعی است که همه برنامه ها همسو و هماهنگ پیش رود و مدلی از مدنیت اسلام را که جمهوری اسلامی در پی تحقق آن برای اتصال به حکومت جهانی مهدی موعود عج است در معرض دید همگان قرار دهد.

مشهد با همه جاذبه های معنوی و طبیعی اش به خصوص وجود بارگاه امام هشتم  همواره برای ایرانیان منبع امید و فیض الهی محسوب می‌‌شود، امروز این تلاش مهم فکری و فرهنگی اگر موفق شود و عزم های استوار در تحقق آن بکوشند و مردم را در صحنه بیاورند حتماً مشهد این جایگاه را در جهان اسلام به برکت عالم آل محمد و پیروانش خواهد یافت اما توفیق در این کار امری سهل و ممتنع است که برنامه‌ریزی اصولی و دقیقی را می‌طلبد و به سیاستگذاری یکپارچه‌ای در مدیریت فرهنگی آن نیازمند می‌باشد.

* معاون سیاسی استانداری تهران

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 633699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =