ایسنا نوشت: رییس سازمان محیط زیست کشور گفت: تغییر الگوی مصرف انرژی و زمینه‌سازی برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای یکی از مهم‌ترین راهکارهای مقابله با تغییر اقلیم است.

معصومه ابتکار در نشست شورای اداری استان ایلام اظهار کرد: مسئله تغییر اقلیم امروز به شدت مناسبات آب و هوایی را در دنیا تحت تاثیر قرار داده و همه انسان‌ها از این موضوع تاثیر می‌پذیرند.

وی افزود: این مسئله در سال‌های اخیر به شکل افزایش آتش‌سوزی‌ها، بروز سیلاب‌های مخرب، کاهش بارندگی و خشک شدن درختان بویژه در رشته کوه‌های زاگرس خود را نشان می‌دهد ضمن اینکه بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته میزان دما در 30 سال اخیر به نسبت دوره‌های مشابه 1.8 درجه افزایش یافته و کاهش 20 درصدی بارندگی را در ایران به دنبال داشته است.

رییس سازمان محیط زیست اضافه کرد: تغییر اقلیم امروز بسیاری از کشورها را تحت تاثیر قرار داده که همین عامل باعث شد در کنفرانس پاریس توافقی از سوی کشورهای مختلف به منظور مقابله با آثار و خطرهای آن امضاء شود، دولت تدبیر و امید نیز با توجه به اهمیتی که به مسئله حفظ محیط زیست و حراست از عرصه‌های طبیعی می‌دهد یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کاری خود را در سال 96 به این موضوع اختصاص داده و در برنامه ششم توسعه نیز حفاظت از محیط زیست از اولویت‌های کاری قرار داده شده است.

معاون رییس جمهور ادامه داد: تغییر الگوی مصرف انرژی و زمینه‌سازی برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای یکی از مهم‌ترین راهکارهای مقابله با تغییر اقلیم است که در این راستا باید شاهد تغییر 50 درصدی الگوی مصرف انرژی و مصرف سوخت در کشور باشیم.

وی تاکید کرد: مقابله با بروز آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان حفاظت از محیط زیست است که در نتیجه اقدام‌های صورت گرفته شاهد کاهش 67 درصدی آتش‌سوزی‌ها طی سال جاری به نسبت دوره مشابه سال گذشته بوده‌ایم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: گسترش پدیده ریزگردها طی دهه اخیر باعث شد بسیاری از کشورها نسبت به این موضوع حساس شوند که با تلاش‌های ایران چهار قطعنامه در سازمان ملل به منظور مقابله با آثار سوء این پدیده زیست محیطی به تصویب رسید و امیدواریم با همکاری کشورهای دخیل بتوانیم گام‌های عملی برای برخورد با ورود گرد و غبار برداریم.

ابتکار عنوان کرد: کاهش آب سفره‌های زیرزمینی و استفاده بی‌رویه از مراتع و جنگل‌ها به مهم‌ترین خطر پیش روی محیط زیست تبدیل شده که نمونه بارز آن را در کاهش قابل توجه و خشک شدن بخش زیادی از دریاچه ارومیه شاهد هستیم، ضمن اینکه حفاظت از منابع آب شیرین باید در اولویت برنامه‌های مسئولان قرار گیرد چرا که این مواهب خدادادی تجدیدپذیر نیستند و در صورت نابودی، صدمات جبران ناپذیری را به کشور وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه در همایشی در کشور مکزیک، ایران جزء 20 کشور برتر جهان از نظر تنوع گیاهی و جانوری معرفی شد، ادامه داد: بر اساس مطالعات سازمان‌های بین‌المللی، ایران از نظر داشتن تنوع گیاهی و جانوری جزو 20 کشور برتر دنیاست که می‌طلبد برنامه‌ریزی مدونی برای حراست از این مواهب خدادادی صورت گیرد.

معاون رییس جمهور با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید برای حفاظت از محیط زیست و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش، گفت: یکی از مهم‌ترین کانون‌های ورود ریزگردها به کشور از طریق کشور عراق است که با همکاری استان‌های ایلام و واسط عراق هم اکنون طرح کمربند سبز و کاشت نهال در کانون‌های بحران در دست اقدام است که امیدواریم بتوانیم با توسعه این طرح ضمن شناسایی مناطق بحران در راستای ایجاد پوشش جنگلی به منظور مقابله با آثار سوء آن گام برداریم.

مراجع قضایی از مجازات‌های آموزشی و فرهنگی در صدور احکام استفاده کنند

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: ضعف فرهنگی عمومی در حوزه‌های زیست‌محیطی از مهم‌ترین موارد آسیب‌زا به طبیعت است درحالی‌که باید سلامت و حفظ محیط‌ زیست به‌عنوان یک فرهنگ و مطالبه عمومی و مردمی در سطح جامعه نهادینه شود.

معصومه ابتکار در نشست حمایت قضایی استان ایلام، اظهار کرد: مراجع قضایی نقشی کلیدی و اساسی برای ارتقای سطح فرهنگ عمومی و ایجاد فضایی ناامن برای متخلفان و متجاوزان زیست‌محیطی و امنیت مطمئن برای فعالان و دوستداران محیط‌زیست به‌ویژه محیط‌بانان و ضابطان قضایی محیط‌زیست دارند.

وی بابیان اینکه محیط‌زیست به‌عنوان یک ثروت طبیعی و عمومی محسوب می‌شود، افزود: مراجع قضایی باید از مجازات آموزشی و فرهنگی برای افزایش فرهنگ زیست‌محیطی در صدور حکم متخلفان و متجاوزان استفاده کنند تا متجاوزان به‌جای تنبیه‌های قهری، مجبور به انجام فعالیت‌های زیست‌محیطی همچون کاشت درخت و نهال و پاک‌سازی محیط‌زیست شوند.

ابتکار یادآور شد: یکی از سیاست‌های مهم سازمان حفاظت محیط‌زیست جلب مشارکت جوامع محلی و بومی و افزایش و ترغیب آن‌ها برای حفاظت از عرصه‌های زیست‌محیطی و اراضی طبیعی همچون مراتع و جنگل‌ها همراه با بهره‌برداری مشارکتی از این عرصه‌ها است.

وی همچنین به شفاف‌سازی برخی از قوانین حوزه محیط‌زیست و تدوین برخی لوایح جدید در مجلس شورای اسلامی هم تأکید کرد و گفت: برای نخستین بار لایحه هوای پاک با تأکید بر موضوع ریزگردها و لایحه حیوان آزاری تدوین و به مجلس ارائه شد.

ابتکار با اشاره به اینکه قانون حمایت از محیط‌بانان و ضابطان قضایی در برابر متخلفان و متجاوزان، از سیاست‌های سازمان است، تأکید کرد: برخی از این سوءاستفاده‌کنندگان، حافظان محیط‌زیست را با ارعاب، تطمیع و تهدید، برای بهره‌برداری‌های غیراصولی خود تحت‌فشار قرار می‌دهند.

وی افزود: با رایزنی و نشست‌های متعدد با رئیس قوه قضاییه مقرر شد، شعب ویژه رسیدگی به جرائم زیست‌محیطی بدون فوت وقت در تمام کشور با توجه به اهمیت مقوله محیط‌زیست و حمایت از محیط‌بانان، حافظان و مدافعان این حوزه ایجاد شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 627093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =