نحوه محاسبه بیمه و تحویل آن به شعب سازمان تامین اجتماعی توسط کارفرما چگونه است؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، موضوع پرداخت حق بیمه در کارگاههای مشمول قانون کار و تامین اجتماعی و نحوه محاسبه و تادیه آن به شعب سازمان تامین اجتماعی بارها توسط کاربران در صفحه مشکلات مردم مطرح شده است.

در این باره روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی توضیحاتی ارایه کرده است:
از آنجا که پرداخت حق بیمه به لحاظ برخورداری کارگران از خدمات تامین اجتماعی به معاش و سلامت بیمه شدگان و خانواده های آنها باز می گردد، لازم است در اجرای دقیق آن، دقت و جدیت لازم مبذول شود.نکاتی که در این زمینه مهم هستند عبارتند از:

1- گزارش بازرسین کارگاه
بر اساس ماده (47) قانون تامین اجتماعی شعب سازمان تامین اجتماعی جهت اطلاع و تهیه گزارش از وجود کارکنان و فعل و انفعالات نیروی انسانی در کارگاه بازرسانی را به کارگاهها اعزام می کنند. گزارشات تهیه شده توسط بازرسین برای تعیین تعداد کارکنان و محاسبه حق بیمه تا تاریخ گزارش بعدی معتبر بوده و ملاک محاسبه حق بیمه قرار می گیرد. کارفرمایان لازم است به حضور بازرسان سازمان در کارگاه خود توجه کافی کنند و از اعلام اطلاعات کاری و افراد شاغل به صورت واقعی دریغ نکنند. زیرا در صورت عدم توجه با ارائه اطلاعات واقعی اول از همه خود کارفرمایان را متضرر خواهد ساخت.

در صورتی که بیمه شده در اولین گزارش بازرسی مدعی داشتن سابقه قبلی در همان کارگاه باشد حداکثر تا یکسال قبل از تاریخ بازرسی قابل محاسبه خواهد بود.

بر اساس دستورالعمل مربوط به بازرسي انجام عمل بازرسی از کارگاهها برای حداقل«3» بار در سال پیش بینی شده است و بازرس موظف است مشخصات بيمه‌شدگان را به صورت دقيق، ثبت و يادداشت کند.

اگر در كارگاهی رابطه‌كارگری و كارفرمايی، اشتغال در كارگاه و دريافت حقوق و مزايا مشاهده شود، بازرس می‌تواند مطابقت بازرسي با ليست را اعلام كند. ولی اگر ليست با بازرسی مطابقت نداشت از تاريخ عدم مطابقت، كارفرما بايد به شعبه تأمين اجتماعی مراجعه و درخصوص رفع مشكل اقدام كند وگرنه هر ليستی كه پس از عدم مطابقت به شعبه ارسال شود، ليست غيرواقع محسوب می‌شود.
در مورد بازرسی موارد زیر قابل ذکر است:

- بازرسان کارگاهها موظف هستند گزارش بازرسی را در کارگاه تنظیم و حتی الامکان امضای کارگرانی را که اسامی آنان در گزارش بازرسی درج شده است، اخذ کنند و همچنین گزارش بازرسی را به امضای کارفرما یا نماینده کارفرما برسانند و اگر هر یک از آنها از امضا خودداری کند، مراتب را در گزارش بازرسی درج کنند.

- عدم امضای گزارش بازرسی توسط کارکنان و کارفرمایان یا نمایندگان آنها، به هیچ وجه از اعتبار گزارش بازرس نمی کاهد.

- گزارش بازرسان به منزله گزارش ضابطین دادگستری تلقی می شود، بنابراین برخورد و رفتار مناسب کارفرمایان با بازرسین و ارائه اطلاعات درخواستی به آنها از الزامات قانونی به شمار می رود.

- بازرسان سازمان پس از تنظیم گزارش بازرسی باید نسخه دوم گزارش را به کارفرما تحویل دهند و درصورت حضور نداشتن کارفرما در کارگاه به نماینده و یا یکی از افراد حاضر در کارگاه تحویل دهند.

2- گزارش بازرسین دفاتر قانونی:
سازمان می تواند جهت تعیین حق بیمه کارکنان شرکت ها و کارخانجات، دفاتر را مورد بازرسی قراردهد و کارفرما موظف است با بازرسین سازمان همکاری کرده و دفاتر را در اختیار وی قرار دهد.

طبق قانون تمام شركتهایی كه تحت پوشش تامين اجتماعی قرار دارند بايد آمادگی حسابرسی توسط حسابرسان تامين اجتماعی را داشته باشند. برای اين رسيدگی زمان خاصی وجود ندارد وبنا به تشخيص شعبه تامين اجتماعی ويا در موارد خاص مانند صدور مفاصاحساب بنا به تقاضای واحد بيمه پرداز انجام خواهد شد. در واقع حسابرسی پايان دوره، به تمام اختلافات بين واحد بيمه پردازو واحد درآمد تامين اجتماعی پایان می دهد. با انجام حسابرسی بيمه ای، از سال مورد نظر و با پرداخت بدهی اعلام شده از بابت حسابرسي بيمه ای سال مربوطه، تمام بدهی های برآوردی قبلی حذف وتا پايان سال واحد بيمه پرداز فاقد بدهی به تامين اجتماعی خواهدبود.

چنانچه بدهی اعلام شده به کارفرما به استناد گزارش بازرسی از دفاتر قانونی شرکت باشد کارفرما می تواند در صورت اعتراض به بدهی اعلام شده، قبل از طرح اعتراض در هیئت های بدوی و تشخیص مطالبات، یک نسخه از گزا رش بازرسی از دفاتر قانونی را کتباً و به هزینه خود درخواست کند.

46232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 640998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =