۰ نفر
۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۵

سنت کهن عیدی دادن و عیدی گرفتن با مناسک و مراسم عید نوروز همراه است.

عیدی دادن شکل های مختلف و متفاوتی دارد. گاهی یک کارت تبریک، گاهی تقویم و سررسید، گاهی هم یک هدیه نقدی و غیر نقدی و گاهی یک شاخه گل و عطر است که همه این هدایا نشان از احساس محبت و سرشار از طراوت و زیبایی است.
در سال های اخیر برای بیان زیبایی ها و دوست داشتن از فضای کتاب برای عیدی دادن استفاده می کنند. باید به همه ایرانیان از ایام کهن تا امروز برای این نوآوری ها آفرین گفت چرا که حرکتی نیکو و ارزشمند است.

ناشران کشور ما از جایگاه فرهنگی مناسبی در بین همه گروه های فرهنگی برخوردار هستند. به طوری که در هفته کتاب شاهد فعالیت ها و اقدامات شایسته ای از آنها بودیم و مجموعه فعالیت های آنها مردم را به حضور در کتابفروشی ها ترغیب کرد.

«عیدانه کتاب» طرحی است که کتاب را قالب عیدی در اختیار دوستداران و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی قرار می دهد. هر چند این طرح در گذشته به صورت فردی، موردی و ساختارمند هم سابقه داشت. مرحوم احمد بورقانی، معاون اسبق امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله کسانی بود که به افراد مختلف متناسب با سن، سواد و جنسیت کتاب را به عنوان عیدانه هدیه می داد.

کتاب هایی که به عنوان عیدی می گیریم برای همیشه به یادگار می ماند و در هر شرایط قابل استفاده هستند اما سررسید ها زمان محدودی دارند و بعد از گذشت زمان کارایی خود را از دست می دهند.
باید از دست اندرکاران این طرح قدردانی و سپاسگزاری کرد که در پی نهادینه کردن فرهنگ کتاب عیدی دادن هستند. قطعا عیدانه کتاب جای خود را در بین هدیه های دیگری که به مناسبت عید نوروز به هم می دهیم باز می کند و شاهد حضور پر شور مردم در کتابفروشی ها خواهیم بود.

برای تهیه کتاب به کتابفروشی های محله خودشان مراجعه کنند. این کتابفروشی ها می توانند مغازه های خود را با گل و ریحان نوروزی آراسته کنند تا به این شیوه خیر مقدمی مضاعف به مراجعه کنندگان و دوستداران کتاب بگویند.
در آینده نزدیک طرح عیدانه کتاب در کنار سایر عیدی ها از ارزش و اعتبار برخوردار خواهد شد. امیدوارم هر سال افق پیش روی مردم فرهنگ دوست ایران گشوده شود و ما شاهد استقبال مردم، ناشران و نویسندگان از طرح عیدانه کتاب باشیم.

بیاییم دید و بازدید ایام عید را در کتابفروشی ها انجام دهیم چرا که با این کار یک دیدار فرهنگی بین مردم، مترجمان، نویسندگان و.... در فضای صمیمی کتاب و کتابخانه انجام می شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 648615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =