در نشست مسئولان گمرک با صادرکنندگان ایرانی کالا به روسیه مقرر شد تا تخفیف ۱۵ درصدی به صادرکنندگان ایرانی در گمرک روسیه با ارائه گواهی مبدا الکترونیکی صورت بگیرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومي گمرك ايران، سومين نشست تخصصي بررسي كريدور سبز با روسيه برگزار شد كه در اين جلسه صادركنندگان موارد و مشكلات در صادرات به روسيه را با مديران گمركي  تبادل نظر كردند.

در این نشست، فرود عسگري ، معاون فني و امور گمركی گمرک ایران با اشاره به برگزاري جلسات متعدد با تشكل ها و اتاق هاي بازرگاني در خصوص صادرات از مسير كريدور سبز گفت: از سال ٩٤  تفاهم نامه هاي بسياري با گمرك روسيه به امضا رسيده است. در بخش اول، ١٠ شركت به عنوان صادركننده براي استفاده از كريدور سبز معرفي شدند اما متاسفانه بخش خصوصي نتوانست از اين تسهيلات به نحو شایسته ای استفاده كند.

وي افزود: متعاقبا ١٠ شركت براي استفاده از اين كريدور سبز اضافه شد كه براي شناسايي مسايل و مشكلات در حوزه گمرك با صادركنندگان اين جلسه برگزار شده است.

عسگری گفت:  صادرکنندگان ایرانی با ارایه گواهي مبدا الكترونيكي ، ١٥ درصد تخفيف عوارض گمرکی در روسیه دريافت مي كنند. همچنین سند تبادل الکترونیک میان گمرک ایران و روسیه به امضا رسیده و زمینه همکاری های شرکتهای دو طرف وجود دارد.

معاون فنی و امور گمرکی افزود: هم اکنون فضاي همكاري براي استفاده از پتانسيل بازار روسيه به وجود آمده و كرويدر سبز براي تسهيل امور گمركي ميان دو كشور ايجاد شده است  كه توليدكنندگان ايراني را براي صادرات تشويق كند. 

در این جلسه، عسگری تاکید کرد: بسیاری از مشکلات به گمرک باز نمی گردد اما با اقداماتی که گمرک ایران انجام داده و با تهیه لیستی از اسامی شرکتهای ایرانی، 50 درصد صادرات را برای این شرکتها آسان می کند و آنها را به گمرک روسیه متصل می کند.

وی ادامه داد: در این زمینه ضمن تشویق شرکتهای روسی برای همکاری با شرکتهای خوشنام ایرانی، شرکتهای ایرانی نیز باید در این کشور نماینده ای را معرفی کنند.

در همین حال صادرکنندگان نظرات و پیشنهادات خود را ارایه کردند که صادرکنندگان ایرانی، عدم شناخت تجار و بازرگانان روسی از کریدور سبز، بازنگری در ارزش گذاری ها ، سختگیری های طرف روسی ، همگن سازی استانداردها را به عنوان مشکلات و مسائل موجود در صادرات به روسیه مطرح کردند.

در این خصوص پیشنهاد شد که شرکتهایی که در صادرات به روسیه فعال هستند تجربیات خود را با دیگر شرکتها به اشتراک بگذارند،همچنین در این جلسه مباحثی چون قیمت گذاری کالاهای صادراتی ، تعریف فرایندهای صادراتی و اعلام کرایه های حمل و افزایش آن برای صادرکنندگان مطرح شد که بنا به اعلام مسئولان گمرک به زودی جلسات مشترکی با مسئولان مربوطه در حوزه حمل بار اعم از زمینی، دریایی و فرودگاهی برگزار خواهد شد.

این صادرکنندگان به مسائلی چون نحوه پرداخت ها، سیستم های ارزش گذاری، امنیت اطلاعات نیز اشاره کردند و خواستار برگزاری جلساتی با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در زمینه قرنطینه ها ، بازرسی ها و بخش های دیگر شدند. 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 689594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =