زمین شد شش و آسمان گشت هشت!

فردوسی، در بخش پادشاهی کیقباد ، صحنه‌ی رزم سپاه رستم و سپاهیان افراسیاب را چنین وصف می‌کند: ز گَردِ سواران در آن پهن‌دشت / زمین شش شد و آسمان گشت هشت. یعنی بر اثر تاخت‌وتاز اسبان و اسب‌سواران، از هفت طبقه‌ی زمین یک طبقه به هوا خاست و بر هفت آسمان یکی افزوده گشت! حکایت امروزِ سرزمین ما است... .

خاک این سرزمین که گهواره‌ی هزاران ساله‌ی تمدن‌مان و بستر حیاتِ گونه‌گون و شگفت‌آور این گوشه از کره‌ی زمین بوده، با مدیریت نابخردانه‌ی منابع آب، با گسیل داشتن میلیون‌ها دام به مراتعی که تا مرز نابودی چرا شده‌اند، با ساخت‌وسازهای بی‌ملاحظه، و با معدن‌کاری بی‌رحمانه، به هوا رفته است. خاکی را که برایمان برکت می‌آورد، چنان فرسوده ساخته‌ایم که در بسیاری از روزهای سال به شکل ریزگردهای خفقان‌آور از زمین به هوا می‌رود و راه نفس‌مان را تنگ می‌کند.

زمینی را که به گفته‌ی سعدی مهدِ پرورنده‌ای بود و فرّاش باد صبا و دایه‌ی ابر بهاری بر آن فرش زمردینی از گیاهان می‌گسترد، امروزه به پلشتی‌های بی‌شمار آلوده‌ایم. اینک آیا با برگزاری آیین‌های روز زمین، روز خاک، روز آب، روز محیط زیست، و مانند این‌ها می‌توانیم آن سرزندگی گذشته را به این زمین بازگردانیم؟! آیا مدیران کشورها و شهرها و بخش‌های کوچک‌تر که گاه با شور و شوق در مراسم مربوط به این مناسبت‌ها شرکت می‌کنند و سخن‌های خوشایند بر زبان می‌رانند، حاضر به اعتراف به اشتباه‌های مدیریتی خود می‌شوند؟!

شاید نامتعارف به نظر آید، اما چنین روزهایی می‌تواند مجالی باشد که یادآور شویم در بسیاری زمینه‌ها بهترین کار برای مدیران، دست نزدن به کار است! مثلاً شاید بهتر باشد که برای اصلاح وضع پوشش گیاهی زمین، به جای نهال‌کاری و اجرای پروژه‌های مرتع‌داری، از اجرای طرح‌های موسوم به «جنگل‌داری» که در واقع بریدن و بردن درختان صدها ساله است، و از ساخت‌وساز در کوه‌ها با عنوان «گابیون‌بندی» خودداری کنند. یا به جای هزینه کردن‌های سنگین برای رساندن آب به صدها کیلومتر دورتر، کاری نکنند و بگذارند که آب در مسیر طبیعی خود پیش برود و آبادانی را ارزانی پایین‌دست کند.

در سمت مردم، می‌توان گفت که بیشتر لازم است آستین بالا زد و کاری کرد: مشارکت در کنش‌های اجتماعی برای حفظ زمین، مطالبه‌ی حقوق محیط زیستی، پاک‌سازی گوشه و کنار طبیعت یا کوچه و خیابان‌ها، تهیه‌ی عکس و گزارش از مشکلات محیط زیستی، انتقاد و ارایه‌ی راه حل، تفکیک پسماند در خانه و محل کار، و مانند این‌ها که نیاز به وقت گذاشتن، تلاش، و کنار گذاشتن بی‌اعتنایی است.

روز زمین را گرامی می‌داریم و خواهیم کوشید که در همه‌ی روزها به زمین بیاندیشیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 657531

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۳
    3 0
    من خيلي دلم واسه زمين نميسوزه اين انسانه كه بايد حواسشو جمع كنه اگه بيشتر از اين پاشو از گليمش دراز كنه طبيعت پاكش ميكنه جاش يه موجود ديگه ميذاره انسان از ديد طبيعت يه موجوده در حد بقيه موجودات فقط زيادي خودشو جدي گرفته لازم باشه طبيعت خودش اي موجود گستاخ و سر عقل مياره