باز در فوتبال روی چهره منشور شهروندی خنجر کشیدید!

باز یک تصمیم اشتباه دیگر در فدراسیون فوتبال و باز ساختن یک حاشیه بی دلیل جدید برای فوتبال.

فرهاد عشوندی:دوباره یک روز معمولی با شوک بزرگ از صدور حکمی عجیب در بدنه فدراسیون فوتبال به روزی جنجالی برای فوتبال بدل شد. این بار به دلیل انتشار چند تصویر و فیلم از دو بازیکن سرخابی در حال قلیان کشیدن ، این دو نفر از بازی در تیم های شان محروم شده اند. فیلم هایی که اقلا هفته ای است مدام دست به دست می شوند اما یک روز بعد از اعتراض تراکتورسازی به محرومیت بازیکنش برای اتفاقی که در رختکن تیم شان افتاده است ، سبب شده تا دستور موقتی در این باره صادر شود و فعلا دو یار قرمز و آبی هم از بازی در تیم های شان محروم شوند.
این البته اولین بار نیست که فدراسیون فوتبال به بهانه برخورد با ناهنجاری های اخلاقی ورود به حوزه هایی می کند تنها هجمه ای بی دلیل را علیه فدراسیون فوتبال به همراه دارد. تا دلتان بخواهد از دوره محمد دادکان به این سمت می شود از این نمونه برخوردها ردیف کرد. از گیرهای بی دلیل و برخورد کمیته ای که با مدل موهای بازیکنان یا ریش های شان می شد و این ها را به جای اندرزهای خلوت ، رسانه ای می کردند تا همین چند وقت پیش که محسن فروزان را برای تصاویر همسرش در اینستاگرام با حکم محرومیت مواجه شد ،در بیشتر موارد احکامی که به ماهیت «امر به معروف و نهی از منکر» صادر شده اند در تناقض به اصول اولیه شهروندی بوده اند.
بیایید آخرین حکم صادر شده را بار دیگر بررسی کنیم. این بار نوبت رسیده است به وریا غفوری و محسن مسلمان. دو بازیکنی که رفتاری غیر مسئولانه داشته اند. به مکانی عمومی رفته اند و اگرچه سعی کرده اند خیلی پنهانی قلیان بکشند ، شکار پاپاراتزی شده اند و تصاویرشان رسانه ای شده است. قلیان کشیدن و استعمال دخانیات نه جرم است ، نه دوپینگ محسوب می شود و نه برایش در هیچ یک از قوانین فوتبال مجازاتی در نظر گرفته شده است که این بازیکنان تعهدی به انجامش داشته باشند.
آنها اما به عنوان ورزشکاران حرفه ای کاری خارج از عرف انجام داده اند. خارج از عرفی که البته مبتلا به جامعه مان شده است و تقریبا همه می دانیم بیشتر ورزشکاران مان مثل بیشتر افراد جامعه انجامش می دهند.
انجام این رفتار از سوی این بازیکنان اما موجی از برخورد و نکوهش اجتماعی برای این دو را به همراه داشت و حسابی سرخورده شان کرده بود تا اینکه فدراسیون فوتبال وارد ماجرا شد. حکم محرومیت این دو بازیکن از همراهی تیم های شان که دقیقا مشخص نیست بر اساس کدام بند از قانون مجازات های فوتبالی برای شان در نظر گرفته شده است ، تنها از این دو نفر قهرمان می سازد.
آنها حالا قربانی جدیدترین خنجری هستند که بر صورت «منشور حقوق شهروندی» رئیس جمهور کشیده شده است. کاری که متاسفانه در فدراسیون فوتبال دارد به یک رویه بدل می شود. از روزی که مهدی رحمتی قربانی اصرار یک هوادار در اردوی خارج از ایران برای عکس یادگاری شد تا امروز که این حکم صادر شده است ، هر بار تصمیماتی را می بینیم که بعد از اعمال شان چون در تضاد با حقوق انسانی هستند ، فدراسیون در نهایت مجبور به عقبگرد خواهد شد و هر بار این عقب نشینی قبح رفتارهای بدی را می شکند که در جامعه نکوهش می شوند.
این بار هم یا باید حقوق انسانی را زیر پا بگذارند و غفوری و مسلمان دربی را از دست بدهند که این هم اجحاف در حق بازیکنان و مهمتر از آن این باشگاه هاست و اگر این حکم شکسته شود ، که قبح قلیان کشیدن شکسته می شود. استناد به گفته هایی چون اینکه در نامه ای به باشگاه ها گفته شده بود انتشار تصاویر قلیان کشی جرم است ، بی آنکه چنین نامه هایی در ایین نامه انضباطی فدراسیون آمده باشد و مصوبه مجمع داشته باشد هم توجیهاتی است که پشتوانه حقوقی پیدا نمی کنند.


256 41

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =