۰ نفر
۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰

ایسنا نوشت: پاپ فرانسیس با تحسین چین و خودداری از انتقاد نسبت به سیاست تک فرزندی پکن درصدد بهبود دهه‌ها ناسازگاری بین چین و واتیکان و گشایش دوره جدیدی از گفت‌وگو برآمد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان جهان در مصاحبه با روزنامه اینترنتی آسیا تایمز همزمان به تحسین فرهنگ چین و نقش آن در جهان پرداخت.

پاپ در این باره گفت: برای من چین همواره نه تنها به عنوان یک کشور بلکه از نظر فرهنگی منبعی از بزرگی بوده است.

وی با اشاره به اهمیت گفت‌وگو و تعامل ادامه داد: گفت‌وگو به این معنی نسبت که به یک توافق ختم شود و بگوییم نصف کیک برای تو و نصف دیگر برای من. گفت‌وگو به این معنی است که ما به اینجا رسیده‌ایم "من ممکن است موافق باشیم یا نباشیم، اما اجازه بده با هم قدم بزنیم".

این در حالی است که چین و واتیکان از سال 1951 پس از اعلام رسمی روی کار آمدن آتئیست‌های کمونیست و آغاز ایجاد کلیسا خارج از حاکمیت پاپ قطع و تیره و تار شد. چین سال‌ها کلیساها را ممنوع الفعالیت کرده بود تا اینکه در اواخر دهه هفتاد با اصلاح قانون آزادی مذهبی و کشیش‌های زندانی ممکن شد.

تنش در روابط این دو زمانی تشدید شد که پکن تصمیم گرفت اسقف را خود انتخاب کند، انتخابی که واتیکان آن را تنها حق پاپ می‌داند.

با این حال اما در سال 2007 پاپ بندیکت شانزدهم با ارسال نامه‌ای به چینی‌های معتقد درصدد اصلاح روابط برآمد. پس از آن فرانسیس به سبک خود به این راه ادامه داد.

در ادامه گفت‌وگوی پاپ با روزنامه هنگ کنگی، خبرنگار از رهبر مسیحیان جهان درباره سیاست تک فرزندی چین می‌پرسد؛ سیاستی که همواره مورد مخالفت انتقاد شدید واتیکان قرار می‌گرفت.

وی در پاسخ به این سوال از انتقاد خودداری و در عوض به همدردی با کودکانی پرداخت که باید به تنهایی با خستگی نگهداری و مراقبت از والدین و پدر و مادربزرگ‌های خود کنار بیایند.

پاپ اما از چینی‌ها خواست: تلخ نباشید به شیوه خود با خود در صلح باشید حتی اگر اشتباه کرده‌اید.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 506358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =