سلیمی‌نمین:روحانی وعده‌‌پوپولیستی داد/ ناصری:نه! قالیباف بود

مناظره عباس سلیمی نمین و عبدالله ناصری با موضوع آرایش صحنه انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و دو طرف از دیدگاه‌های گفتمانی-انتخاباتی جناح خود دفاع کردند و به نقد دیدگاه‌های گفتمانی-انتخاباتی جناح رقیب پرداختند.

امید کرمانی‌ها-لیلا شریف: وعده‌های پوپولیستی، تلاش برای دو قطبی کردن انتخابات، جایگزین های احمدی نژاد در انتخابات و ...از جمله مباحثی بود که عباس سلیمی نمین فعال سیاسی و روزنامه نگار اصولگرا و عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب و روزنامه نگار در کافه خبر خبرگزاری خبرآنلاین برگزار شد.

سلیمی نمین که با کمی تأخیر در کافه خبر حاضر شد، از همان ابتدا به شوخی و خنده گفتگویش را با ناصری آغاز کرد، هرچند با گذشت زمان از شروع مناظره، این تعامل گرم با خنده، با انتقادهای جدی به کاندیداهای مورد قبول دو طرف همراه شد.

سلیمی نمین که به نظر می رسد طرفدار قالیباف باشد، از تلاش رئیس دولت یازدهم  برای ایجاد فضای دو قطبی انتقاد کرد، نکته ای که ناصری به عنوان حامی روحانی، به سرعت در مخالفت با آن سخن گفت و قالیباف را عامل اصلی ایجاد دو قطبی در انتخابات پیشرو دانست. او گفت:« آقای قالیباف بود، جامعه 4 درصد و 96 درصد را که گفت؟ من قبول دارم که بیشتر منابع بانکی دست عده خاصی است، اما اینکه شما بخواهید جامعه را در هنگام انتخابات به 96 درصد و 4 درصد تبدیل کنید، این یعنی شما جامعه را دو قطبی کردید، آقای روحانی پاسخ آن را داد، ایشان به این سمت در مناظره اول نرفت که بخواهد جامعه را به سمت دو قطبی تحریک کند.»

در میان مناظره بحث در مورد مناظره‌های انتخاباتی به جایی کشید که ناصری از سلیمی نمین درخواست کرد تا باردیگر مناظره‌های انتخاباتی را نگاه کند تا متوجه شود، چه کسی در بحث دو قطبی کردن جامعه فرمان را به دست گرفت.

این تفاوت نظرها در ادامه مناظره، نه تنها کمرنگ نشد بلکه زمانی که بحث از احمدی‌نژاد و دولت سابق به میان آمد، اختلاف نظر‌ها بیشتر شد. سلیمی نمین از نسبت دادن منتقدان دولت به احمدی‌نژادی ها، به شدت انتقاد کرد اما با این پاسخ ناصری مواجه شد که «آقای رئیسی و قالیباف همان صحبت های 84 و 88 آقای احمدی نژاد را می گویند.»

حاشیه‌های جمنا و کاندیدای نهایی جامعه روحانیت، نکته‌ای بود که در پایان مناظره گریزی به آن زده شد، سلیمی نمین ضمن تکذیب آن، با طعنه به ناصری، آن را حاصل خبرسازی اصلاح طلبان دانست، تا این مناظره داغ و پر از اختلاف نظر انتخاباتی در این نقطه به پایان برسد.

این مناظره امروز به صورت آنلاین بر روی خبرگزاری خبرآنلاین، اینستاگرام و تلگرام این خبرگزاری پخش شد. 

مشروح این مناظره را در ادامه بخوانید.

***

خبرآنلاین: نظر شما درباره پررنگ شدن پوپولیسم در انتخابات و آفت های آن چیست؟

سلیمی نمین: من این مطلب را تا حدی قبول دارم. به نوعی انتخابات به نوعی پهلو به پوپولیسم می زند. نمی شود که انتخابات تماما آگاهی محور باشد البته نهادهای مستقل باید تلاش کنند تا مباحثی که بین نامزدها ردوبدل می شود در مسیر رشددهندگی جامعه قرار دهند والا در مدت زمان کمی که نامزدها برای بیان برنامه های خود دارند خیلی مباحث نمی تواند عمق دار باشد و تبدیل به شناخت گسترده شود.

خوشبختانه رسانه ملی با پافشاری که بر اصول و مبانی کرد توانست مقداری مانع از این شود که صرفا در سطح رقابت های انتخاباتی بماند. یک مقداری بحث های انتخاباتی را عمق ببخشید. معتقدم رسانه ملی نقش سازنده ای را ایفا کرد و فرصت تامل و تفکر برای اینکه جامعه را به سمت پوپولیسم برود جلوگیری کرد.

ناصری و سلیمی نمین

ناصری: در باره بحث پوپولیسم در انتخابات تا حدی با فرمایشات آقای سلیمی موافقم اما انتخابات امری مهم است  خصوصا انتخاباتی که ماهیتا چه بخواهیم چه نخواهیم دوقطبی شدن را شکل می دهد. شاید بتوان در انتخابات مجلس یا شوراها با تنوع و تکثر لیست ها روبرو شویم تا از دوقطبی شدن جلوگیری شود اما انتخابات ریاست جمهورخود به خود جامعه را دوقطبی می کند. بعد از این دو مناظره هم مشخص است که فضا دوقطبی شده است. شش نامزد دو جبهه 3 نفره را تشکیل دادند. 

اما اینکه چقدر رسانه ملی به عمق بخشی و تعمیق واقعیت امر انتخابات کمک کرد با آن میزان و شدتی که ایشان گفتند موافق نیستم. صداوسیما بهتر از این می توانست عمل کند تا این دغدغه پوپولیستی که در انتخابات خودش را خوب ظاهر می کند و نامزد فارغ از هر نظر کارشناسی آمار و ارقام ووعده می داد بهتر می توانست عمل کند.

همین مناظره ای که دو جلسه پخش شده است از قبل از پخش مناظره تلویزیونی که حدود یک ساعت و نیم تقریبا دو سوم وقت مناظره قبل از مناظره شبیه به یک شوی نمایشی است، اینکه نامزدها وارد شوند، یکی استقبال کند، یک جای دیگر با رییس صداوسیما عکس بگیرند بعد مجری ها برنامه زنده دارند... سوال من به عنوان یک کنشکر سیاسی این است اگر تلویزیون این وقت را به آقای سلیمی نمین و امثال او این تایم را در مورد نقد مناظره قبلی و نقد آمار و ارقام عالمانه و کارشناسانه بحث کنند زیباتر است یا ماشین اسکورت شده و فرش قرمز و استقبال از نامزد و ...

معتقدم کاری که قبل از مناظره صورت گرفت در راستای ارتقای سطح پوپولیستی جامعه بود. کم کرد به وعده وعیدهای پوپولیستی نامزدها. اما اگر آن هزینه سنگین را صرف حضور کارشناسان و با رویکرد موافق و مخالف دولت مستقر مباحث را ارزیابی و کارشناسی کنند آیا این به رشد آگاهی مردم کمک نمی کند؟

سلیمی نمین: آقای ناصری هر نوع رقابتی را دوقطبی دانستند این خیلی دقیق نیست. ما رقابت خیلی تنگاتنگ و  پرشور داشته باشیم اما دوقطبی هرگز نمی تواند باشد. دوقطبی یک ویژگی هایی دارد که یک کاندیدا سعی کند خودش را فرشته نجات بخش کشور قلمداد کند و طرف مقابل را دیوی که جامعه را به سقوط می کشاند . آقای روحانی تلاش زیادی کرد که فضای رقابت انتخاباتی را دوقطبی کند و اینکه اگر من بیایم جامعه در مسیر خواهد بود اگر رقبا بیایند جامعه به ته دره سقوط می کند. کار ایشان بسیار نامناسب بود . ولی آقای روحانی مبتدی تر نسبت به اقای احمدی نزاد عمل کردند که خیلی هنرمندانه تر جامعه را دوقطبی کرد. اقای روحانی خیز چشم گیری برداشت ولی مثل احمدی نژاد عمل نکرد.

اینکه رسانه ملی به این دلیل که کارهای تشریفاتی را اضافه کرد نمی شود به این صراحت قضاوت کرد، ما نباید از منظر خودمان فقط داستان را بببینیم، جامعه دوست دارد که رسانه ملی، کاندیدای مورد توجه خودش را در حد رئیس جمهور تحویل بگیرد، این کاری که می کنند را به عنوان یک گرایش می گذارند، نماینده یک گرایشی به صدا و سیما می آید و بر این اساس احترام می گذارند. این کار صدا وسیما تأثیر در تعدیل تنش انتخاباتی دارد. اینکه بگویم رسانه ملی بر عمق بخشی کار نکرد، باید بگویم برخلاف دولت که دوست نداشت مناظره ها عمقی نباشد، رسانه ملی تلاش کرد مناظره ها زنده و با فاصله یک هفتگی باشد. مشاوره های رئیس جمهور اصرار داشتند که مناظره سه روز پشت هم در هفته باشد که رسانه ملی در این موضوع ایستادگی کرد.

ناصری: صدا وسیما اصرار داشت و مصوبه اش این بود که مناظره زنده پخش نشود.

خبرآنلاین:صدا و سیما یا آن کمیته تبلیغات انتخاباتی؟

ناصری: همان کمیته انتخابات منظورم است. من به عنوان عضوی از ستاد آقای روحانی، از این فرمایش آقای سلیمی نمین خبر ندارم، آن جمع بندی این بود که نامزدها تابع کمیسیون هستند و بحث بر سر زنده بودن مناظره بود که ستاد دولت اصرار بر این داشت که مناظره زنده باشد.

آقای سلیمی نمین تفسیر خاصی از دو قطبی کردند، من عرض کردم اگر 15 نامزد هم در انتخابات بیایند باز هم دوقطبی شکل میگیرد، تجربه این را به ما ثابت کرده است. جامعه برداشتش این بود که یک جریانی یک طرف مناظره ها است و جریانی که تداعی کننده سال 84 است یک طرف مناظره است. من از آقای سلیمی سئوال دارم که اشاره کردند به ناشی گری آقای روحانی و اینکه اگر آقای احمدی نژاد بودند تلاش میکردند که این اتفاق نیفتد، آیا شما میدانید که اگر احمدی نژاد می آمد قرار بود چه کند و چه بگوید؟

سلیمی نمین:قوی تر عمل میکرد.

ناصری: شما مگر خبر دارید که احمدی نژاد چه میگفت که حکم بر قوت و ضعف میگذارید. من نمیدانم احمدی نژاد و  بقایی و زاکانی اگر تأیید صلاحیت میشد چه میگفت؟ پیش بینی میکنم اما نمیتوانم حکم بدهم.

سلیمی نمین:اینکه من گفتم احمدی نژاد هنرمندتر در دو قطبی کردن جامعه است، چون دیدیم، آقای احمدی نژاد سال 87 به حرف رهبری که گفتند اسم از افراد نبرید گوش نداد ،چون میخواست حتما جامعه را دو قطبی کند. آقای احمدی نژاد میخواست هر پدیده ای را تبدیل به منازعه کند. آقای روحانی اهل دعوا هم هست اما هنر احمدی نژاد در دوقطبی کردن ندارد. منتقدین آقای روحانی همه را زیر خط فقر می دانند...

خبرآنلاین: این را که آقای قالیباف می گوید؟

سلیمی نمین: این براساس آمار دولت است، منتقدین روحانی بر کارهای دولت تاکید کردند، برجام را گفتند خوب  است اما نقدهایی هم دارند، این نشان میدهد که نمیخواهند دو قطبی کنند،اینکه منتقدین روحانی را دیو تصویر سازی نمی کنند، همین است، آیا اصلاح طلبان و روحانی یک خدمت برای قالیباف قائل هستند، حتی نسبت به پل صدر جوری برخورد می کنند که کاری نکرده است، حاضر نیستند یک خدمت رقبای خود را به رسمیت بشناسند. کسی که مخالف خود را به رسمیت می شناسند نمی خواهد در زمینه دو قطبی عمل کند. آقای جهانگیری در مناظره اول گفتند که تو شهردار هستی و اندازه دهانت حرف بزن که این شیوه های تحقیر آمیز بود. قطعا روحانی درمسیر قطبی کردن انتخابات برآمد و تصورش بود که از این طریق می تواند احساسات را برانگیزد. من با توجه به حرفای آقای ناصری این را میگویم که وزیر کشور بدون هماهنگی در جلسه کمیسیون نظر بر زنده نبودن مناظرات را می دهد؟ حالا من کاری ندارم برخی از اظهار نظرها مانند برادر رئیس جمهور که مناظره ها باید زنده نباشد. اما اینکه وزیر کشور را گفته است، جای سئوال دارد. دولت دنبال این بود که رئیس جمهور در مناظره ها شرکت نکند.

ناصری: رهبری گفتند که ما انتخابات امن و پر شور میخواهیم این خط روشنی است، ما تجربه کار رسانه و تاثیر کار  رسانه بر افکار عمومی جامعه ای که حزب به معنای مدرن ندارد، داشته ایم، شما باید راهکارهایی را ابداع کنید که آن جامعه به آن هدفی که رهبری اشاره میکنند، برسیم. آن تصمیم نهایی که در کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخاباتی گرفته شد، وزیر کشور نبود، بلکه نماینده وزیر بود، فردی که دولت منتقد بود چرا وزیر این فرد را به عنوان نماینده انتخاب کرد. جامعه ما نشان داده است که در انتخابات ریاست جمهوری، جامعه دو قطبی می شود.

خبرآنلاین: ایشان- آقای سلیمی -معتقدند بیشتر آقای روحانی این کار را کردند؟

ناصری: طبق حرف آقای سلیمی چیزی که به دو قطبی کمک کرد، آقای قالیباف بود، جامعه 4 درصد و 96 درصد را که  گفت؟ من قبول دارم که بیشتر منابع بانکی دست عده خاصی است، اما اینکه شما بخواهید جامعه را در هنگام انتخابات به 96 درصد و 4 درصد تبدیل کنید، این یعنی شما جامعه را دو قطبی کردید، آقای روحانی پاسخ آن را داد، ایشان به این سمت در مناظره اول نرفت که بخواهد جامعه را به سمت دو قطبی تحریک کند.

خدا آن روز نیاورد، من اگر رئیس جمهور شوم، معتقدم که قالیباف بهترین نیرو برای وزارت مسکن وراه است، من میگویم که در اینکه قالیباف مدیر قوی اجرایی است شکی نیست شاید مشابه ایشان در کشور کم است، اما بزرگترین مشکل ایشان این است که هر جا بودند، بسیار قانون گریز بودند، ایشان در پلیس و شهرداری فعالیت های مفیدی کردند و سه هزار بنز را وارد کردند اما بدون مجوز دولت این کار را کرد، عوارض گمرکی نمی خواست بدهد، دولت تشکیل داد و نهایت رهبری دستور دادند و اما آقای قالیباف کار غیرقانونی خود را کرد.

اینکه آقای قالیباف خدماتی در دوره 12 ساله انجام داده است کتمان نمیکنم اما ما میخواهیم در مورد توانمندی برای ریاست جمهوری صحبت کنیم که توانمندی دارد یا نه؟

خبرآنلاین: بحث قانون هدفمندی یارانه ها این بود که نباید به همه یارانه داده شود اما نه آقای احمدی نژاد و نه آقای روحانی نتوانست به اجرا درآورند، اما الان مطرح می شود که باید یارانه سه دهک را سه برابر کنیم.

ناصری: دولت تصمیم گرفت و متخصصین نظر دادند که یارانه دهکهای بالا را به دهک های پایین بدهد. امروز بالای 75 میلیون نفر دارند یارانه می گیرند لذا دولت تصمیم گرفت که یارانه را از دهک های بالای جامعه بردارد روی یارانه سه دهک پایینی بگذارد. دولت این را به جمع بندی رسیده است. اما در مجموع پول 80 هزار میلیارد تومان یارانه در سال می توانست در خیلی جاهای توسعه ای کشور شکل بگیرد.

خبرآنلاین: منظور این بود که وعده های یارانه ای چقدر در مقوله پوپولیستی جا می گیرد

ناصری: کاملا پوپولیستی است.

سلیمی نمین: کار پوپولیستی را دولت شروع کرد. دولت قبل از آغاز انتخابات وارد این مسئله شد.

ناصری: قالیباف اعلام کرد من اعلام کرد یارانه را به 250 تومان می رسانم.

سلیمی نمین: دولت غیرمستقیم بودن مناظره ها را دنبال کرد. اما آقای ناصری می گوید دولت مخالف بود. اما درست نیست که نظر دولت موافق پخش مستقیم باشد اما وزارت کشور نظر دیگری را اعمال کند. بنابراین قابل پذیرش نیست که دولت از اول مخالف غیرزنده بودن مناظره بود اگر این را قبول کنیم یعنی دولت قدرت اداره وزارت خانه هایش را ندارد. اما اینکه می گویند معیار 4 درصد و 96 درصد دوقطبی ایجاد می کند من قبول ندارم این معیار جامعه را دو قطبی ایجاد نمی کند. بلکه حب زیاد و نفرت زیاد دو قطبی ایجاد می کند. آقای روحانی با مذاهب می خواهد این کار را کند. بله منابع کشور دست 4 درصد است و 96 درصد جامعه از آن برخوردار نیستند ربطی به قطبی شدن ندارد. آقای قالیباف می گوید اگر این معادله نابرابر تغییر کند می توان مشکلاتی حل شود. اما یکجا کد بیاورید که قالیباف گفته باشد به اهل سنت پست نمی دهد.

خبرآنلاین: رئیس مجلس گفت افزایش یارانه باید به تصویب مجلس برسد، در واقع طرح این وعده نوعی پوپولیست نیست؟

سلیمی نمین: اگر آقای قالیباف در برنامه مدون نتواند این مطلب را روشن کند پوپولیسم است. وقتی دولت به مسئله وارد می شود طبیعی است که بقیه نامزدها نیز به این مسئله ورود می کنند. اگر نتواند انجام دهد بله مورد سئوال قرار می گیرد از طرف جامعه. معتقدم آقای روحانی به جای اینکه تنفر ایجاد کند و بگوید آقای قالیباف اهل جنگ است و به اقوام و مذاهب مقام نمی دهد، به طرح این سئوال درباره نحوه اجرای وعده یارانه بپرسد.

ناصری: صریحتر بگوییم آقای رئیسی و قالیباف همان صحبت های 84 و 88 آقای احمدی نژاد را می گویند آقای قالیباف و آقای رئیسی ورژن دیگری از آقای احمدی نژاد هستند. استاندار در سیستان و بلوچستان زمان احمدی نژاد کاری کرد که افکار عمومی فشار آورد و او را در این دولت جابه جا کرد. چون دوقطبی شیعه و سنی ایجاد کرده بود. آقای رئیسی یک روز در قوه اجرایی نبود. آقای جهانگیری می گوید من با افتخار می گویم یک روستا زاده هستم و سلسله مراتب را طی کردم و امروز نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستم می پذیرم اما آقای رئیسی سابقه حضور در قوه قضائیه داشت. هر ناظر بیطرفی متوجه می شود او آشنایی با آمار و ارقام حوزه اجرایی ندارد. بنابراین نباید به عقب برگشت. در باره یارانه نیز بگویم دولت از دهک های بالا می خواهد بردارد به دهک های پایینی بدهد این کار در دولت نهایی شده و انجام می شود. رئیس مجلس هم می داند که بار مالی جدیدی ایجاد نمی شود. دوقطبی جامعه ما در طول سال مشخص نمی شود روز 30 اردیبهشت که نتیجه اعلام شود مشخص می شود، آقای قالیباف حتما جای دیگری وارد می شود. آقای رئیسی هم در آستان قدس به فعالیت خود ادامه می دهد.

خبرآنلاین: یکی از موضوعاتی که جدی گرفته شده است، نه فقط در مناظره ها، بلکه در میان طرفدارها هم وجود دارد، سنگ ترازویی به نام دولت نهم و دهم وجود دارد، موافقان دولت از آن دولت انتقاد می کنند و مخالف روحانی هم میگویند که این 4 سال نقد دولت نهم و دهم بس بود. نظر شما چیست؟

سلیمی نمین: این یک کار غیراخلاقی است، اگر نماینده دولت نهم و دهم در رقابت انتخاباتی حضور داشت، حمله کردن به او، منطقی داشت اما اینکه بیاییم، از دولت نهم و دهم چماقی بسازیم و بر سر کسانی بکوبیم که بیشترین هجمه را از آن دولت ها دریافت کردند، شما جامعه را خیلی بی حافظه ندانید، می دانیم  که چقدر آقای احمدی نژاد در تخریب آقای قالیباف گام برداشت، جو سازی احمدی نژاد علیه قالیباف بحثی نیست که بتواند تغییر داد. بنابراین غیر منطقی است، اینکه شما چماقی می سازید و می گویید ما با افرادی رو به رو هستیم که مثل آقای احمدی نژاد هستند، با چه پیوست سیاسی این را مطرح می کنید؟ چرا باید برای فرار از نقد پذیری جامعه را به سمت دو قطبی ببریم، آقای روحانی کاری می کند که احمدی نژاد کرد، آقای احمدی نژاد منتقدانش را به هاشمی نسبت داد و روحانی هم از این شیوه استفاده می کند و منتقدانش را به احمدی نژاد نسبت می‌دهد.این آقای روحانی است که شبیه احمدی نژاد است نه قالیباف.

خبرآنلاین: آقای قالیباف اسم نمی برد و میگوید 4 درصد که منظورش از 4 درصدی ها همان دولت روحانی است.

سلیمی نمین: 4 درصد اقتصادی است  اما در قطب بندی بحث سیاسی مطرح است.آقای روحانی همان کار بسیار زشت احمدی نژاد که به جای نقد افراد به هاشمی متصل می کرد و میگفت این ها اشرافی هستند، را انجام می‌دهد. این یک بازی سیاسی بود که آقای روحانی کاملا دنبال می کند. ای کاش آقای ناصری انصافش را به روحانی منتقل می کرد.

ناصری: ای کاش می شد که مناظره را با هم اینجا ببینیم، آقای سلیمی نمین یادش رفته است که چه مسائلی را در  قطبی سازی جامعه چه کسانی مطرح کردند.

سلیمی نمین: مصادیق بگویید.

ناصری:دقیقا همان 4 درصد و 96 درصد. دولت تدبیر گفته است که من ویرانه تحویل گرفته ام و در حال آبادی هستم، باید با آمار بگوید، برای اثبات این حرف راه دیگری جز کالبد شکافی دولت نهم و دهم هست؟ شما به عنوان منتقد آقای احمدی نژاد اینجا نشسته اید و دیدیم که حتی داد دوستانتان در آمده است، ما معتقدیم که دولت احمدی نژاد چیزی برای کشور گذاشته است که 30 سال ما را عقب انداخته است. شماها سال های 84 تا 92 را رد نکنید، شما رشته تان تاریخ است و من شما را به عنوان تاریخ دان قبول دارم، شما آن سال ها را نمیتوانید رد کنید، آقای قالیباف و رئیسی و همه دوستان شما پشت و حامی آقای احمدی نژاد بودید و کارهایی برای احمدی نژاد انجام دادند.

دولت گفته است که من ویرانه تحویل گرفتم شما اگر راهی جز کالبد شکافی دولت نهم و دهم میدانید، اینجا اعلام کنید، حرفی که احمدی نژاد گفت اینقدر قطعنامه صادر کنید که قطعنامه دانتان پاره شود، این ها را که نمیشود انکار کرد. در پرونده هسته ای، قبل از تشکیل دولت کار به آقای ظریف سپرده شد، پس این دولت نهم و دهم را با ادبیاتی که احمدی نژاد داشت تشبیه نکنید، ایشان 27 سال انقلاب و حتی دوره ریاست جمهوری رهبری را زیر سئوال برد و عین جمله ایشان این بود که در این 27 سال تمام مطالبات مردم فراموش شد.

خبرآنلاین: چرا اصولگرايان در طول دولت احمدي نژاد از او انتقاد نکردند و منتظر شدند که دولتش تمام بشود؟ چرا وقتي احمدي نژاد در دولتش با قاليباف مخالف بود الان قاليباف، حرف هاي احمدي نژاد را تکرار مي کند و در مواضعش از او حمايت مي کند؟

سلیمی نمین: نه کجا حمایت کرده است؟ من در دولت احمدی نژاد انتقاداتی بسیار جدی تر از اصلاح طلبان داشتم. از احمدی نژاد زمانی که در قدرت بود حتی از اصلاح طلبان صریح تر و تندتر نقد می کردم.

ناصری: چه سالی؟

سلیمی نمین: زمانیکه در قدرت بود حتی من یک ماه بعد از روی کار آمدنش یک مناظره در گفتگوی ویژه خبری داشتم من و آقای انبارلویی حضور داشتیم او به عنوان طرفدار احمدی نژاد و من منتقد. مناظره درباره موضع احمدی نژاد بود که گفته بود اسرائیل را به زودی نابود خواهیم کرد. ماه اولی بود که او روی کار آمده بود. موضع من نسبت به احمدی نژاد مشخص است، من که چندبار با شکایت احمدی نژاد و مشایی حکم زندان برایم صادر شد.

بی انصافی است که اینطور هجمه کنیم. جریان اصلاح طلب از کردان دفاع جدی کرد و با او سازش کرد اما اصولگرایان او را در مجلس زمین است. من می گویم نقد دولت آقای احمدی نژاد یک نقد مستقل می دانم بخشی از تاریخ ماست و باید نقدش کنیم تا بتوانیم در آینده هوشمندانه تر عمل کنیم اما این که آقای روحانی از آن دولت چماقی بسازد و هر کسی به او نقد کند بگوید تو احمدی نژآدی هستی روش احمدی نژادی است. شیوه فرار از نقد شدن است. و نشان می دهد که با دوقطبی کردن جامعه می خواهیم هیچ نقدی را به رسمیت نشناسیم.

خبرآنلاین: اینکه قالیباف دائما عنوان می کند اگر این دولت ادامه پیدا کند فلان اتفاق بر سر کشور می آید...

سلیمی نمین: نمی گوید فاجعه است می گوید اگر این دولت بماند بیشتر از این نمی تواند اشتغال ایجاد کند. این حرف بد یا توهین آمیزی است؟ می گوید ظرفیت این دولت بیشتر از این نیست. تمام تلاشش را کرد چون می خواست از مردم رأی بگیرد اما در دولت دوم انگیزه نخواهد داشت چون دیگر نیاز به رأی مردم ندارد. الان برخی از وزرا بخشی از وقت خود را به امور شخصی خود می گذرانند. وزیر راه و وزیر صنعت را می دانستم شرکت دارند اما نمی دانستم که وزیر آموزش و پرورش هم چنین کاری انجام می دهد. آقای روحانی باید بگوید داشتن شرکت خصوصی از طرف وزرا مانعی در کار دولت ایجاد نمی کند. اما نمی تواند هیچی نگوید و در مقابل چماقی از احمدی نژاد بسازند و دائم بر سر مخالفان دولت می کوبند. با این رویکرد دولت دارد دوقطبی در جامعه ایجاد می کند چون نمی خواهد منتقد را به رسمیت بشناسد.

ناصری: اگر همه اصولگرایان مثل آقای سلیمی نمین بودند من اصولگرا می شدم. اینکه اسرائیل باید از بین برود که حرف بی ربط بود و آقای روحانی گفت روی موشک نوشتند ..

سلیمی نمین: یک زمانی دولتی می گوید ما به زودی اسرائیل را از بین می بریم یا یک دولتی بگوید اگر انتخابات در سرزمین های اشغالی برگزار شود خود به خود اسرائیل از بین می رود دو بحث متفاوت است.

ناصری: این برنامه خود دولت اصلاحات بود چون رژیم اشغال گر قدس واقعا رژیم اشغالگر قدس است. اما امثال آقایان سلیمی نمین، خوش چهره و لاریجانی و توکلی در جریان اصولگرایی زیاد هستند. این افراد منافع ملی را می فهمند و بر همه چیز ارجح می دانند این فصل مشترک اصولگرایی و اصلاح طلبی است. ما به عنوان یک اصولگرا و اصلاح طلب امروز دعوت شدیم. درباره دولت آقای سلیمی نمین مطالبی گفتند. بالاخره برخی اعضای دولت با هم اختلاف نظر دارند. از نظر من نمره آقای روحانی نیز 14 یا 15 است. به صراحت می گویم اگر آقای قالیباف یا آقای رئیسی رئیس جمهور شوند کشور به عقب بر می گردند. امروز شعار پوپولیستی می دهند اما فردای روز تحلیف می روند نعل به نعل همین سیاست دولت یازدهم را دنبال می کنند. مصیبت کشور در عرصه ملی و بین المللی مشخص است. بین دو جریان که سه به سه در مناظره ها دارند ظاهر می شوند، من بین این دو جریان آقای روحانی را می پسندم اما نمره 20 هم نمی دهم. اما اصولگرایان نیز نباید از سابقه 84 و 88 خود فرار کنند. بله برخی اصولگرایان نیز انتقاداتی به دولت احمدی نژاد داشتند اما کل جریان اصولگرا تمام قدم در آن سال ها پشت سر آقای احمدی نژاد رفت. تمام دغدغه آقای روحانی مربوط به منافع ملی است اما آقای قالیباف این طور نیست.

سلیمی نمین: آقای قالیباف سال 84 از ستادش مجزا شد چون زاکانی مسئول ستاد بود آنها اطلاعیه دادند از آقای احمدی نژاد حمایت کردند اما آقای قالیباف با آقای هاشمی دیدار کرد.

خبرآنلاین: موضع شما به رویکرد دو جریان سیاسی در انتخابات چیست؟ فارغ از رفتار انتخاباتی کاندیداها

سلیمی نمین: در مجموع آنچه که در کشور رخ می‌دهد، رشد دهنده است. گذشته از اینکه بعضی اخلاق را رعایت نمی کنند و برای رسیدن به اهداف چماق ساخته اند، اما نباید فراموش کرد که رئیس جمهور باید عامل وحدت باشد. برخلاف آنچه آقای روحانی گفتند من رئیس جمهور صد درصد هستم، دیدیم که ایشان میان سنی و شیعه اختلاف ایجاد می کنید، شما  رئیس جمهور صد درصد هستید؟ اینکه تلاش می کنند رأی را از طریق شیوه غیرمنطقی انجام دهند، اتفاق ناشایسته ای است. البته امیدوارم رسانه ها کمک کنند، تا رشد بیشتری را به جامعه ارزانی دهند.

ناصری: درحوزه رقیب آقای روحانی، این انتقاد را دارم که سعی دارند با آمار و ارقام غیرواقعی کار کنند. وقتی نامزد جبهه اصولگرایی در مناظره خود از صندوق فرهنگیان حرف می‌زند، آقای سلیمی بهتر از من می دانند آنچه به عنوان صندوق فرهنگیان نام  برده می شود مربوط به بانک سرمایه است. بانک سرمایه تخلفاتی را در دوره احمدی نژاد انجام داده است که دستگاه قضائی در حال رسیدگی است، صندوق ذخیره فرهنگیان بخشی از سهام را در اختیار دارد. من می خواهم بگویم که آن مکانیزم ها، نکته ای است که باید رعایت شود و امیدوارم در مناظره سوم آن اخلاقی که ما و آقای سلیمی به آن اعتقاد داریم، در نظر گرفته شود.

به هر حال جامعه ما در حال توسعه است و با همین کارهایی که کاندیداها می کنند، به نتیجه میرسد و 29 اردیبهشت تصمیم می‌گیرند.

سلیمی نمین: آقای ناصری چند اطلاعات غلط دادند و عمده اینکه بانک سرمایه مربوط به آموزش و پرورش است.

ناصری: چند درصد؟

سلیمی نمین: 80 درصد

ناصری: 34 درصد، این گزارش مدیرعامل است. خیلی اتکا به آمار فرد متخلف نکنید. این تخلف در دوران آقای رئیس جمهور است و برادر آقای رئیس جمهور درگیر در این موضوع است و اطلاعاتی که آقای ناصری گفت درست نیست. 34 درصد بانک سرمایه متعلق به صندوق فرهنگیان است، شما دسترسی تان نسبت به من به مراجع قضائی بیشتر است ، بگویید دادستانی تهران پرونده را باز کند و ببینید که بیش از 90درصد، پرونده ها مربوط به دوره آقای احمدی نژاد است.

خبرآنلاین: آقای قالیباف کنار می رود یا نه؟ خبری منتشر شده است که جمنا با کنار رفتنش موافق است.

سلیمی نمین: نه این جو سازی اصلاح طلبان است و چنین چیزی وجود ندارد.

ناصری: این را جمنا گفته است.

سلیمی نمین: چنین چیزی وجود ندارد.

عکس ها از : زاوش محمدی

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 663223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =