دومین مناظره انتخاباتی خبرگزاری خبرآنلاین با حضور سخنگوی جامعه روحانیت مبارز و یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در دفتر حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم در حال برگزاری است.

به گزارش خبرآنلاین، در اين مناظره که در دفتر حجت الاسلام مصباحي مقدم در دانشگاه امام صادق برگزارشد، موضوع مناظره شب گذشته نامزدهاي دوازدهمين انتخابات رياست جمهوري عنوان شد.

در ادامه این مناظره حجت‌الاسلام ‌مصباحی‌مقدم و ابراهیم اصغرزاده به این سوال خبرنگار خبرآنلاین که" آیا انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم دوگانه اصولگرا-اصلاح طلب است؟ اگر چنین است هر دو با تمام محتوای ایدئولوژیک وارد عرصه شدند؟" پاسخ دادند

مصباحی مقدم گفت: چنین تقابلی نمی تواند به وجود بیاید چون نه روحانی مدعی است اصلاح طلبان را نمایندگی می کند بلکه معتقد است از سمت اصولگرایان هم حمایت می شود و هم قالیباف و رئیسی خود را نامزد تام و تمام اصولگرایان تلقی نمی کنند.

اصغرزاده هم عنوان کرد: خاصیت انتخابات ایران این است که بالاخره قطبی می شود. اما آن قطبیتی که در موضوع سئوال است فکر نمی کنم اتفاق بیفتد. چون مباحث مناظره ها به منشأ تشکیل جناح ها کشیده نمی شود. اما اگر اصولگرایان بگویند نامزدهای ما نماینده کل حکومت است؟ آن وقت دوقطبی بین نماینده کل حکومت و نماینده مقابل به وجود می آید. سال 76 آیت الله مهدوی کنی گفت آقای ناطق نوری نماینده رهبری است و این تصور در جامعه به وجود آمد که آقای خاتمی در مقابلش است. در لایه های مختلف مردم آبستن این است که به سمت دو قطبی برود که وقتی نظر حکومت ایکس است من به ایگرگ رأی می دهد. این دو قطبی به صلاح نیست. چون بنا نیست کسی در انتخابات ریاست جمهوری بیاید که مقابل پایه های حکومت قرار بگیرد. مردم باید احساس کنند کسی که انتخاب می کنند در خیلی حوزه ها می تواند تغییراتی را ایجاد کند. بنابراین باید بین نامزدها مرز شفافی وجود دارد. اگر انتخابات باور پذیر شد و مردم ببینند با رأی دادن و ندادن می توانند تأثیرگذار باشند آن وقت ما به نتیجه رسیدیم. متأسفانه امکان دارد آرام کردن فضای انتخابات و دور شدن از آن دوقطبی، مردم بگویند انتخابات فرمالیته است. که این برای دموکراسی ما خوب نیست.

مصباحی مقدم در پاسخ به اصغرزاده گفت: بسیار بعید می دانم انتخابات این دوره دوقطبی اصولگرا-اصلاح طلب و نه دوقطبی حکومت-غیرحکومت شود. البته فکر نمی کنم آیت الله مهدوی کنی چنین حرفی زده باشد که به صراحت بگویند فلانی کاندیدای رهبری است. آیت الله مهدوی می گفتند ما باید اشارات رهبری را دنبال کنیم ولی بعید می دانم صریح چنین سخنی گفته باشند. رهبر انقلاب این دوره فرمودند نه تأیید و نه رد می کند و خانواده ام نیز نمی دانند من به چه کسی رأی می دهم. این جلوی دوقطبی حاکمیت-غیرحاکمیت را می گیرد. آقای رئیسی هوشمند وارد شد دور اول مجمع جمنا گفت من کاندیدا نیستم. پیشنهاد از درون آن مجموعه انجام شد. بعد وقتی دید گفت من کاندیدای مردم هستم نه حاکمیت. آقای روحانی نیز موقعیتش مقابله با حاکمیت نیست. او 20 سال نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی بود او از کسانی است که از آغاز پیروزی انقلاب در کنار شهید بهشتی، مطهری و بزرگان انقلاب بودند.

2921

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 659645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =