۰ نفر
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۴

یک کارشناس اقتصادی می گوید:«وضعیت فعلی بانک های ایرانی مناسب نیست و به همین دلیل باید سرمایه بانک‌های دولتی بایدافزایش یابد.»

احمد حاتمی یزد، کارشناس اقتصادی با اعلام این مطلب در گفتگو با خبرآنلاین اظهارداشت: و با توجه به حجم بالای مطاللبات معوق بانک ها در ایران ، باید به این نکته توجه داشت که آنها با مشکلات فراوانی روبرو هستند . 

این مدیر اسبق نظام بانکی با اشاره به اینکه در صورت تداوم وضعیت موجود ، مشکلات بانک ها پیچیده تر و بغرنج تر از گذشته می وشد، ادامه داد: بانک مرکزی در جلسه مجمع عمومی بانک ها اصرار کرده است که بانک ها برای تسهیلات معوق خود چاره ای اندیشیده و ذخیره برای مطالبات معوق را افزایش دهند .
وی گفت: وقتی هزینه بانک ها بالا برود، قیمت سهام آنها نیز در بورس کاهش می یابد و سلسله عواقب بعدی بر روی بانک ها تاثیرات منفی خود را به جای می گذارند .
او گفت: طبق قانون هر بانک می تواند 10 برابر سرمایه خود تسهیلات دهد، وقتی سرمایه بانکی اندک باشد ، قدرت تسهیلات دهی آن بانک نیز کاهش می یابد چرا که اگر قرار باشد ذخیره احتیاطی برای تسهیلات معوق بالا برود، در نتیجه سرمایه بانک کاهش یافته و قدرت تسهیلات دهی ان نیز دستخوش کاهش می شود .
این کارشناس بانکی افزود: حالا در نظر بگیرید وقتی جامعه با کاهش حجم تسهیلات روبرو می شود، چه اتفاقی می افتد، مشکلات بخش صنعت برای حل بحران ها افزایش یافته و بانک ها نیز خود از رقابت باز می مانند.
وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین راه کارهای پیش روی نظام بانکی افزایش سرمایه است، گفت: به دو طریق می شود سرمایه بانک ها را افزایش داد ، یا سهامداران فعلی می توانند سرمایه بیاورند و یا اینکه امکان عرضه سهام بانک ها در بورس ، طی سال جاری وجود دارد.
وی گفت: هر دو راه به افزایش سرمایه بانک ها منجر شده و تا حدی مشکلات موجود نظام بانکی را کاهش می دهد ، در ضمن باید در نظر داشت که شفافیت صورت های مالی بانک ها و افزایش سرمایه آنها دو اولویت مهم برای برقراری ارتباط بین المللی بانک های ایرانی با بانک های خارجی است که اگر این دو محقق نشوند، نمی توان امیدی به عادی سازی روابط بانکی ایران و نظام بین الملل داشت.  
 به گفته حاتمی یزد در قالب توافق نامه برجام ، محدودیت های نظام بانکی ایران برداشته شده است اما به دلیل انکه نظام های بانکی ایران بیش از یک دهه از تکنولوژی روز جهان عقب افتاده اند، امکان برقراری عادی مراودات همچنان فراهم نشده است.

 

35223

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 658162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
    0 0
    بد نبود آقای حاتمی یزد می فرمودند که چرا هنوز تعداد زیادی از مدیران بانکی که برای خوشایند مقامات سیاسی تسهیلات غیر قابل وصول را اعطا کردند هتوز علیرغم بازنشستگی در بانکها جابجا می شوند و هرگز مورد سوال قرار نگرفتند