تسنیم نوشت: هرچند بحث توافق هسته ای ایران همچنان در محافل سیاست داغ است اما موضوع تمرکز فوری برای فعالان بازار نفت مسئله عراق و اقلیم کردستان این کشور است که می تواند بر قیمت نفت اثر بگذارد.

تحولات مربوط به توافق هسته ای ایران و مواضع جدید ترامپ در خصوص این موافقتنامه چندجانبه در طی روزهای اخیر توجه فعالان بازار نفت را به خود جلب کرده است. اما به نظر می رسد که افزایش تنش ها در شمال عراق تاثیرات بسیار آنی تری بر بازار نفت بگذارد و موجب افزایش قیمت ها شود.

در حالی که انتظار می رفت سقوط داعش در عراق موجب تجدید اتحاد ملی در این کشور شود، اما به نظر می رسد که عراق بعد از داعش در آستانه ورود به درگیری های داخلی قرار دارد که می تواند موجب قطع صادرات روزانه بیش از نیم میلیون بشکه نفت شود.

حدود یک سوم نفت این منطقه توسط سرمایه گذاران خارجی نظیر دی ان او آسا، جنرال انرژی و گالف کی استون پترولیوم تولید می شود. شرکت های بزرگتر با برخورداری از حمایت قدرتمند سیاسی نیز در این منطقه سرمایه گذاری کرده اند. گازپروم نفت و رزنفت روسیه و شورون آمریکا علاقمند به پروژه های نفتی در کردستان عراق هستند. هرگونه اختلال در عرضه نفت این منطقه، نه تنها به این شرکت ها لطمه خواهد زد، بلکه پالایشگاه های اروپایی را نیز با کمبود مواجه خواهد ساخت.

تولید نفت دولت مرکزی عراق در بخش شمالی نیز در معرض ریسک قرار دارد. دولت عراق به دنبال از دست دادن خط لوله انتقال نفت خود به ترکیه، نفت تولیدی توسط شرکت نفت شمال را از طریق زیرساخت های کردستان صادر می کرد.

اگر تنش و درگیری در شمال عراق افزایش یابد، و این مسئله موجب قطع صادرات نفت کردستان عراق شود، تاثیرات این حادثه فراتر از منطقه خواهد رفت. پالایشگاه های منطقه مدیترانه ممکن است برای یافتن سریع جایگزینی برای نفت اقلیم کردستان با مشکل مواجه شوند، زیرا نفت جایگزین باید از مناطق دورتری تامین شود. این مسئله می تواند موجب کاهش شکاف بین عرضه و تقاضا در بازار نفت مدیترانه شود و در صورت طولانی شدن، به کاهش ذخایر نفتی کمک نماید.

اقلیم کردستان عراق روزانه حدود 565 هزار بشکه نفت صادر می کند که به اندازه صادرات نفت قطر است.

بدین ترتیب، هرچند سیاستمداران مشغول بحث در خصوص توافق هسته ای ایران هستند، اما موضوع تمرکز فوری برای فعالان بازار نفت احتمالا مسئله عراق و اقلیم کردستان است.

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =