۰ نفر
۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۲
استقبال از «نقش باران»

مهر نوشت: ورک شاپ هنری خلق آثار تجسمی با عنوان «نقش باران» در حمایت از زلزله زدگان غرب کشور، تا پاسی از شامگاه ۳۰ آبان در حوزه هنری برپا شد.

روز ۳۰ آبان ماه حوزه هنری تا پاسی از شب شاهد حضور و تلاش هنرمندانی بود که در ورک شاپی به یاد زلزله زدگان غرب کشور و در حمایت از آنها، برپا کرده بودند. «نقش باران» عنوان این وروک شاپ و نمایشگاه بود که در آن علاوه بر ارایه آثار هنرمندان برای حراج و اختصاص صد در صدی عوایدش برای کمک به زلزله زدگان غرب کشور، به خلق آثار و ارایه همان آثار برای فروش نیز پرداخته می شد.

هنرمندان زیادی به کارگاه اصلی حوزه هنری آمده بودند. کارگاهی که به همت حوزه هنری، مرکز تجسمی بنیاد روایت فتح و با همکاری سازمان زیباسازی برپا شده بود. کاظم چلیپا، مسعود نجفی، احمد رضا دالوند، رضا بدرالسماء، ناصر طاووسی، سعید نقاشیان، حسین نوروزی و... بسیاری دیگر از هنرمندان به خلق اثر مشغول بودند و هنرمندان دیگری چون  صداقت جباری، حمید عجمی، علی وزیریان، عبدالحمید  قدیریان، طاهر شیخ الحکمایی، نادر قشقایی، محمد رضا دوست محمدی، حسن روح الامین، مرتضی گودرزی و... آثاری را برای فروش ارایه داده بودند که تا ساعت ۱۲ ظهر بیش از ۳۰ میلیون تومان از فروش آثار جمع آوری شده بود و رییس مرکز تجسمی حوزه هنری ابراز امیدواری کرد تا پایان برنامه اکثر کارها به فروش برود.

محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری که برای بازدید از این ورک شاپ و دیدار با هنرمندان آمده بود، با تحسین بر انگیز خواندن چنین حرکت و اجتماعی گفت: «احساس همدردی با اقشار آسیب پذیر جامعه و زلزله اخیر غرب کشور در چنین اجتماعاتی کاملا مشهود و تحسین برانگیز است. معمولا با دیدن روحیه همدردی هر انسانی لذت می برد. شخصا ممنون خداوند و هنرمندان هستم.»

او ادامه داد: «در کنار این موضوع هنرآفرینی هنرمندان به ویژه دیدن برخی کارهای نقاشی، نقاشی خط و نگارگری بهجت آور است و من در این ورک شاپ کارهای برجسته زیادی دیدم.»

رییس حوزه هنری درباره نقش حوزه هنری برای حضور در وقایع اجتماعی اینچنین، بیان کرد: «حوزه هنری همواره برای اتفاقات روز جامعه نقشی برای خود متصور است. در واقع حوزه هنری باشگاه هنرمندان است. مهم این است که بتواند شرایطی فراهم کند تا هنرمندانی که خود پیشقدم حضور در چنین رویدادهایی هستند، آثارشان دیده شود. الحمدالله که امروزه کسی در راس امور تجسمی حوزه هنری است که روحیه اش این است که در چنین مواقعی در صف اول باشد.»

مومنی شریف با بیان اینکه از این ورک شاپ و نمایشگاه حوزه هنری نیز برای حمایت از زلزله زدگان خرید خواهد کرد، درباره هنر و هنرمند متعهد نیز گفت: «من اهل تعریف ارایه دادن نیستم چون معتقدم تعریف ارایه دادن مردم را گیج می کند. من به طور کلی انسان متعهد را در همان تعریفی می بینم که حضرت علی (ع) فرمودند. اینکه خداوند از انسان ها عهد گرفته است نسبت به ظلم ظالم و ستمی که در حق مظلوم و گرسنگان می شود، بی اعتنا نباشد. چنین انسانی، متعهد است. هنرمند متعهد نیز در همین تعریف می گنجد. حالا کسانی هستند که روحیه دینی و ارزشی در نگاه هنری خود دارند که آن بحث و تعریف دیگری است اما به عبارتی بنده هنرمندی که متعهد نباشد را هنرمند نمی دانم.»

رسالت هنرمند این است که زبان روز جامعه باشد

رضا بدرالسماء پیشکسوت نگارگری که از اصفهان برای حضور در این ورک شاپ حضور پیدا کرده تا اثری با الهام از شعر «صد ها فرشته بوسه بر آن دست می زنند / کز کار خلق یک گره بسته وا کند» خلق کند، درباره این حضور  گفت: «من بسیار مفتخرم توفیق این را پیدا کردم در این ورک شاپ حاضر باشم و در کنار دیگر استادان به نام این عرصه کاری برای کمک به زلزله زدگان غرب کشور انجام دهم. ما که در شهرستان هستیم عمدتا این اقبال را پیدا نمی کنیم در این رویدادها حاضر باشیم.»

او ادامه داد: «رسالت هنر همین است که به روز باشد و در مورد موضوعات اجتماعی کار کند و چنین مسایلی را با زبان هنر بیان کند و یا با زبان هنر با رویدادها همراه شود. زبان هنر زبان گویایی است و برای نسل ها حرف آن می ماند.»

این پیشکسوت نگارگری اثر دیگری برای حضور در بخش حراج این حرکت جمعی هنرمندان نیز ارایه داده است که در این باره بیان کرد: «من برای حراج یکی از دوست داشتنی ترین تابلوهایم را ارایه دادم به طوریکه خانواده ام هم تعجب کردند. اما معتقدم برای هدیه دادن باید یکی از دوست داشتنی ترین کارها را ارایه داد. خضوضا اگر هدیه در راه خدا باشد.»

مسعود شجاعی طباطبایی نیز که یکی از اصلی ترین بانیان این حرکت است درباره آن گفت: «از لحظه ای که این رویداد دردناک برای مردم غرب کشور رخ داد و خبرها و تصاویرش مخابره شد، به فکر این ایده افتادیم. البته این ایده خود هنرمندان بود که در این ارتباط کاری انجام دهیم. در واقع تقاضاها باعث شد به فکر برپایی نمایشگاه بی افتیم و صد در صد عواید فروش آثاری که در حراج حضور دارد و در این ورک شاپ خلق می شود به نفع زلزله زدگان خواهد بود.»

او ادامه داد: «بیش از ۱۱۰ اثر در بخش نمایشگاهی ارایه شده است که هنرمندان از قبل در اختیارمان گذاشتند. برخی از هنرمندان سه تا ۵ اثر هم ارایه دادند. ما امیدواریم تا پایان ورک شاپ بیشتر کارها به فروش برود. ارگان هایی مانند سازمان زیباسازی نیز با خرید اثر از آن حمایت کردند. قیمت گذاری را هم بسیار خوب تعیین کردیم و در عین حال بحث همت عالی را نیز مطرح کردیم.»

رییس مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری همچنین درباره چگونگی اختصاص عواید فروش از این نمایشگاه و ورک شاپ به زلزله زدگان نیز بیان کرد: «ساز و کار این اتفاق را مسئولان می دانند اما دو ناظر مالی حوزه هنری مامور شده اند تا هر چه با این عنوان واریز می شود را به یک حسابی اصلی واریز کنند تا در نهایت با تشخیصشان به یک ارگانی مانند هلال احمر داده شود. ضمن اینکه حوزه هنری نیز امکاناتی مانند بوم و قاب و... را در اختیار هنرمندان گذاشته است.»

طباطبایی در ادامه با بیان اینکه این وروک شاپ محاسن زیادی دارد، در این باره گفت: «خلق اثر هنری روحیه را تلطیف می کند. این یک حرکت خیرخواهانه است که از سوی هنرمندان صورت می گیرد و چنین حرکت هایی شور معنوی ایجاد می کند. ضمن اینکه برپایی این ورک شاپ باعث می شود بسیاری از هنرمندان و استادان بعد از مدتها یکدیگر را ببینند ضمن اینکه بار آموزشی دارد و هنرجویان هم برای دیدن از ورک شاپ در آن حضور پیدا کردند.»

او همچنین از برپایی نمایشگاه مشابهی در مشهد به پیشنهاد محمد حسین نیرومند هنرمند کارتونیست کشور خبر داد و اظهار کرد: «ما به فکر ادامه دادن این حرکت در دیگر نقاط کشور هستیم.»

این برنامه ها نسلی بخش است

ناصر طاووسی استاد خوشنویسی که به زنده کردن خطوطی مانند ریحان شهره است و در این ورک شاپ مشغول به خوشنویسی سوره مبارکه «یاسین» بود درباره حضور در این ورک شاپ گفت: «حادثه غم انگیز اخیر نیاز به حس همدردی ما با بازماندگان دارد اما هر کس یک توانی در این همدردی دارد. خیلی ها در دل حادثه حضور پیدا کردند و یا مالی کمک کردند و هنرمندها نیز به شکل دیگری همدردی خود را نشان دادند. ما نیز به این شکل سعی در همراهی در این حادثه تلخ و ابراز همدردی داریم. اینچنین برنامه هایی تسلی بخش است و قطعا آرامش بخش است ولو اینکه تنها یک نقطه آرامش ایجاد کند اما این نقطه ها می توانند با هم درصد ناملایمتی را از نقطه انفجار خارج کنند.»

او درباره انتخاب سوره «یاسین» برای خوشنویسی نیز بیان کرد: «سوره «یاسین» هم باعث شادی روح بازماندگان می شود و هم خواص معنوی دارد.»

حسین نوروزی هنرمند خوشنویس نیز که از هنرمندان فعال در خلق اثر در این وروک شاپ بود، درباره حضورش گفت: «این چنین حرکت هایی باعث می شود زخمی از جامعه التیام پیدا کند. کسی که شب در خانه اش خوابیده و صبح مجبور می شود به چادری نقل مکان کند و خانه و اموال و حتی عزیزانش را از دست داده است، به سختی می تواند تسلی پیدا کند اما مجموع حرکت های بشر دوستانه می تواند به او چنین احساسی را بدهد که تنها نیست. این ورک شاپ کمترین حرکتی است که ما می توانیم انجام بدهیم.»

او درباره استقبال مردم از این حرکت ادامه داد: «اگر مردم به چنین اتفاق ها و حرکت هایی آشنا نباشند تقصیر آن دستگاه های عریض و طویلی است که بخشی از وظایفشان آشنا کردن مردم با این رویدادهاست. مسئولان پول دریافت می کنند که در طول سال و در مواقع بحران بتوانند متناسب با شرایط حرکتی انجام دهند. ما مردم بسیار خوبی داریم. آنها نوع دوست هستند و با حرکت های جمعی همراه می شوند.»

این خوشنویس در پایان اظهار کرد: «یک سری رویدادها جنبه های روانی و بازتاب های تلخی برای کل جامعه دارد که باید به سرعت چنین عواقبی به حرکت زندگی تبدیل شود. باید از دیدن و منعکس کردن عکس های آوار و خون و درد فاصله بگیریم و فضا را با هنر تلطیف کنیم. باید نشان دهیم زندگی همچنان جریان دارد.»

58244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =