روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی تحلیلی به اهداف بلند مدت هیلاری کلینتنون پرداخته است که از نظر می گذرانید:

 واشنگتن پست نوشت: 'هیلاری کلینتون' که نتایج نظرسنجی ها اعتماد به نفس او را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بالا برده است؛ اهدافی دوردست را نشانه رفته و با چشم انداز ریاست جمهوری به دنبال بالا بردن شانس دمکراتها در انتخابات سنا و مجلس نمایندگان است.


این روزنامه در شماره روز شنبه خود افزود: 'در هفته های پایانی باقیمانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دمکراتها که شانس خود را برای پیروزی نامزدشان 'هیلاری کلینتون' در این انتخابات تقویت شده می بینند؛ این بار استراتژی خود را متحول ساخته و مترصد شده اند شانس نامزدهای دمکرات را برای انتخابات کنگره و فرمانداریها نیز ارتقاء دهند.


هدف اصلی در این برنامه، ایالت هایی است که جمهوریخواهان در آنها از محبوبیت بالاتری برخوردارند. ایالت های 'ایندیانا' و 'میسوری' از جمله این ایالتهاست که تیم انتخاباتی کلینتون یک میلیون دلار برای پیشبرد برنامه های انتخاباتی خود در آن هزینه کرده است.


'میشیگان' آخرین ایالتی است که تیم انتخاباتی کلینتون نهایت تلاش خود را در آن به عمل آورده است تا شانس برنده شدن کاندیداهای دمکرات را در انتخابات مجلس قانونگذاری ایالتی بدست آورد و از این طریق دمکراتها اکثریت را در مجلس نمایندگان از آن خود سازند.
امتداد این مبارزه تبلیغاتی، در بخش هایی از ایالتهای مین، نبراسکا، ویرجینیا و سایر ایالتهاست.
کلینتون روز شنبه در سرتاسر پنسیلوانیا برنامه های تبلیغاتی داشت و در همه این برنامه ها، 'تیم کین' دستیار انتخاباتی اش نیز وی را همراهی می کرد.


نتیجه نظرسنجی ها حاکی از پیروزی کوبنده کلینتون در سطح دانشگاهی است؛ این نتیجه وی را در مبارزات انتخاباتی اش تشجیع کرده و بر این اساس او تصمیم به تغییر استراتژی انتخاباتی اش گرفته است و تصمیم دارد شانس دمکراتها در سایر انتخابات های سراسری کشور را بالا ببرد.


تغییر فاحشی در شرایط 'دونالد ترامپ' نامزد جمهوریخواهان پیش آمده و موجب ایجاد شکاف در اردوگاه جمهوریخواهان شده و وضعیتی را برای انتخابات پیش آورده است که تا یک ماه پیش، ناممکن به نظر می رسید. این شرایط جدید؛ کلینتون و حزبش را مصمم کرده است فرصت را مغتنم شمرده و بر روی آن سرمایه گذاری کنند و شانس دمکراتها را در سایر انتخابات بالا ببرند.
برنامه کلینتون، تثبیت موقعیت دمکراتها در مراکز تصمیم گیری سیاسی کشور بعد از دوران ریاست جمهوری محتمل اوست.


کلینتون اگر به ریاست جمهوری انتخاب شود، با کنگره ای که هم اکنون در سلطه جمهوریخواهان است مسلما یک دوره کاری برایش کافی نخواهد بود تا دستورکاری ترقی خواهانه را در مورد موضوعات مهم کشور از جمله مهاجرت و سایر موضوعات پیاده کند. اگر در کنگره اکثریت با دمکراتها باشد، او تقریبا یقین خواهد داشت که می تواند با اطمینان خاطر بیشتری حکمرانی کرده و کارش را پیش ببرد.


'رابی موک' مدیر برنامه تبلیغاتی کلینتون در این باره می گوید: 'هیلاری می داند و تجربه هشت سال گذشته ثابت کرده است که نکته بسیار مهم داشتن متحدان و همفکرانی در میان مسئولین منتخب کشور است. این مسئولین می توانند کمک کنند کارها به نحو احسن به انجام برسد'.


تیم انتخاباتی کلینتون به کمک پولهای سرشاری که برایش رسیده است؛ دارد منابع را در مسیری مشخص هدایت می کند. این اردوگاه هزاران نفر از کارکنان میدانی و نیروهای داوطلب خود را برای تبلیغ به نفع نامزدهای دمکراتها برای انتخابات سنا و مجلس نمایندگان مامور کرده است تا بلکه اکثریت را در سنا بدست آورده و کرسی هایی را هم در مجلس نمایندگان احراز نمایند. انتخابات مجالس ایالتی و فرمانداری ها هم از دیگر اهداف این اردوگاه است.


چشم انداز بعدی این اردوگاه این است که حوزه های کنگره ای بعد از سرشماری سال 2020 مجددا ترسیم شود.
به گفته موک؛ تیم انتخاباتی کلینتون با هماهنگی 'کمیته ملی دمکراتیک ' بیش از 100 میلیون دلار به نفع سایر دمکراتها هزینه کرده است.
کلینتون شنبه شب در این زمینه به خبرنگاران گفت: ' تاکید ما برای 17 روز باقیمانده به انتخابات؛ اهمیت انتخاب دمکراتها در صندوقهای رای است'.


دمکراتها در موقعیت مطلوبی برای بدست آوردن اکثریت سنا قرار دارند. 9 انتخابات قابل رقابت برای سنا وجود دارد که در هشت مورد آنها جمهوریخواهان در موضع دفاعی قرار دارند که اکثرشان در ایالتهایی است که انتخابات ریاست جمهوری در آنها نوسان دارد.


به گفته 'استیو اشمیت' استراتژیست ارشد مبارزات انتخاباتی ' جورج بوش' و ' جان مک کین'، معادله میان شانس انتخاباتی ترامپ با سناتورهای جمهوریخواه بدین گونه است که سناتورهای جمهوریخواه می توانند به کارشان ادامه دهند به شرطی که ترامپ در ایالتهای آنها با اختلافی بسیار ناچیز ببازد و رای نیاورد اما اگر باخت ترامپ در این ایالتها سنگین باشد و 8 تا 10 درصد و یا بیشتر باشد، این به منزله شکست برای سناتورهای منتخب این ایالتهاست.


دمکراتها برای سلطه بر مجلس نمایندگان نیاز به آن دارند که دست کم 4 کرسی این مجلس را صید کنند.
در مجلس نمایندگان؛ دمکراتها با یک دستورکار فوق العاده سخت تری روبرو هستند. دمکرات ها برای بدست آوردن اکثریت این مجلس، نیاز به احراز 30 کرسی دارند که از نظر استراتژیست های حزب، این رویایی است بعید چون منوط به آن است که میزان مشارکت انتخاباتی دمکراتها از سطح ثبت شده در انتخاباتهای 2008 و 2012 هم بالاتر برود. یک شرط دیگر هم باقی می ماند. آنکه جمهوریخواهان هم رای نیاورند.


رهبران دمکراتها از جمله 'نانسی پلوسی' رهبر اقلیت مجلس نمایندگان معتقدند که دمکراتها اگر 20 کرسی مجلس نمایندگان را هم احراز کنند؛ این نتیجه خوبی برای این حزب است.
اما دمکراتها در 7 ایالتی که در سلطه آنهاست؛ هم اینک در وضعیت دفاعی قرار دارند. اگر آنها در مجلس نمایندگان رای هر هفت ایالت را بدست آورند باز هم نیاز به کسب حدود 90 درصد آراء ایالتهای باقی مانده دارند تا اکثریت مجلس نمایندگان را احراز کنند.
اما همه این محاسبات با یک موج شکننده نهایی می تواند بکلی دگرگون شود.


سناتورها غالبا خود را در برابر محیط ملی عایق بندی می کنند و برندهای خودشان را دارند.
اما رقابت های انتخاباتی مجلس نمایندگان بیشتر گرایش به آن دارد که نیروی نیابتی احزاب ملی باشد. حدود نیمی از رقابتهای هدفمند شده این مجلس در امسال در ایالت هایی جریان دارد که میدان رقابت برای انتخابات ریاست جمهوری است و اکثرشان هم ایالت هایی هستند که کلینتون نامزد محبوبشان است. از جمله این ایالت ها می توان به کالیفرنیا، ایلینویز و نیویورک اشاره کرد.


نظرسنجی هایی که استراتژیست های کلینتون به طور خصوصی انجام داده اند، نشان می دهد که نامزدهای دمکرات برای مجلس سنا و برای فرمانداری ها در ایالت های 'ایندیانا' و 'میسوری' رو به رشد هستند. ارزیابی تیم کلینتون این است که به عنوان نمونه در ایالت میسوری این امکان بالقوه وجود دارد که اگر یک میدان رقابت مطلوب با بودجه ای خوب برنامه ریزی شود؛ می توان آمریکایی های آفریقایی تبار را مشتاق به آمدن پای صندوقهای رای کرد.
دمکراتها به این برنامه تا حدودی امیدوارند.
میسوری اولویت درجه اول حزب دمکرات است که تشنه یافتن ستارگان جدید است.


اما در مورد ایالت های 'ایلینویز' و 'ویسکانسین'، هردو حزب موافق اند که دمکراتها برای کسب کرسی های سنا در این ایالت ها با مشکلاتی مواجه اند.
در بعضی از ایالتها، سناتورهای جمهوریخواه خود را آماده می کنند در صورتی که یک رئیس جمهور دمکرات به قدرت برسد؛ به عنوان یک عامل ایجاد توازن خودنمایی کنند.


هنوز معلوم نیست اگر کلینتون رئیس جمهور شود آیا یک نیروی ' کنترل کننده و مانع' مقابل او وجود خواهد داشت یا نه. مشابه این وضعیت در سال 1996 هنگامی که 'رابرت جی. دال' در انتخابات ریاست جمهوری باخت؛ پیش آمد.
تنها کرسی دمکراتها در سنا که جمهوریخواهان امید به صید آن دارند، کرسی 'راید' است. راید پیش از این از طرفداران ترامپ بود اما انتشار یک فیلم ویدیویی از رفتارهای وقیح ترامپ با زنان به نام ' هالیوود در دسترس' “Access Hollywood” باعث شد تا او تغییر عقیده دهد.


و اما جمهوریخواهان یک امتیاز ساختاری دارند. حوزه های کنگره ای به نفع آنها ترسیم شده است اما افت محبوبیت ترامپ در حومه شهرها فرصتهای تازه ای را برای دمکراتها خلق کرده است.
پخش شدن تصاویر ویدیویی از رفتارهای غیراخلاقی ترامپ، نظر بسیاری از جمهوریخواهان را از وی برگردانده است.
موک، مدیر برنامه انتخاباتی کلینتون در این خصوص گفته است: ' ترامپ در یک مخمصه واقعی گیر افتاده است'.
وی افزود: 'ما می خواهیم کاری کنیم حتی الامکان بیشترین افراد را پای صندوقهای رای بکشانیم و من فکر می کنم می توانیم تفاوتی بزرگ خلق کنیم'. '

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 593196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =