جوانان سرمایه رشد و تعالی جامعه هستند/ ۲۵ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ مردم‌نهاد ﺩﺭ لرستان ﻓﻌﺎﻝ ﻫﺴﺘﻨﺪ

سازمان ملی جوانان ازجمله سازمان‌های دولتی ایران بود که بعدها با بخش فرهنگی اداره ورزش و جوانان ادغام شد.معاونت فرهنگی امور جوانان با همان رسالت سازمان ملی جوانان وارد این حوزه شد و رصد و پیگیری مسائل و مشکلات حوزه جوانان را بر عهده دارد

به گزارش خبرانلاین لرستان ،برگزاری و پیگیری برنامه‌های ساماندهی امور جوانان بر عهده معاونت فرهنگی اداره ورزش و جوانان بوده و ریاست این مرکز بر عهده استاندار است.

22 دستگاه با عضویت در سطح استانی عضو ستاد سازمان‌دهی جوانان لرستان هستند.مدیرکل اداره ورزش و جوانان دبیر این ستاد بوده و در شهرستان‌ها فرماندارها رئیس این ستاد هستند.

ستاد ساماندهی جوانان
ﻣﻌﺎﻭﻥ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ اداره کل ﻭﺭﺯﺵ ﻭ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﻟﺮﺳﺘﺎﻥ در مصاحبه با خبرانلاین گفت:جوانان سرمایه اصلی کشور هستند پیروزی‌ها و توفیقات به‌دست‌آمده ملت ایران در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، علمی، تحقیقاتی و ورزشی مدیون اراده بزرگ، موقع‌شناسی و حضور فعال آنان است.

سیروس حسنوند افزود:مهم‌ترین اهداف برنامه‌های ملی ساماندهی امور جوانان، توانمندسازی نسل جوان، استفاده بهینه از استعداد و توانایی این قشر در توسعه استان است.

فلسفه و حضور جوانان در حقیقت پرورش مدیران جوان مسلح به سلاح ایمان، آرمان‌های اسلامی و آشنا به علم روز هست لذا تزریق افکار، اندیشه‌های نو و خلاق به سیستم مدیریتی کشور و شناسایی، جذب و ورود نخبگان جوان به سیستم اجرایی کشور از دیگر فلسفه‌های وجودی این ستاد هست.

حسنوند ﺑﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﯾن‌که ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ‌ﻫﺎﯼ مردم‌نهاد ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﺄﮐﯿﺪ ﻣﺎ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، اظهار کرد: بیش از 25ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ مردم‌نهاد ﺩﺭ استان ﻓﻌﺎﻝ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ باعنوان ﺑﺤﺚ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻭ ﺭﻓﻊ ﻣﺸﮑﻼﺕ مختلف ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﮐﺎﺭ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨد.

وی خبر داد:سازمان‌های مردم‌نهاد که دارای مجوز رسمی باشند و دارای اعضای افراد بین 18 تا 29 سال باشند می‌توانند جهت مشارکت و فرهنگ‌سازی بیشتر از معاونت فرهنگی اداره ورزش و جوانان نیز مجوز بگیرند.

عمده رسالت کاری ما مرتبط با سازمان‌های مردم‌نهاد است.برنامه‌ها از طریق سازمان‌های مردم‌نهاد اجرا می‌شود و بی‌شک در کاهش آسیب‌های اجتماعی و بسط توسعه بازوی کمکی ستاد هستند.

سازمان‌های مردم‌نهاد،کانون‌های مساجد نیز در این مشارکت‌ها نقش پررنگی دارند. ازجمله برنامه‌های این بخش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- اردوهای زیارتی 2 -گفتگوی چهره به چهره با جوانان 3-برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌ها در ایام فراغت جوانان

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی توسط کمیته‌ها
سیروس حسنوند بیان داشت:فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مرتبط با ستاد ساماندهی جوانان توسط 7 کمیته از دستگاه‌های مختلف مدیریت می‌شوند؛

-کمیته ازدواج توسط کمیته امداد
-کمیته مشارکت‌های اجتماعی توسط اداره ورزش و جوانان
-کمیته هویت توسط سازمان تبلیغات اسلامی
-کمیته اوقات فراغت توسط اداره ورزش و جوانان
-کمیته اشتغال توسط اداره کار و رفاه اجتماعی
-کمیته آسیب‌های اجتماعی توسط بهزیستی
-کمیته فضای مجازی توسط صداوسیما

این کمیته‌ها متشکل از اتاق فکر جوانان هستند که در مصوبات ستاد ساماندهی استان قابل‌اجراست و مصوبات فراتر از اجرای اداره ورزش و جوانان بر عهده استاندار است.

گزارش عملکرد طی 9 ماهه اول سال جاری:
معاون فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان لرستان تشریح کرد: طبق آمارهای رسمی لرستان جزو 4 استان اول جوان کشور است و با توجه به این آمار احتمال وجود آسیب‌های جوان در این 4 استان نسبت به دیگر استان‌ها، بیشتر هست.مسئولین کمیته اوقات فراغت جوانان با پیگیری و تعامل با دستگاه‌های اجرایی نظیر اداره کل ورزش و جوانان،سپاه پاسداران،ارشاد اسلامی،هلال‌احمر، کمیته امداد، اداره زندان‌ها، دانشگاه‌های استان و... در بحث غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان نقش چشمگیری دارند. بانک ملی و پست‌بانک‌ها نیز در بحث پرداخت تسهیلات وام ازدواج نقش مؤثری داشته‌اند.

حسنوند خبر داد: بانک ملی امسال 104 درصد پرداخت تسهیلات داشته که جای امیدواری دارد و به‌عنوان یکی از بانک‌های برتر از سوی بانک مرکزی اعلام شد.بانک پست‌بانک نیز همکاری فراوان ای در این حوزه داشته است.

برگزاری جلسات رسمی
وی در سال جاری از برگزاری سه جلسه رسمی با ریاست استاندار و نیز برگزاری 17 جلسه با ستادهای شهرستان‌های استان خبر داد.
معاون فرهنگی و جوانان تصریح کرد:ستاد سازمان‌دهی جوانان دغدغه‌ها و مشکلات حوزه جوان را پوشش می‌دهد که الزاماً مرتبط با ورزش نیست بلکه تمامی کاستی‌ها و بحران‌های اجتماعی را دربرمی گیرد. جامعه‌ای سالم است که افراد در آن سلامت جسمی و روحی برخوردار بوده و با تقویت روحیه نشاط در جوانان و همچنین ایجاد اشتغال و بسترسازی فعالیت‌های اجتماعی، می‌توان رشد جامعه را تضمین کرد.

سیروس حسنوند بیان داشت: پیرو اهداف سازمان ملی جوانان، درصدد حل مسائل جوانان، اعتلا و رشد نسل جوان کشور و استفاده بهینه از استعدادها و توانایی‌های نسل جوان هستیم.

مطالعه و پژوهش در حوزه‌های راهبردی امور جوانان، تدوین برنامه جامع ساماندهی امور جوانان ، دریافت گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی مرتبط با امور جوانان و بررسی فعالیت‌های این دستگاه‌ها، مطالعه و بررسی قوانین و مقررات مربوط به جوانان، تهیه گزارش وضعیت جوانان کشور در سطح ملی، ارائه شیوه‌های مناسب برای استفاده بهینه از استعدادها و توانایی‌های جوانان و... از دیگر وظایف این حوزه هست.

پیگیری و اجرای مواد قانونی مرتبط با جوانان:

1. اداره امور دبیرخانه‌ای ستاد استانی ساماندهی و کمیته‌های تخصصی
2. برنامه‌ریزی و نظارت به‌منظور عملیاتی نمودن برنامه ساماندهی امور جوانان و رفع موانع و مشکلات .
3. تعیین جایگاه، نقش و مأموریت‌های اساسی دستگاه‌های دولتی مرتبط با امور جوانان و تقسیم‌کار ملی و رفع موازی کاری به‌منظور هماهنگی و ساماندهی فعالیت‌های بخشی و فرابخشی در این زمینه.
4. همگرایی، هماهنگی و سامان یابی فعالیت‌های سازمان‌های دولتی و غیردولتی مرتبط با امور جوانان.
5. برنامه‌ریزی و نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها در اجرای برنامه ساماندهی و رفع موانع و تنگناهای موجود.
6. برنامه‌ریزی و نظارت بر عملکرد ستادهای استانی و ارائه گزارش به مراجع ذی‌ربط
7. برنامه‌ریزی محتوایی ستادهای استانی با مشارکت سایر دفاتر تخصصی.
8. ارائه پیشنهاد‌ها در ارتباط با اصلاح وظایف دستگاه‌های اجرایی با توجه به رویکردهای منشور تربیتی و اهداف و سیاست‌های سند ملی توسعه

تحقق اقتصاد مقاومتی توسط خودباوری جوانان
معاون فرهنگی و جوانان اداره ورزش گفت: با توجه به نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی جوانان باید درصحنه‌های سیاسی، تولید ملی، کارآفرینی و سرمایه‌گذاری سهیم باشند. این از روحیات خاص، جسارت، خودباوری، هیجان، شور، نشاط، تعصب ویژه به استان و کشور، شهامت و فعال بودن جوانان است و ما می‌توانیم از این ویژگی جوان برای جهت‌دهی به برنامه‌های مختص جوانان استفاده نماییم.

لذا اندیشیدن و تدابیر لازم برای تقویت و رشد خلاقیت، ارتقای هویت ملی وایمانی و دینی ضروری هست و مهم‌ترین برنامه‌های مصوب در سطح دانشگاه عبارت‌اند از: تقسیم‌کار برنامه اوقات فراغت با عنوان برنامه‌های فرهنگی و هنری با تأکید بر تقویت آگاهی‌های دینی مبتنی بر قرآن و عترت، برنامه‌های کتاب‌خوانی و غیره..

برنامه گسترده ورزشی، اردوهای جهادی، اردوهای زیارتی سیاحت، علمی و گردشگری، برنامه مهارت‌آموزی در ابعاد فنی و حرفه‌ای هنری و مهارت‌های زندگی، اوقات فراغت در محیط مجازی و رسانه از دیگر برنامه‌های اجرایی برای دانشجویان هست .همچنین برنامه گفتگوی جوانان، شناسایی، معرفی و تقدیر از اختراعات و ابتکارات جوانان جزو مصوبات این ستاد هست.

حسنوند از تشکیل اتاق ﻓﮑﺮ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ در ستاد ساماندهی امور جوانان خبر داد و افزود:ﺳﺘﺎﺩ ﺳﺎﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﺍﻣﻮﺭ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ لرستان ﺍﺗﺎﻕ ﻓﮑﺮ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺣﻀﻮﺭ ﺍﺳﺎﺗﯿﺪ ﺭﻭﺍﻧﺸﻨﺎﺳﯽ، ﺟﺎﻣﻌﻪ‌ﺷﻨﺎﺳﯽ ﻭ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ‌ﻫﺎ ﺗﺸﮑﯿﻞ می‌دهد.

معاون فرهنگی و جوانان اداره ورزش استان ﮔﻔﺖ: ۲۲ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﻋﻀﻮ ﺭﺳﻤﯽ واصلی ﺳﺘﺎﺩ ﺳﺎﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﺍﻣﻮﺭ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺭﯾﺎﺳﺖ ﺁﻥ بر عهده ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭ ﻟﺮﺳﺘﺎﻥ ﺍﺳﺖ.

سیروس حسنوند ﺑﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﯾن‌که ﻣﻨﻈﻤﯽ به‌عنوان رئیس ﺍﺗﺎﻕ ﻓﮑﺮ انتخاب‌شده ﺍﺳﺖ، ﻋﻨﻮﺍﻥ ﮐﺮﺩ: ﺫﯾﻞ ﺍﯾﻦ ﺍﺗﺎﻕ ﻓﮑﺮ ﺩﻭ ﮐﺎﺭﮔﺮﻭﻩ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻭ محیط‌زیست ﺑﺎ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﺭﺍﻣﯿﻦ جانی پور، ﻣﻌﺎﻭﻥ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ جهاد دانشگاهی ﻟﺮﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﮐﺎﺭﮔﺮﻭﻩ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ تشکیل‌شده ﺍﺳﺖ.

ﻣﻌﺎﻭﻥ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ اداره کل ﻭﺭﺯﺵ ﻭ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﻟﺮﺳﺘﺎﻥ ﺗﺼﺮﯾﺢ ﮐﺮﺩ: ﺫﯾﻞ ﺍﯾﻦ ﺳﺘﺎﺩ ﭘﻨﺞ ﮐﻤﯿﺘﻪ ﺗﺨﺼﺼﯽ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ، ﻣﺸﺎﺭﮐﺖ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻭ ﻫﻮﯾﺖ، ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ، ﺍﺷﺘﻐﺎﻝ ﻭ ﻣﺴﮑﻦ، ﺍﻭﻗﺎﺕ ﻓﺮﺍﻏﺖ ﻭ ﺁﺳﯿﺐ‌ﻫﺎﯼ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﻓﻀﺎﯼ ﻣﺠﺎﺯﯼ ﻭ ﭘﯿﮕﯿﺮﯼ ﻣﺼﻮﺑﺎﺕ ﺳﺘﺎﺩ ﺍﺳﺘﺎﺩ، ﺭﯾﺎﺳﺖ ﮐﻤﯿﺘﻪ ﭘﯿﮕﯿﺮﯼ ﻣﺼﻮﺑﺎﺕ بر عهده ﺭﯾﺎﺳﺖ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﺭﯾﺰﯼ ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﯼ ﻟﺮﺳﺘﺎﻥ ﺍﺳﺖ.

ﻭﯼ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺩ: ﺫﯾﻞ ﻫﺮ ﮐﻤﯿﺘﻪ ﺗﺨﺼﺼﯽ ﮐﺎﺭﮔﺮﻭﻩ‌ﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ با توجه ﺑﻪ ﻧﻈﺮﺍﺕ ﺭﺋﯿﺲ ﮐﻤﯿﺘﻪ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﮐﺎﺭﮔﺮﻭﻩ‌ﻫﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﺭﺋﯿﺲ ﮐﻤﯿﺘﻪ ﺩﺭ ﺳﺘﺎﺩ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ ﺑﺪﻫﺪ.

سیروس حسنوند ضمن تشکر از استاندار لرستان بیان داشت: رفع آسیب‌ها و مشکلات حوزه جوانان در وهله اول مشارکت و همدلی خود جوانان را می‌طلبد.و در وهله دوم خواستار همگرایی و هم‌افزایی دستگاه‌های عضو ستاد هستیم که ارائه راهکارهای بیشتر و بهتر را ممکن می‌سازد.

معاونت فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان همچنین از تشکیل خانه جوان در آینده نزدیک در مرکز استان خبر داد. وی گفت: این خانه جوان به مساحت بیش از 550 متر با دارا بودن سالن جلسات، کلاس های آموزشی، دفتر مشترک سازمانهاي مردم نهاد جوانان، کتابخانه و دفتر مجمع جوانان استان در یکی از نقاط خوب مرکز شهر با دسترسی مناسب تاسیس خواهد شد که مکاتبات و پیگیری های لازم با وزارت انجام شده است امیدواریم بتوانیم تا پایان بهمن ماه این خانه جوان را افتتاح نماییم

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 625671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =