اظهارات‌نوبخت درباره دوتابعیتی‌ها، اسکار فرهادی و بودجه۹۶

سخنگوی دولت بودجه عمرانی چهارسال گذشته را بیشتر از بودجه جاری دولت دانست و در دفاع از هزینه کرد بودجه جاری گفت: این بودجه در بخش سلامت، امنیت، رفاه اجتماعی و آموزش مصرف شده است.

به گزارش خبرآنلاین، محمدباقر نوبخت در نشست خبری این هفته خود با تشریح عملکرد بودجه دولت طی چهار سال گذشته گفت:برخی می‌گویند بودجه دولت طی سال‌های ۹۲ تا ۹۶ خیلی افزایش یافته است؛ حال باید دید تأکید و مصارف بودجه چطور تغییر کرده است.

*قانون بودجه سال ۹۲ منابع عمومی را ۲۱۰ هزار میلیارد تومان تصویب کرده بود که این رقم در سال ۹۵ به ۲۹۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت و مجلس نیز ۳۰۰۰ میلیارد تومان دیگر بر آن افزود و در نهایت افزایش ۴۰ درصدی بودجه را شاهد بودیم که اگر در طول این سال‌ها متوسط تورم را ۱۰ درصد در نظر بگیریم، سالانه کمتر از ۱۰ درصد بودجه دولت افزایش یافته است که حتی از نرخ تورم نیز پایین‌تر است.

*نفت در بودجه سال ۹۲ حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان در درآمدها سهم داشت که سال جاری این مبلغ به ۶۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسید که معادل ارزی آن ۲۳ میلیارد تومان است. بنابراین افزایش درآمدهای نفتی طی این چهار سال تنها ۱۳ درصد بوده است و مابقی درآمدها ناشی از انتشار اوراق و مالیات است که این درآمدها ۱۶۲ درصد افزایش یافته است.

*بنابراین در ترکیب درآمدها، نفت کمترین سطح را داشته است و مالیات و گمرک نیز بیشترین سهم را از منابع درآمدی دولت به خود اختصاص داده است.

*{با اشاره به عملکرد بودجه ای دولت از سال ۹۲ تا ۹۶} در سال ۹۲ بودجه ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی تصویب شده بود که این بودجه در سال ۹۵، ۴۰ درصد افزایش یافت و به ۲۹۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسید. بنابراین اگر متوسط تورم را سالانه ۱۰ درصد در نظر بگیریم (که البته تورم بیشتر از ۱۰ درصد بوده است) سالی کمتر از ۱۰ درصد بودجه دولت افزایش یافته است.

*{با اشاره به مقایسه رشد مصارف عمومی بودجه از سال ۹۲ نسبت به سال ۹۵} منابع بودجه دولت عمدتا معطوف به درآمدها و اوراق مالی بود و کمتر به نفت متکی بود.

*هزینه های جاری دولت ۵۹ درصد، هزینه های عمرانی ۶۷ درصد و تملک دارایی های مالی ۸۲ درصد در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۲ افزایش داشته است.

*رفاه اجتماعی که شامل کمیته امداد، بهزیستی، حقوق بازنشستگان و ایثارگران است ۶۶ درصد افزایش یافته، در آموزش و پژوهش ۸۲ درصد، در دفاعی و امنیتی ۸۶ درصد و در بهداشت و سلامت ۷۵ درصد رشد داشته ایم بنابراین هزینه های جاری دولت در امنیت و سلامت رشد بیشتری داشته است.

*{درباره عملکرد بودجه‌ای دولت در این چهار سال (از ۹۲ تا ۹۶)} بودجه دولت در حوزه رفاه اجتماعی از سال ۹۲ نسبت به سال ۹۶، ۹۳ درصد رشد داشته، همچنین در آموزش و پرورش ۱۱۶ درصد، دفاع و امنیت ۱۲۸ درصد و در حوزه سلامت ۴۶ درصد رشد داشته‌ایم.

*{درباره چالش‌های عمده بودجه کشور} یکی از چالش‌های ما سازمان بزرگ اداری کشور است که با تورم نیروی انسانی روبه رو است و قانون نیز ما را موظف کرده که حقوق کارمندان دولت را هر سال افزایش دهیم.

* چالش دیگر تعهدات ناشی از پرداخت یارانه‌ها و خریدهای تضمینی است انبوه طرح‌های عمرانی ناتمام نیز از دیگر چالش‌های بودجه‌ای دولت است.

*{درباره راه‌های برون‌رفت از این چالش‌ها} دولت برای چابک‌سازی نیروی انسانی، حدود ۵ هزار نفر از نیروهایش را کاسته است.

* ما می‌توانستیم ۵۰۰ هزار نفر را جذب کنیم و دولت بعدی حقوقش را بپردازد اما این دولت مقاومت کرد.

*{درباره عملکرد دولت در رونق تولید در بودجه ۹۵} تا ۳۰ اسفند ماه سال جاری تعداد بنگاه‌های معرفی شده که بانک‌ها برای فرآیند رونق، ۳۷.۲ درصد بوده است و درصد تحقق بنگاه‌های پرداخت شده در فرآیند رونق نسبت به تعداد ۷۵۰۰ بنگاه هدفگذاری شده، ۱۶۱.۹ درصد بوده است.

*{در مورد درآمدهای دولت ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها}گفته می‌شود که دولت ۸۰ هزار میلیارد تومان درآمد دارد و این درآمد را به خزانه نیز وارد نمی‌کند.

* آنچه که از فروش بنزین، نفت و گازوئیل حاصل می‌شود، درآمد شرکت پالایش و پخش و شرکت گاز است و تنها درآمد خالص آن در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار می‌گیرد.

*در راستای اجرای سیاست‌های کلی نظام اداری، کوچک‌سازی و چابک‌سازی با استفاده از همکاری بخش غیردولتی و خرید خدمت، در دستور کار دولت قرار گرفت.

*همچنین باید ساختار پرداخت‌های یارانه‌های نقدی و خریدهای تضمینی از طریق بورس اصلاح شود. واگذاری طرح‌های عمرانی در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم راهکار سوم برای برون‌رفت از مشکلات است.

*{درباره پروژه‌های عمرانی تحقق یافته در این دولت}از ابتدای امسال تاکنون توانسته‌ایم ۲۵۲۹ پروژه ملی را با ارزش ۱۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از طریق واگذاری فعال کنیم. همچنین تعداد بنگاه‌های صنعتی و تولیدی که برای اخذ وام هدفگذاری شده‌اند، حدود ۱۶۲ درصد تحقق یافته‌اند که این میزان بیش از انتظار بوده است.

*{در مورد افزایش حقوق کارگران}ما تکلیف قانونی داریم که متناسب با نرخ تورم، حقوق و دستمزدها را افزایش دهیم.

* امسال نرخ تورم به ۸.۷ درصد رسیده ولی ما ۱۲ درصد حقوق‌ها را افزایش دادیم؛ البته برخی نیز می‌گویند در سال‌های ۸۸ و ۸۹ افزایش حقوق‌ها متناسب با تورم نبود، اما نباید مسائل دولت‌های گذشته را با شرایط فعلی جبران کنیم.

*مجلس به ارقام سوخت در بودجه چیزی اضافه نکرد و دولت نیز فعلاً تصمیمی برای افزایش قیمت ندارد؛ هر چند این بحث‌ها در موعد آئین‌نامه اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه سالانه قابل طرح مجدد است.

*{در مورد افزایش نرخ دارو} این موضوع با سیاست‌های دولت مغایر است.

* باید به جای دادن یارانه به داروهای خارجی، به تولید داروهای داخلی اعتبار دهیم.

*{در مورد نحوه واگذاری اوراق مالی}این واگذاری ۳۸ میلیارد و ۶۰۰ هزار تومان است که در سال ۹۶ به ۴۴ هزار میلیارد تومان می‌رسد؛ یعنی ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت.

*سیاست‌های دولت در استفاده از اوراق مالی در تبصره ۵ بودجه منعکس است، از این مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های دولتی اجازه فروش اوراق مالی داده می‌شود که از بازار، سرمایه دریافت کنند. ۵۰۰۰ میلیارد تومان نیز دولت می‌تواند به تضمین خود برای طرح‌های عمرانی، اوراق مالی بفروشد، شهرداری‌ها هم معادل همین میزان می‌توانند برای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جذب کنند.

*در اصلاحیه قانون بودجه ۹۵، پرداخت مطالبات پیمانکاران و صدا و سیما گنجانده شده بود که ۱۰۰ درصد اعتبارات صدا و سیما هر سال پرداخت می‌شود.

*{در مورد انتخاب علی جنتی به عنوان رئیس ستاد انتخابات حزب اعتدال و توسعه } حزب در مورد اقداماتش اطلاع‌رسانی می‌کند و هرگاه آقای روحانی برای حضور در انتخابات به جمع‌بندی رسید، اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

*{در مورد میزان نرخ دلار و نفت در بودجه ۹۶} دلار ۳۳۰۰ تومان و قیمت هر بشکه نفت هم بین ۵۰ تا ۵۵ دلار تعیین شده است. الان نرخ دلار ۳۷۰۰ تا ۳۸۰۰ تومان است که ظرفیت دارد باز هم کاهش یابد.

*{در مورد افزایش قیمت کالاها در آستانه شب عید پرسید} معمولاً در شب عید نوسانات قیمتی پیش می‌آید که همکاران ما در سازمان تعزیرات، برنامه‌های منسجمی برای اعمال نظارت و کنترل قیمت‌ها دارند.

*درباره عربستان موضع ما روشن است، سیاست‌های ایران فعالانه است و نه منفعل؛ ما دست پر و نفوذ منطقه‌ای بالا داریم.

* عربستان در مظان کمک به داعش و گروه‌های تروریستی است، عربستان باید از خودش دفاع کند که با پول و اسلحه این کشور، تروریست‌ها تقویت نمی‌شوند.

*در یمن هم بازنده اصلی عربستان است، لذا اگر از سوی این کشور لفظ تندی می‌بینیم، فرار به جلو است.

*{درباره سفر رئیس‌جمهور به پاکستان}این سفر برای گسترش روابط دوجانبه است ولی ممکن است برخی موضوعات از سوی طرف مقابل بیان شود که قابل پیش‌بینی نیست.

*{در مورد جایزه اسکار اصغر فرهادی}امسال عدم حضور ایشان در آمریکا با موضع منطقی و ملی همراه بود و بیش از گذشته موضع این هنرمند را تقدیر می‌کنیم و برای ایشان آرزوی موفقیت داریم.

*{درباره دوتابعیتی‌ها و اختلاف بین وزارت اطلاعات و دادستان کل کشور} مهمترین مرجع تشخیص درباره دوتابعیتی‌ها، وزارت اطلاعات است و وقتی که وزیر اطلاعات می‌گوید دوتابعیتی در دولت نداریم، قطعاً این سخن جای دفاع دارد.

*{در مورد بودجه بخش سلامت}ما علاوه بر اعتبارات هزینه‌ای، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و ردیف‌های متفرقه هم داریم و در سلامت، این رقم بیش از ۱۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است.

*{درباره اختلاف بین دو وزارتخانه بهداشت و رفاه و اجتماعی} بیشتر این اختلافات مربوط به سازمان تأمین اجتماعی است. بیمه‌شدگان این سازمان به بیمارستان‌های وزارت بهداشت و درمان مراجعه می‌کنند و قرار است پول درمان آنها را بیمه تأمین اجتماعی بدهد.

*عدد بدهی تأمین اجتماعی به وزارت بهداشت تا انتهای بهمن ماه حدود چهار هزار میلیارد تومان است، مسئولیت حل اختلاف دو وزیر بر عهده سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت و برای آنکه این سازمان بتواند بدهی‌های خود را بپردازد، توافق شد تا پایان این ماه بیش از دو هزار میلیارد تومان از بدهی تأمین اجتماعی به بیمارستان‌های علوم پزشکی پرداخت شود؛ لذا اعتبارات بسیار دیگری به نظام بهداشت و درمان از طریق بودجه‌های دیگر وارد می‌شود.

* دولت در پایان سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل گزارش مبسوطی خدمت رهبر انقلاب خواهد داد، تعطیلی ۳۰ اسفند نیز قطعی نیست.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 641085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =