موافق کلیات لایحه بودجه 96 گفت: اگر منتقد افزایش درآمدهای مالیاتی یا درآمدهای فروش نفت یا واگذاری اسناد خزانه هستیم،‌باید راهکاری هم ارائه دهیم صرف انتقاد چاره ساز نیست.

به گزارش خبرآنلاين، محمد فيضي نماينده مردم اردبيل به عنوان موافق كليات لایحه بودجه 96 پشت تريبون قرار گرفت و گفت: امروز بودجه اي را بررسي مي كنيم كه از حيث منابع و مصارف رقمي حدود هزار و يكصد و 46 هزار ميليارد تومان است و حدود 800 ميليارد از اين رقم مربوط به شركت هاي دولتي و بانك و موسسات انتفاعي وابسته به دولت است كه بيش از 70 درصد بودجه را به خود اختصاص ميدهد حال تمركز مجلس بر روي منابع و مصارف عمومي است كه كمتر از 30 درصد بودجه را شامل ميشود،  يعني رقمي در حدود 396 هزار ميليارد تومان است، كه از اين مبلغ 324 هزار ميليارد جاري است و  فقط 72 هزار ميليارد تومان مي ماند.

وي افزود: اين منابع عمومي يا از درآمدهاي عمومي مثل  ماليات، عوارض كمرگي اخذ ميشود يا از واگذاري دارايي هاي سرمايه اي مثل فروش نفت يا واگذاري دارايي هاي مالي مثل اسناد خزانه و اوراق مشاركت است. ما به غير از اين سه منبع منبع بودجه اي ديگري را نداريم و اين 396 هزار ميليارد از اين منابع به دست مي آيد. اگر اتكا به نفت را كم كنيم در بحث درامدهاي عمومي به مردم از طريق ماليات فشار مي آيد. ما چاره اي جز ايجاد توازن بين اين سه منبع نداريم .

فيضي با اشاره به انتقادهاي ناشي از افزايش درآمدهاي مالياتي گفت: اگر منتقد افزايش درآمدهاي مالياتي يا درآمدهاي فروش نفت يا واگذاري اسناد خزانه هستيم،‌بايد راهكاري هم ارائه دهيم صرف انتقاد چاره ساز نيست. دولت به دنبال رويكرد انبساطي است و روند بودجه در كميسيون تلفيق هم در اين راستا بود. دولت در بودجه سال 96 همچنان به هدف كنترل تورم پايبند بوده و به دنبال ركود اقتصادي است و در اين راستا توافق كميسيون تلفيق و دولت مويد اين دعا است.

اين نماينده موافق كليات بودجه معتقد است:« افزايش درصد مناطق محروم از 2 درصد به سه درصد گامي مهم در راستاي افزايش اعتبارات تملك دارايي هاي سرمايه استاني است. اين افزايش نشان از توجه به توسعه متوازن منطقه اي دارد. مكلف شدن وزارت نفت به هزينه كردن 3 درصد از درآمدهايش در مناطق محروم خودش نشان دهنده توجه به توسعه اين مناطق است.»

او در تشريح دلايل دفاعش از كليات بودجه ادامه داد: در كميسيون تلفيق افزايش سهم بودجه استاني كه نزديك به 70 درصد است. هر استان با توجه به شاخص هاي خود از آن بهره مند خواهد شد. چگونه مي توان از بازنشسته اي كه حدود 80 درصد حقوق خود را مي گيرد انتظار گلايه و بازگشت به شغل را نداشت؟ چون با توجه به تورم حقوقشان افزايش نمي يابد و مشكلات عديده اي را ايجاد مي كند. هم بودجه و هم برنامه نگاه ويژه اي به اين موضوع دارند.

فيضي تأكيد كرد: در حال حاضر 450 هزار خانواده مستمري بگير، مستمري خود را از بهزيستي دريافت مي كنند ،‌افزايش مستمري افراد تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي به 200 ميليارد تومان امر مهمي است كه در بودجه در نظر گرفته شده است. تقويت نظارت مالي بيشتر بر منابع دستگا هاي اجرايي و واريز كليه منابع به خزانه ملي امر مهمي است. موظف شدن شركت نفت به توزيع 4 ميليون قير با سقف مبلغ 3 هزار ميليارد تومان براي آسفالت راه هاي روستايي حركتي قابل توجه است.

29217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 638498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =