ایرنا نوشت: پس لرزه های ویدئوی اظهارات رکیک ترامپ، سومین و آخرین مناظره نامزد های دو حزب دمکرات و جمهوریخواه، تردید ترامپ در قبول نتایج و منع دسترسی سرپرست ویکی لیکس به اینترنت مهم ترین رویداد ها در هفته گذشته بوده است.

انتشار ویدئوی گفت و گوی خصوصی دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه با بیلی بوش مجری شبکه ان.بی .سی، هفته گذشته نخستین قربانی خود را گرفت و بوش برنامه 'تودی' شبکه 'ان بی سی' را ترک کرد.

ترامپ در ویدئوی سال 2005 به این مجری می گوید که چون 'ستاره' است، می تواند با هر زنی رابطه داشته باشد. نامزد جمهوریخواهان همچنین افسوس می خورد که چرا نتوانسته است با یک زن متاهل رابطه برقرار کند.

در شرایطی که ترامپ در هفته های گذشته به سبب اظهارات سخیف خود در این ویدئو تحت فشار قرار گرفته است، اکنون زنان بیشتری پا پیش گذاشته و مدعی هستند که وی آنها را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده است. ترامپ هم اعلام کرد که تک تک آنها را پس از انتخابات به دادگاه می کشاند.

اکوادور دسترسی موسس ویکی لیکس به اینترنت را مسدود کرد

در شرایطی که پایگاه اینترنتی ویکی لیکس و موسس آن «جولین آسانژ» در ماه های گذشته نقش بسزایی در فضاسازی علیه کلینتون و افشای ایمیل های خصوصی مقام های حزب دمکرات داشته است، سفارت اکوادور در لندن سه شنبه هفته گذشته اعلام کرد که دسترسی وی را به اینترنت مسدود کرده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه اکوادور در این رابطه آمده است که این اقدام با توجه به اقدامات آسانژ و در راستای سیاست عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها بوده است.

ویکی لیکس مرداد ماه انبوهی از ایمیل های شخصی مقام های ارشد کمیته 'بی طرف' دمکرات را منتشر کرده بود که نشان می داد، آن ها از همان ابتدا به صورت مخفیانه از کلینتون حمایت می کردند.

همچنین اسناد افشا شده جدید این پایگاه اینترنتی نشان می دهد که کلینتون در سال های گذشته مبالغ هنگفتی برای ایراد سخنرانی در شرکت های بزرگ حاضر در بازار سهام آمریکا (وال استریت) دریافت کرده است.
آسانژ از سال 2012 در سفارت اکوادور در لندن پناه گرفته است.

سومین مناظره، پرده آخر از یک جدال غیراخلاقی

نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا هفته گذشته در سومین و آخرین مناظره انتخاباتی خود حضور یافتند و دیدگاه ها و سیاست های یکدیگر را به باد انتقاد گرفتند.

ترامپ در بخشی از اظهارات خود در این مناظره به وضعیت جنگی عراق اشاره کرد و ضمن انتقاد از افشای موعد آغاز عملیات موصل، گفت : ایران پس از آزادی موصل از ما تشکر می کند. این کشور برنده بزرگ در عراق خواهد بود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره منطقه و ایران، با تاکید بر اینکه توافق هسته ای کاملا به نفع ایران بوده است، این توافق را 'احمقانه ترین' توافق تاریخ آمریکا خواند. مشروح این مناظره در آرشیو اخبار ایرنا قابل مطالعه است.

 گزارش های ضد و نقیض رسانه ها درباره برنده مناظره

شبکه تلویزیونی سی.ان.ان (CNN) پس از پایان مناظره هفته گذشته به سرعت یک نظرسنجی از مخاطبان خود برگزار و اعلام کرد که کلینتون در این نظرسنجی با کسب 52 درصد آرا در برابر ترامپ با 39 درصد آرا، برنده مناظره بوده است.

اما در مقابل نظرسنجی های واشنگتن تایمز و فاکس نیوز هر دو ترامپ را برنده مناظره دانستند. ترامپ در نظرسنجی نشریه واشنگتن تایمز با 74 درصد آرا در برابر کلینتون با 21 درصد آرا پیروز شد. فاکس نیوز هم درصد آرای ترامپ را در نظرسنجی آنلاین خود بیش از 60 درصد و آرای کلینتون را 36 درصد اعلام کرد.

اوباما : ترامپ دست از نالیدن بردارد / ترامپ : همه از اوباما متنفرند

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته انتقادی تند علیه نامزد جمهوریخواهان داشت. وی روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «متئو رنتزی» نخست وزیر ایتالیا با اشاره به ترامپ گفت : در تاریخ سیاسی مدرن هیچ نامزد ریاست جمهوری نبوده است که تا این اندازه سعی در بی اعتبار کردن انتخابات داشته باشد.

ترامپ هم در واکنش به این اظهارات روز گذشته در جمع هواداران خود در ایالت پنسیلوانیا، ضمن انتقاد از 'تضعیف قدرت آمریکا' در دوران ریاست جمهوری اوباما گفت : کشورهای جهان به آمریکا پشت کرده اند، چرا که از اوباما متنفر هستند.

اوباما که دو هفته پیش رای زودهنگام خود را به صندوق انداخته بود، از ابتدای رقابت ها تاکنون به طور علنی از کلینتون حمایت کرده است.

احتمال تقلب در انتخابات آمریکا / تردید ترامپ در قبول نتایج

بحث سلامت انتخابات آمریکا در هفته های گذشته مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است. ترامپ بارها و در موقعیت های مختلف، از نظام انتخابات خرده گرفته و گفته است که شاید نتایج را نپذیرد. وی در سومین و آخرین مناظره هم از پاسخ به این سوال که آیا در صورت پیروزی کلینتون، به نتایج احترام می گذارد یا خیر، طفره رفت.

در عین حال 'مایک پنس' معاون ترامپ به صراحت گفت که به نتایج انتخابات احترام خواهد گذاشت. شماری از جمهوریخواهان از جمله 'جف بلیک' سناتور ایالت آریزونا هفته گذشته این اظهارات ترامپ را لطمه به زیربنای دمکراسی در آمریکا دانستند.

آخرین وضعیت نامزد ها از نگاه آماری

در میان نظرسنجی های هفته گذشته، نظرسنجی مشترک نشریه لس آنجلس تایمز و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی شایان توجه بود. این نظرسنجی که معیار های خاصی را برای تحلیل نتایج مدنظر قرار می دهد، ترامپ را با 44.9 درصد آرا در برابر کلینتون با 43.3 درصد آرا پیشتاز رقابت ها دانست.

ساز و کار نظرسنجی لس آنجلس تایمز بدین صورت است که ارزش رای فردی را که اطمینان 60 درصدی به گزینه انتخابی خود دارد، کمتر از فردی به حساب می آورد که با اطمینان کامل به یکی از نامزد ها رای داده است. همچنین جامعه آماری این نظرسنجی همواره ثابت است و این موضوع موجب شده تا تاثیر تحولات جاری بر عقاید رای دهندگان به خوبی قابل بررسی باشد.

نظرسنجی های دیگر رسانه های آمریکایی در هفته گذشته اما نتایج متفاوتی داشتند. برای نمونه نتایج آخرین نظرسنجی مشترک خبرگزاری رویترز و موسسه افکارسنجی ایپسوس نشان می دهد که کلینتون با 44 درصد آرا در برابر ترامپ با 40 درصد آرا پیشتاز است، گرچه اختلاف ترامپ و کلینتون در این نظرسنجی از نزدیک به هفت درصد در هفته های گذشته به چهار درصد رسیده است.

تارنمای نشریه نیویورک تایمز در همین رابطه با بررسی نظرسنجی های معتبر صورت گرفته در هفت تا 10 روز گذشته، کلینتون را با میانگین آرای 46.3 درصد در برابر ترامپ با میانگین آرای 40.1 درصد برنده رقابت ها دانسته است. اختلاف آرای کلینتون و ترامپ در این شاخص از هفته گذشته رشدی یک درصدی را تجربه کرده است.

49311

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 593266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =